به گزارش ایرنا، سید محمدحسن آل هاشم روز شنبه در دیدار با فرماندار مراغه گفت: 2 درصد جمعیت 3.9 میلیون نفری آذربایجان شرقی عشایر هستند و بر اساس سرشماری سال 95، جمعیت عشایر استان در فصل ییلاق 13 هزار و 297 خانوار شامل 71 هزار و 577 نفر و در فصل قشلاق هشت هزار و 97 خانوار شامل 43 هزار نفر است.
وی گفت: شهرستان های خداآفرین، کلیبر، اهر، میانه، چاراویماق، سراب و هریس عمده ترین شهرستان های عشایرنشین استان هستند و 59 درصد عشایر استان در شهرستان های کلیبر، اهر و خداآفرین ساکن هستند.
آل هاشم اضافه کرد: تولیدات دامی، کشاورزی و صنایع دستی، مرتع، پرورش آبزیان، ماکیان و زنبورداری از عمده منابع درآمدی عشایر استان است.
وی اضافه کرد: عشایر استان بالغ ‌بر 1.5 میلیون رأس دام را پرورش می ‌دهند و به عبارتی 30 درصد دام سبک و 3.6 درصد دام سنگین آذربایجان شرقی در دست عشایر است.
وی همچنین تولید صنایع دستی را یکی از فعالیت های عمده خانوارهای عشایری بعد از دامداری و کشاورزی دانست و افزود: فرش بافی، ورنی بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی و تولید جوراب پشمی از جمله تولیدات صنایع دستی عشایر است.
وی گفت: در زمینه عشایر هشت شرکت تعاونی و در زمینه زنان عشایر 15 تعاونی در استان فعال هستند.
آل هاشم همچنین به آمار عشایر مراغه اشاره کرد و گفت: 326 خانوار شامل 2 هزار و 269 نفر در فصل ییلاق و 16 خانوار در فصل قشلاق جمعیت عشایر مراغه را تشکیل می دهند.
وی گفت: جمعیت دامی عشایر مراغه 84 هزار و 556 راس دام است.
وی ادامه داد: سالانه 200 تن گوشت، 800 تن شیر، 25 تن پشم و 150 مترمربع صنایع دستی توسط عشایر مراغه تولید می شود.
فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این دیدار با بیان اینکه عشایر نقش مهمی در تولید در کشور برعهده دارند، گفت: متاسفانه این قشر از جامعه از کمترین و ابتدایی ترین امکانات محروم هستند.
حمید شکری افزود: با توجه به اهمیت و نقش عشایر در حوزه تولید کشور،وظیفه مسئولان فراهم کردن زمینه های بهره مندی از امکانات لازم است.
وی گفت: همگام با توسعه مناطق روستایی باید مناطق عشایر نیز توسعه یافته و شاخص های برخورداری متناسب با روستاها توسعه یابد.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/9880
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.