به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی با اینکه به عنوان منطقه ای کوهستانی و برف گیر شناخته می شود، اما به دلیل آب و هوای معتدل آن در جنگل های ارسباران و حاشیه های رودخانه خروشان و مرزی ارس همراه با جاذبه های و زیبایی های منطقه آزاد ارس، این خطه را به یکی از مقصدهای اصلی گردشگران نورزی تبدیل کرده است.
در تبیین این نکته باید گفت که آذربایجان شرقی در تعطیلات نوروزی سال های گذشته به طور متوسط سالانه میزبان بیش از چهار میلیون گردشگر و مسافر از نقاط مختلف ایران اسلامی بوده است که برای لذت بردن از طبیعت چهار فصل این خطه، تماشای جاذبه های تاریخی و فرهنگی و خرید از بازار منطقه آزاد ارس به اینجا سفر کرده اند.
با این نگاه، نهادهای مسوول در آذربایجان شرقی امسال نیز به روال سال های قبل با هدایت و نظارت مدیریت ارشد استان از اکنون برای بسترسازی جهت فراهم کردن امکان سفر ایمن و سالم شهروندان ایرانی به این خطه آکنده از مناظر برفی و جنگلی در تعطیلات نوروزی می کوشند.

** کاهش تصادفات رانندگی مستلزم اصلاح رفتار است
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه افزایش آمار تصادفات رانندگی در استان غیرطبیعی است، گفت: دلایل افزایش تصادفات باید مورد بررسی جدی و کارشناسانه قرار گیرد.
جواد رحمتی با تاکید بر اینکه عامل انسانی نقش بسیار بالایی در تصادفات دارد، افزود: سرعت غیرمجاز یکی از دلایل وقوع تصادفات و اصلاح این رفتار نابهنجار نیازمند آموزش و فرهنگ سازی در خصوص رعایت مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان است.
وی ادامه داد: بیشترین گروه سنی رانندگان در حوادث تصادفی بین 24 تا 35 سال است که سن فعال جامعه می باشند و صدمه به این قشر می تواند علاوه بر خسارات روحی و روانی بر خانواده آنها، آسیب های اجتماعی نیز به دنبال داشته باشد.
رحمتی با اشاره به اینکه جاده اهر- تبریز یکی از محورهای حادثه خیز آذربایجان شرقی است، گفت: تلاش می کنیم 22 کیلومتر از بزرگراه در حال احداث در این مسیر تا پایان سال جاری به اتمام برسد.
وی ادامه داد: اکیپ های راهداری و حمل و نقل استان موظف است با بهره گیری از همه توان و امکانات خود و با همکاری پلیس راه مشکلات و موانع موجود در نقاط مختلف آذربایجان شرقی را احصا کند.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه رعایت مقررات و قوانین تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات دارد، گفت: جاده های استان براساس سرعت معینی طراحی شده و تخطی از این سرعت می تواند منجر به حوادث رانندگی شود.

** همه کوشش خود را برای تسهیل سفر نوروزی ایرانیان انجام می دهیم
مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: مجموع طول شبکه راه های استان 14 هزار کیلومتر است که بیش از 3 هزار و 700 کیلومتر آن راه های اصلی، فرعی، شریانی و آزاد راه می باشد و مابقی راه های روستایی است.
اوروجعلی علیزاده افزود: برنامه ریزی های لازم برای پاکسازی، خط کشی، نصب علایم و لکه گیری راه های استان قبل از شروع سفرهای نوروزی انجام شده است.
وی اظهار داشت: اکیپ های راهداری در طول جاده های آذربایجان شرقی برای ارائه خدمات در هنگام بارش برف و نوزولات جوی در آماده باش کامل قرار دارند.
علیزاده گفت: 600 دستگاه سنگین و نیمه سنگین راهداری با یکهزار نفر همکاران این اداره کل در 40 راهدارخانه بین راهی آماده هستند در صورت بارش برف، بستر مناسب برای تردد روان را فراهم کنند.
وی اضافه کرد: شستشوی علایم، رفع نواقص روشنایی در مبادی ورودی شهرها و گردنه های برف گیر و لکه گیری چاله هایی که در سطح جاده ها ایجاد شده تا پایان سال جاری انجام می شود.
مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای آذربایجان شرقی افزود: 40 مجتمع بین راهی در استان وجود دارد که اکیپ های بازرسی ارائه خدمات آنها به مسافران را مورد بررسی قرار می دهند.

** آمادگی 105 پایگاه اورژانس برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: 105 پایگاه اورژانس استان آماده خدمت رسانی به هموطنان در طرح ملی امداد نوروزی است.
دکتر فرزاد رحمانی افزود: از این تعداد 41 پایگاه اورژانس شهری و 64 پایگاه اورژانس جاده ای است.
وی ادامه داد: 500 نفر از کارشناسان اورژانس در راستای امدادرسانی به مصدومان و بیماران با استفاده از 105 دستگاه آمبولانس، 2 فروند بالگرد امدادی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و 18 ایستگاه سلامت در آماده باش کامل قرار خواهند داشت.
دکتر رحمانی اضافه کرد: گروه های امدادی اورژانس در پایانه های مسافربری اتوبوس، قطار، و فرودگاه در ساعات پیک مسافرت ها مستقر خواهند بود.
وی با اشاره به آمار ماموریت های انجام شده توسط این مرکز در طرح نوروزی سال 97، گفت: در اجرای این طرح پارسال 5 هزار و 320 مصدوم و بیمار اورژانسی از خدمات طرح نوروزی 115 استان بهره مند شدند که از این تعداد یک هزار و 124 نفر بیمار غیرتصادفی بود.

** 110 تیم گشت پلیس راه بر جاده ها نظارت می کنند
سرپرست پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اجرای طرح نوروزی پلیس، گفت: در این راستا نیروهای پلیس راه استان در چهار ایستگاه و 14 پاسگاه در راه های ارتباطی حضور می یابند.
سرهنگ رضا کریمی نژاد افزود: 110 تیم گشتی پلیس راه آذربایجان شرقی در راستای اجرای طرح امداد نوروزی و با هدف ارایه خدمات به مسافران در نقاط حادثه خیز و محورهای مواصلاتی استان مستقر خواهند بود.
وی ادامه داد: از معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در خواست کرده ایم با استفاده از توان دستگاه های اجرای 14 دستگاه خودرو برای انجام کنترل و نظارت نامحسوس در اختیار پلیس راه استان قرار گیرد.
سرهنگ کریمی نژاد اظهار داشت: با تشکیل اکیپ تلفیقی پلیس راه، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و اداره راه و شهر سازی استان نسبت به شناسایی محل ها و ایمن سازی اقدام شده است.

** آماده باش کامل جمعیت هلال احمر برای خدمات رسانی
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌ شرقی نیز به ایرنا گفت: نیروهای امداد و نجات هلال احمر استان در ایام نوروز برای ارایه خدمات به مسافران نوروزی در آماده باش کامل هستند.
سعید کنعانی با اشاره به اجرای طرح امداد و نجات، ادامه داد: در این راستا 29 پایگاه ثابت جاده‌ای و کوهستانی، 14 پست موقت، 45 دستگاه آمبولاس، 11 دستگاه خودروی کمک دار ، 31 دستگاه خودروی نجات و یک بالگرد هوایی در ارایه خدمات به مسافران فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه شماره تلفن 112 جمعیت هلال‌ احمر آماده پاسخگویی به مسافران نوروزی است، گفت: معاونت جوانان این جمعیت نیز طرح ایمنی و سلامت نوروزی (راهنمای نوروزی) را در 42 پست ثابت (چادر‌های راهنمای نوروزی)، یک پست سیار، چهار گروه سحاب، 17 دستگاه خیمه‌ نماز و 17 فضای دوستدار کودک برای استراحت رانندگان با 310 نفر داوطلب جوان و 60 نفر پرسنل رسمی این معاونت اجرا می کند.
کنعانی افزود: در طرح امداد و نجات 100 پرسنل رسمی و 761 نجاتگر در جاده‌ها و آمبولانس‌ها و 515 نفر در پایگاه‌های دائمی و 126 نفر نیز در پایگاه‌های موقت و 30 نجاتگر در پایگاه‌های کوهستانی (عون‌بن‌علی و سهند) مستقر خواهند بود.
وی گفت: تمامی نجات‌گران قبل از شروع طرح امداد نوروزی، دوره بازآموزی را به صورت عملی طی کرده‌ اند و آماده خدمات به مسافران نوروزی هستند.
به گزارش ایرنا، در سطح استان آذربایجان شرقی ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۳۹ کیلومتر بزرگراه، یک هزار و ۴۲ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۷۲۵ کیلومتر راه فرعی و 10 هزار و ۵۶۹ کیلومتر راه روستائی وجود دارد.
گزارش از: مینا بازگشا
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.