شاپور ارصلانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: راه آهن منطقه آذربایجان به دلیل امکان ارتباط با سایر کشورهای همجوار از نقش و اهمیت بالایی در شبکه حمل و نقل ریلی کشور برخوردار است.
وی ادامه داد: راه آهن آذربایجان از یک طرف به عنوان پل ارتباطی، شبکه ریلی کشورمان را از طریق ترکیه به راه آهن اروپا و خاورمیانه و از طریق جمهوری خودمختار نخجوان به راه آهن کشورهای قفقاز و ماورائ قفقاز متصل کرده است.
ارصلانی گفت: راه آهن منطقه آذربایجان همچنین امکان ارتباط راه آهن کشورهای مزبور را از طریق کریدورهای ملی به کشورهای منطقه آسیای میانه، بنادر دریای خزر و خلیج فارس و دریای آزاد میسر می سازد.
وی اظهار داشت: در سال گذشته حدود یک هزار و 86 تن بار و 2597 هزار نفر مسافر توسط شبکه ریلی استان جابجا شده است.
مدیرکل راه آهن آذربایجان تاکید کرد: انتظار می رود با تکمیل خط جدید راه آهن میانه- تبریز عملکرد این بخش افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد.
وی افزود: طول خطوط تجاری و صنعتی راه آهن آذربایجان از 36.2 کیلومتر در سال 1357 به 81 کیلومتر در سال 1396 افزایش پیدا کرده است که حاکی از 2.5 برابر شدن طول این خطوط نسبت به قبل از انقلاب است.
ارصلانی گفت: در این مدت تعداد لوکوموتیوها نیز از 21 رام به 25 رام افزایش یافته و در سال گذشته 651 کیلومتر از خطوط موجود بهسازی شده است.
وی طول خطوط فرعی و داخل ایستگاه را قبل از انقلاب 183.755 کیلومتر عنوان کرد و گفت: این خطوط به 214.4 کیلومتر در سال گذشته افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، نخستین خط راه آهن ایران یک قرن قبل در حد فاصل تبریز تا بندر شرفخانه دریاچه ارومیه توسط روس ها ساخته شد.
راه‌آهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزده‌گانه راه‌آهن ایران در محورهای تبریز - میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه - ارومیه و در آینده نزدیک میانه - بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و 100 کیلومتر می رسد.
راه‌آهن آذربایجان به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمت‌رسانی می‌کند.
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.