بدر شکوهی روز دوشنبه در جلسه هیات اندیشه‌ ورز استان در دانشگاه تبریز، با بیان این‌که جلسات هیات اندیشه‌ورزی در حقیقت اتاق فکری برای مسائل و مشکلات جامعه است، افزود: مطابق آیین نامه‌ ابلاغی، رسالت اصلی هیات‌های اندیشه‌ورز، آسیب‌شناسی برنامه‌های توسعه‌ای‌ کشور است.
وی با تاکید بر این‌که تحقق اراده نظری و عملی با تقویت و نهادینه کردن فرهنگ تفکر و فرهنگ اندیشه‌ورزی در سطوح مختلف جامعه ممکن است، گفت: اگر این موضوع درست جا بیافتد، تحولات عظیمی در عرصه‌های مختلف رخ می دهد.
شکوهی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهمیت فعالیت‌های اندیشه‌ورزی اظهار داشت: متاسفانه در جامعه آن گونه که باید به این مقوله مهم پرداخته نشده است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به تفاوت‌ دیدگاه در رابطه با مسائل مختلف به ویژه در مورد مسائل دینی، گفت: این تفاوت دیدگاه باعث می‌شود تا قضاوت‌های متفاوتی ارائه شود.
وی با اشاره به آیه‌ای از سوره زمر در مورد انتخاب احسن از گفته‌ها و قول‌ها، اظهار داشت: برای رسیدن به این انتخاب احسن، باید زمینه‌ برای شنیدن قول های متفاوت و مختلف فراهم شود.
شکوهی درباره تشکیل کمیته‌های تصمیم گیری در مورد مباحث مطروحه، گفت: برای دست یابی به خروجی قابل لمس از این جلسات، لازم است کمیته‌هایی پیرامون مباحث تشکیل شود.
وی بر لزوم تدوین تقویم زمانی برای جلسات هیات اندیشه‌ورزی تاکید کرد و افزود: لازم است که این تقویم حداقل برای شش ماه تهیه شود و اعضا بر اساس آن در جلسات حضور یابند.

**توصیه‌های اسلامی در راستای حفظ کرامت انسانی است
مشاور فرهنگی استاندار آذربایجان شرقی و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز نیز در این جلسه اظهار داشت: باید در فرآیند تکریم، افراط و تفریط نشده و اعتدال رعایت شود تا به نتایج موثر دست یابیم.
حجت‌الاسلام عباس عباس‌زاده با اشاره به برخی از رفتارهای پیامبر اسلام در مورد تکریم مردم، گفت: پیامبر اسلام عبای خود را زیر میهمان پهن کرده و برای افرادی که به تازگی وارد مجلس می‌شدند جا باز می‌کرد.
وی با تاکید بر این‌که تامین نیازها به نوعی تکریم است، افزود: در متون دینی همه توصیه‌های اسلامی در راستای تکریم و حفظ کرامت انسانی بوده و اگر این اصول اخلاق اسلامی را در جامعه رواج دهیم، نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

**تحقیرشدگی، عوارض جسمی و روانی به دنبال دارد
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری نیز گفت: تحقیرشدگی، عوارض جسمی و روانی اعم از کمبود اعتماد به نفس، افسردگی، خشونت، خود کم بینی بر روی افراد می‌گذارد.
علیرضا کریمی با طرح این سوال که چرا برخی از بزرگسالان و والدین دست به تحقیر می‌زنند،اظهار داشت: شاید بزرگسالان نیز به نوعی دچار تحقیر شده‌اند، از این رو مدیران از زیرمجموعه و والدین از فرزندان خود به نوعی انتقام می‌گیرند.
وی با تاکید بر این‌که باید فرهنگ‌سازی در این رابطه را از رده های بالا آغاز کنیم، افزود: برگزاری جلسات هیات اندیشه‌ورز برای حل چنین مسایل و مشکلاتی بسیار ارزشمند بوده و پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای تخصصی برای پیگری و تصمیم‌گری در مورد مباحث تشکیل شود.

**فرزندان تحقیر شده، توان تصمیم‌گیری ندارند
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری نیز گفت: تحقیرشدگی اعتماد به نفس افراد را سلب کرده و حتی فرزندانی که از سوی والدین تحقیر می‌شوند، توان تصمیم گیری در بسیاری از شرایط را از دست داده و با بحران‌های زیادی روبه روی می‌شوند.
رقیه صادق‌زاده با بیان این‌که تحقیرشدگی باعث بروز آسیب‌های روحی و روانی در افراد می‌شود، اظهار داشت: بالا بردن اعتماد به نفس از طریق فرهنگ سازی و طرح‌های توانمندسازی و توان افزایی از جمله راهکارهایی است که برای درمان تحقیرشدگی می‌توان پیگیری کرد.
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.