به گزارش ایرنا، آخرین نشست شورای اداری استان امروز پربارتر از همیشه بود و نماینده عالی دولت و معاونان وی در آذربایجان شرقی در آن به طرح دستاوردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی در یک سال
اخیر پرداختند.

**مجتمع دیپلماتیک تبریز راه اندازی می شود
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تبریز ظرفیت های بسیار بالا و متنوعی نسبت به سایر نقاط کشور دارد، گفت: با توجه به توانمندی های گردشگری و صنعتی تبریز باید محل تردد تجار، بازرگانان، دیپلمات ها و روسای جمهور کشورهای مختلف باشد؛ بر این اساس مجتمع دیپلماتیک این کهن شهر ساخته می شود.
محمدرضا پورمحمدی اظهار داشت: هنوز هتل های تبریز ظرفیت حضور همزمان چندین هیات بزرگ اقتصادی و روسای جمهوری را ندارد و طرح مشارکتی مجتمع دیپلماتیک برای تحقق این هدف است که کلنگ آن در اردیبهشت به زمین زده خواهد شد.
وی افزود: تبریز را باید به پایتخت دیپلماسی ایران تبدیل کنیم تا بیش از پیش بتواند به اقتصاد کشور و منطقه کمک کند؛ از این روست که مجتمع دییپلماتیک تبریز قرار است در مدت یک سال ساخته شود.
وی با اشاره به اینکه شهرک خودرو نیز در تبریز ایجاد خواهد شد، گفت: برای سامان دهی وضع اقتصادی صنعت آذربایجان شرقی کنسرسیوم هم تشکیل می شود، هر چند وقتی یک واحد تولیدی واگذار شده است، بخش خصوصی باید پاسخگوی مشکلات آن باشد.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: دولت در این خصوص مظلوم واقع شده اما در هر شرایط برای رفع مشکلات اقتصادی و دلسوزی به مردم این کمک را می کند.
وی همچنین یادآور شد: برای تحقق مهاجرت معکوس باید امکانات استانی ارتقا یابد و از طرف دیگر جذابیت ها و امکان اشتغال در مرکز استان متمرکز نشود.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مردم همواره در مناسبت های مختلف مثل انتخابات مشارکت گسترده ای دارند، گفت: این مشارکت ها بی نظیر است و حتی در آمریکا و اروپا نیز این میزان حضور سابقه ندارد.
پورمحمدی در ادامه با بیان اینکه کالاهای اساسی، مایحتاج مردم و کالاهای مورد نیاز مردم در شب عید همگی تامین شده است و مشکلی از این بابت وجود ندارد، گفت: با ارتقای سامانه توزیع و رفع اشکالات آن، قیمت و نحوه توزیع اقلام اساسی از شنبه آینده منطقی تر خواهد شد.

**افزایش اختیارات استانی، کشور را از اقتصاد وابسته به نفت نجات می دهد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز در شورای اداری استان گفت: نجات از اقتصاد وابسته به نفت با افزایش اختیارات استانی محقق می شود.
مهدی جهانگیری با اشاره به اینکه پارسال 2.4 میلیارد دلار صادرات از آذربایجان شرقی انجام شده است، اظهار داشت: با اشرافیت به منابع و امکان تقویت صادرات در استان ها این امکان وجود دارد.
وی اضافه کرد: در 10 ماه امسال نیز 1.843 میلیارد دلار صادرات از استان انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد.
وی یادآوری کرد: با وجود اینکه امسال با تلاطم نرخ ارز آغاز شد، اما مدیریت خوبی در استان انجام گرفت و در حوزه صادرات، تامین مواد اولیه و ثبت سفارشات عملکرد خوبی داشتیم.
به گفته وی میزان سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی امسال 28.7 میلیون دلار بود و جواز تاسیس یکهزار طرح با 60 هزار میلیارد ریال در استان صادر شده است.
وی افزود: 310 مورد جواز بهره برداری نیز با 17 هزار و 400 میلیارد ریال و در بخش کشاورزی نیز 325 جواز تاسیس و 121 مورد جواز بهره برداری در آذربایجان شرقی نیز صادر شده است.
وی ادامه داد: در فضای کسب و کار نیز از رتبه 28 کشور در سال 1396 به رتبه اول در نیمه اول سال 1397و رتبه 14 در نیمه دوم امسال ارتقا پیدا کردیم.

**حداقل 3 هزار اشتغال برای سال 1398 برنامه ریزی شده است
معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: در یک برنامه کوتاه مدت برای سال آینده برای سه هزار نفر در مناطق روستایی اشتغال پیش بینی شده است.
جواد رحمتی افزود: اشتغال در حوزه گردشگری استان تقریبا دست نخوره باقی مانده و بر این اساس سال آینده در حوزه روستایی و گردشگری ایجاد سه هزار فرصت شغلی برنامه ریزی شده است.
وی گفت: آذربایجان شرقی در واقع استان صنعتی بوده، ایجاد اشتغال نیز در این حوزه مورد توجه واقع شده و این اساس 65 روستا بر اساس توانمندی های بومی مبنای ایجاد اشتغال قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این اشتغال بر روی مهاجرت معکوس نیز تاثیر گذاشته و عامل افزایش جمعیت روستایی و ماندگاری روستائیان در محل سکونت ان خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به طرح های عمرانی در دست اجرای آذربایجان شرقی و با بیان اینکه 10 هزار میلیارد ریال بودجه استان بوده است، گفت: بیش از 2 هزار طرح در این استان در حال اجرا است که بیش از 800 طرح مربوط به طرح های نیمه تمام است.
معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی همچنین ادامه داد: 130 هزار میلیارد ریال برای روکش راه های استان نیاز است.
رحمتی مجموع اعتبارات عمرانی و جاری شهرداری های استان را 28زار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: یکهزار و 400 میلیارد ریال نیز اعتبارات دهیاری های استان بوده است.

**34 حزب مجوز دار در خانه احزاب آذربایجان شرقی عضو هستند
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: تلاش استانی همواره این بوده است تا بین دستگاه های متولی و تاثیرگذار در امنیت بیشترین تعامل و همکاری وجود داشته باشد.
علیار راستگو اظهار داشت: مسائل و مشکلات آذربایجان شرقی نیز در همان مرحله انتظامی یا حتی مراحل عادی رفع شده و تاکنون به مرحله امنیتی نرسیده است.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی امن ترین استان کشور بوده و نشاط و امنیت بر آن حاکم است، ادامه داد: 34 حزب مجوز دار در خانه احزاب آذربایجان شرقی عضو هستند.
راستگو بیان کرد: 830 میلیارد ریال در بخش سلامت و 860 میلیارد ریال در مدرسه سازی تسط خیرین تعهد و بیش از 80 درصد آن محقق شده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت: توسعه متوازن و موازی در روستاها و شهرستان ها ضرورت دارد تا ساکنان آنها مهاجرت نکنند.
قاسم زاده ادامه داد: مهاجرت معکوس به روستاها مستلزم دریافت خدمات مورد قبول در آنجاست و برای تحقق این هدف باید تلاش کنیم.
سرپرست فرمانداری شهرستان تبریز نیز گفت: تبریز سابقه دیرین و تاریخی دارد و همین امر سنگینی مسئولیت در این شهرستان را افزایش می دهد.
بهروز مهدوی افزود: نظم و انضباط کاری سرلوحه کارهای فرمانداری خواهد بود و بستر فعالیت برای جوانان و بانوان را نیز بیش از پیش فراهم خواهیم آورد.
وی همچنین خواستار استقلال بیشتر ادارات شهرستانی شد و اظهار داشت: به رسمیت شناخته شدن این ادارات و آزادی عمل تاثیر گذاری آنها را موجب می شود.
معاون سابق سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: شاخص های امنیتی استان در بالاترین میزان است و تشکل های مردم نهاد نیز در سایه این امنیت افزایش یافته است.
رحیم شهرتی فر افزود: در دوران مسئولیت ام، شاهد مشارکت گروه های مرجع و مردم در مناسبت های مختلف و انتخابات بودیم و همکاری مردم در مسائل اجتماعی مختلف بی نظیر بود.
در آخرین نشست شورای اداری استان آذربایجان شرقی در سال 1397 اهمچنین از خدمات رحیم شهرتی فر معاون سابق سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی تقدیر شد.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.