به گزارش ایرنا، محمدرضا پورمحمدی عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه نیز نسبت به مهرماه سال 1391 از 1270 متر به 1271 متر افزایش یافته است.
وی با ابراز تأسف از سیل اخیر در کشور و لزوم آمادگی مقابل بلایای طبیعی، افزود: نزولات جوی موجب شده دریاچه ارومیه به عنوان یکی از چالش‌های زیست محیطی، شرایط رو به بهبودی داشته باشد.
پورمحمدی همچنین با بیان اینکه از سال 71 تا 91 به طور متوسط سالانه 40 سانتی‌ متر تراز آب دریاچه ارومیه پایین رفته بیان کرد: موفق به تثبیت وضعیت دریاچه در سال 1396 شدیم و وسعت دریاچه از 1770 کیلومتر مربع به 2580 کیلومتر مربع افزایش پیدا کرده که افزایش 40 درصدی را نشان می ‌دهد.
وی افزود: میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 350 میلی متر بوده که در سال‌ های گذشته این آمار 200 میلی‌ متر است اما نباید از نقش ستاد احیا در بهبود وضع دریاچه ارومیه غافل شویم.
استاندار آذربایجان شرقی در رابطه با اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: شرکت آب منطقه ‌ای آذربایجان شرقی از آجی چای تا دریاچه ارومیه 80 کیلومتر لایروبی کرده و بخش اعظم بارندگی‌ها از طریق این رود وارد دریاچه می‌شود.
پورمحمدی یادآور شد: جهاد کشاورزی نیز برای تغییر الگوی کشت اقدامات خوبی انجام داده که منجر به کاهش 29 درصدی آب مصرفی در حوزه کشاورزی شده است و منابع طبیعی نیز در راستای مهار ریزگردها اقدامات مثبتی همچون کاشت بوته انجام داده است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه سال گذشته کمتر از 50 درصد اعتبارات دریاچه ارومیه تخصیص یافت، گفت: بخش عمده‌ای از کارهای آغاز شده برای احیا دریاچه ارومیه ناقص مانده که امیدواریم با تخصیص بودجه در سال‌جاری این کاستی جبران شود.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه نام دریاچه‌ ای در شمال غربی کشورمان است که میان 2 استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته ‌است.
مساحت این دریاچه در تابستان 2015 میلادی حدود 6 هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار دارد، این دریاچه، بزرگ ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌ های زرینه ‌رود، سیمینه ‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می ‌شود.
دریاچه ارومیه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت، اما نجات دریاچه از بحران مورد تأکید دولت یازدهم و در ادامه آن دولت دوازدهم قرار گرفت و بر این اساس کارگروه ملی نجات با مدیریت معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد.
دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال(از 1394) به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.
3077/3093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.