فرخ مطلبی فر، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اعلام اینکه بارش ها به طور متناوب تا روز جمعه ادامه خواهد داشت، گفت: از روز چهارشنبه دمای هوا در استان کاهش می یابد و کاهش دما در روز جمعه محسوس خواهد بود.
وی ادامه داد: با توجه به شدت بارش برف، وزش باد و کاهش دما، کولاک برف، یخبندان، لغزندگی، مه گرفتگی و اختلال در تردد جاده ای به ویژه گردنه های کوهستانی و برفگیر دور از انتظار نیست.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: براساس نقشه های پیش یابی هواشناسی شرایط پایدار جوی تا بعد از ظهر روز سه شنبه در استان حاکم می شود و با توجه به پایداری نسبی جو افزایش غلظت آلاینده های جوی در شهرهای پرجمعیت و صنعتی استان پیش بینی می شود.
مطلبی با بیان اینکه میانگین بارش در استان در سال آبی زراعی جاری ( از اول مهر تا 5 اسفند) به 179 میلی متر رسیده است، افزود: این میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 160.2 میلی متر بود حدود 11.7 درصد افزایش نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه میانگین بارش بلند مدت استان در این بازه زمانی 121.1 میلی متر است، اظهار داشت: میانگین بارش در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلند مدت 47.7 درصد افزایش یافته است.
آب و هوای استان آذربایجان شرقی به طور کلی سرد و خشک می باشد ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری، بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس و بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.