رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضمن هشدار در خصوص مصرف قارچ‌های موجود در طبیعت، گفت: احتمال مسمومیت و مرگ در پی مصرف قارچ‌های موجود در طبیعت بسیار بالا است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر فرزاد رحمانی با بیان این مطلب اظهار کرد: با وییدن فصل بهار و گردشگری، رشد و فراوانی قارچ‌های خوراکی‌ در طبیعت باید از چیدن و مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت، کوه و دشت خودداری کرد.
وی با بیان اینکه همه قارچ‌های موجود در طبیعت خوراکی نیستند، گفت: خوردن چند لقمه از قارچ‌‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا مغز را از کار انداخته و حتی موجب مرگ شود.
وی افزود: امکان تشخیص سمی، وحشی و خوراکی بودن قارچ از روی ظاهر یا مزه آن وجود نداشته و تنها انجام آزمایشات در آزمایشگاه می‌تواند خوراکی بودن آن را تأیید کند، البته هیچ آزمایشی نیز وجود ندارد که بتوان از خوراکی بودن قارچ اطمینان حاصل کرد.
رحمانی با اشاره به علایم مسمومیت با قارچ‌های سمی، گفت: علایم زودرس مسمومیت با قارچ شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق بوده و گاهی با علایم مغزی مانند توهم، خواب‌آلودگی، تشنج و یا بی‌قراری همراه می‌شود.
وی با بیان اینکه ایـن علایم چهار تا 24 ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می شود، اضافه کرد: نشانه‌های دیررس شامل مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب‌های مغزی بوده و ممکن است روزها یا هفته‌ها بعد ظاهر شوند.
وی خاطرنشان کرد: پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آن‌ها را از بین نمی‌برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ، پرهیز از مصرف قـارچ‌هـای خودرو در طبیعت است، سم قارچ پادزهر نداشته و تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعـت و غیرپرورشی اجتناب کرد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.