نادر زارع تالی روز شنبه در گفتگو با ایرنا، اجرای عملیات کشاورزی حفاظتی، استفاده از تکنیک های کم آب و سامانه های نوین کاهش مصرف آب، ارقام و الگوهای کم آب بر را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.
وی افزود: افزایش راندمان تولید و کاهش 40 درصدی مصرف آب از دیگر اهداف این طرح است.
وی با اعلام اینکه کل اعتبارات تخصیص یافته به این طرح در وسعت 14 هزار و 277 هکتار 53 میلیارد ریال است، گفت: 46 میلیارد و 480 میلیون ریال این رقم از محل اوراق خزانه اسلامی تامین شده است.
زارع تالی با اشاره به این که طرح کشاورزی حفاظتی شامل فعالیت های مدیریت بقایای گیاهی، کشت مستقیم و اجرای تناوب زراعی است، اهداف کمی مدیریت بقایای گیاهی را پنج هزار و 155 هکتار و میزان کشت مستقیم را یکهزار و 797 هکتار عنوان کرد.
زارع تالی با یادآوری این نکته که اجرای پروژه مدیریت بقایای گیاهی و کشت مستقیم در مزارعی که سال قبل جزو طرح کشاورزی حفاظتی بوده است، اجرا خواهد شد، گفت: شرکت طرف قرارداد موظف است درخصوص کشت مستقیم و مدیریت بقایای گیاهی در قبال مجموع عملیات ابلاغی برای هر هکتار پس از شناسائی مزارع بلافاصله پس از نمونه برداری، اقدام به حفظ بقایای گیاهی و گرفتن تعهد از بهره بردار جهت ممانعت از چرا و آتش سوزی کند.
وی ادامه داد: نظارت و پشتیبانی و همه موارد فنی مراحل رشدی و عملیات اعلام شده از کاشت تا برداشت بر عهده شرکت طرف قرارداد است.
زارع تالی یادآوری کرد: در انتخاب ارقام مشارکتی، تهیه بستر به روش کشاورزی حفاظتی، ارزیابی حداقل 5 رقم و سازگاری این ارقام به شوری و کم آبی بررسی می شود.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: جایگزینی کشت جو به جای گندم، کشت ارقام با نیاز آبی کمتر به جای ذرت و کشت نشایی، کشت محصولات کم آب بر به جای یونجه و تغییر الگوی کشت نخود و عدس از بهاره به پاییزه از اهداف مهم دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت کشاورزی است.
وی گفت: برای کشت ارقام زود رس و میان رس، نهاده های لازم باید تا فروردین 98 مهیا باشد و شرایط کشت مانند شناسایی، نمونه برداری، توصیه کودی، تهیه بستر، کشاورزی حفاظتی، کاشت مکانیزه، نظارت و مدیریت مزرعه رعایت شود.
به گزارش ایرنا ، طرح جامع زراعت یکی از طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای رساندن دریاچه به تراز اکولوژیک یعنی یک هزار و 274 متر است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در کنار توجه به تامین معیشت بهره برداران حوضه، کاهش 40 درصدی مصرف آب (یک میلیارد و 340 میلیون مترمکعب)در این حوضه را هدف گذاری کرده است.
نقشه راه 10 ساله برای احیای دریاچه ارومیه ترسیم شده است که در آن پروژه‌هایی مانند افزایش ورودی طبیعی آب به پیکره دریاچه (یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب)، انتقال آب از سد کانی سیب، انتقال آب از سد سیلوه و انتقال پساب تعریف شده است.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.