به گزارش ایرنا، در کشورهایی که وضعیت بهتری داشته و مردمان شان احساس رضایتمندی بیشتری دارند، نهادهایی متشکل از نخبگان و افراد تاثیرگذار نقش حلقه اتصال را بین حاکمیت و مردم ایفا کرده و به پررنگ‌تر کردن مطالبات مردم و همسوسازی سیاست‌های دولت با آن‌ها می‌پردازند.
«مجمع تعامل توسعه آذربایجان شرقی» هم با حضور فعالان بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، نخبگان و مسئولان استان به منظور ایجاد پل ارتباطی میان مردم و مسئولان با هدف توسعه متوازن تشکیل شده است.
**رمز توسعه و موفقیت آینده نگری است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در همایش مجمع توسعه آذربایجان شرقی با بیان اینکه رمز توسعه و موفقیت کشور در آینده نگری است، اظهار داشت: اهالی فکر باید سعه صدر داشته و برای پیشرفت کشور بحث و گفت و گو تعامل کنند.
حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم درباره توسعه سخن بگوییم، باید بر ما می‌توانیم، توجه ویژه‌ای داشته باشیم، گفت: در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب هم بر این موضوع به صورت جدی تاکید شده است.
وی امید واقع بینانه و خوش بینی مومنانه به آینده را به معنای توسعه دانست و افزود: کشور ما در دوران دفاع مقدس هم مشکلاتی داشت که خسارت‌های فراوانی هم دیدیم ولی از همان جنگ برای توسعه کشور استفاده کرده و روی پای خود ایستادیم.
امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه برخی در سخنرانی‌های خود دفاع مقدس را زیر سئوال می‌برند، گفت: معلوم است جنگ خانمان‌سوز و غلط است ولی جنگی که بر ما تحمیل شد، به عنوان فرصتی برای توسعه کشور استفاده کردیم؛ به طوری که در روزهای اول جنگ سیم خاردار به ما نمی‌دادند ولی امروز در تجهیزات نظامی حرفی برای گفتن داریم.
حجت الاسلام آل هاشم با انتقاد از اینکه برخی معتقدند تحریم دور‌زدنی نیست و باید کوتاه بیاییم، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم تحریم نداشته باشیم باید تسلیم شویم و دست‌ها را بالا ببریم اما باید اذعان کنیم که همین تحریم‌ها باعث پیشرفت کشور شده است.
امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه توسعه باید با ارزش ها و نیازهای مادی و معنوی هر جامعه سازگار باشد، افزود: توسعه امری درون زا و فرایند مشارکتی از پایین به بالاست و با عزم ملی اتفاق می افتد.
وی با بیان اینکه باید از آفاتی که در گذشته داشتیم، پرهیز کنیم، گفت: به جای مطرح کردن اشتباه های گذشته، به خوبی های آینده هم چشم بدوزیم.
امام جمعه تبریز حفظ روحیه انقلابی را شرط لازم توسعه عنوان کرد و افزود: اگر می خواهیم مسیر توسعه را طی کنیم باید بیانات رهبر معظم را گوش کرده و به همه آنها عمل کنیم.

**توسعه باید مطالبه عمومی باشد
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه توسعه اگر به امر فراگیر و خواست عمومی تبدیل نشود، نمی‌توان کاری از پیش برد، اظهار داشت: مجمع تعامل بحث توسعه را به مطالبه عمومی تبدیل کرده و به درون جامعه می‌برد.
محمدرضا پورمحمدی بستر همه توسعه‌ها را توسعه فرهنگی و انسانی دانست و افزود: فردی که دارای بلوغ فکری باشد، می‌تواند در جامعه موثر باشد و اگر بلوغ فکری نداشته باشد، هرچه قدر ثروت هم دراختیار داشته باشد، همه را به باد می‌دهد.
استاندار آذربایجان شرقی توسعه را تحول کمی و کیفی توصیف کرد و گفت: توسعه باید پا به پای تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی رشد بکند.
وی با بیان اینکه در مسیر توسعه حرکت کرده‌ایم و تحولات استان و کشور قابل انکار نیست، گفت: از کاهش بی‌سوادی در جامعه تا علوم و فنون امروزی که 11 برابر متوسط جهانی رشد کرده‌ایم، اگر نگوییم بی انصافی است، اما باید نواقص موجود را رفع کرد تا با سرعت بیشتری به سمت توسعه گام برداریم.
پورمحمدی با بیان اینکه اگر به جای نگاه بخشی که در وزارتخانه‌ها و حتی ادارات استان وجود دارد، نگاه سیستمی و شبکه‌ای بود، سرعت توسعه ما بهتر از این بود، اظهار داشت: نگاه انتزاعی و جزء نگری در ادارات مانع توسعه است.
وی با تاکید بر شبکه سازی و نگاه فراگیر در امر توسعه، گفت: باید نظریه بسط متمرکز را به نظریه نگاه سیستمی تغییر دهیم و به دنبال ترویج نگاه سیستمی در جامعه باشیم.

**توسعه را از خویش آغاز کنیم
دبیر مجمع تعامل توسعه آذربایجان‎شرقی توسعه را امری متوازی و متوازن با ظرفیت های هر منطقه دانست و گفت: توسعه را باید از خویش آغاز کنیم.
جواد نیکبخت در مورد اهداف تشکیل مجمع توسعه استان اظهار داشت: با توجه به سابقه درخشان آذربایجان شرقی، بررسی و آسیب شناسی برنامه های هفت دهه و تجربه های موفق و ناموفق را شروع کردیم و به ایده ای دست یافتیم که از مدل اجرایی به ساختار برسیم.
وی با اشاره به پیش شرط های توسعه گفت: توسعه باید بر اساس ارزش ها و باورهای هر منطقه باشد و در سرنوشت ازلی هیچ قوم و ملتی توسعه و عدم توسعه نبوده است.
نیکبخت با بیان اینکه اقدامات ما در گذشته بطور معمول مسئله‎ محور بوده و در نهایت توانسته‎ایم مشکلات و موضوعات را طرح کنیم، گفت: باید به جای مسئله، عامل مسئله شناسایی و رفع شود.
وی شناسایی، دعوت از اقشار مختلف، رعایت دموکراسی و فرهنگ گفت و گو را زیربنای تشکیل مجمع توسعه استان عنوان کرد و افزود: در شناسایی صاحب نظران و جلب مشارکت نخبگان از تمام شهرستان ها کمک گرفتیم.
نیکبخت داشتن علم، تجربه، روحیه کار جمعی و تعامل با افکار مختلف و نداشتن دغدغه فردی را شرط اصلی تشکیل این مجمع عنوان کرد و گفت: مجمع در سه بخش و 34 حوزه در قالب 21 شهرستان تشکیل شد.
دبیر مجمع تعامل توسعه آذربایجان شرقی در مورد خدمات مجمع اظهار داشت: این مجمع می‎خواهد نگاه متفاوتی به مسائل داشته و با اقدامات استراتژیک عوامل مسائل و مشکلات پیش آمده را برطرف کند.
وی با انتقاد از تکیه بر اقتصاد نفتی، توسعه را تحقق همزمان برخورداری و رضایتمندی مردم توصیف کرد و گفت: این برخورداری و رضایتمندی باید بر اساس مطالبه واقعی مردم حاصل شود.
نیکبخت اظهار داشت: مجمع تعامل توسعه به دنبال به دوش کشیدن بار دولت نیست بلکه می‎خواهیم به عنوان مشاور و راهنما به تسهیل ارتباط بین دولت و مردم بپردازیم.
وی گفت: توسعه در یک برش جغرافیایی از یک منطقه اتفاق نمی‌افتد، بلکه به صورت منطقه‎ای و به شکل متوازن امکان‎پذیر است.

**مردم، محور و هدف توسعه
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی توسعه را ایمان و عمل صالح دانست و گفت: مردم محور و هدف توسعه هستند و دولت راهبر توسعه است.
داود بهبودی با بیان اینکه باید سه مولفه حکومت، مردم و نخبگان را پیوند دهیم، اظهار داشت: توسعه امری درون زاست که نه از آسمان و نه از خارج می آید.
وی توسعه را امری تدریجی و پایدار توصیف کرد و گفت: این مسیر سخت نیازمند سخت کوشی و پایمردی است که باید آسیب ها را شناخته و به سلامت از مسیر توسعه عبور کنیم.
6132/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.