به گزارش ایرنا، زهرا شهبازیان روز شنبه درکارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه که با موضوع صنایع دستی برگزار شد، افزود: با عملی شدن این طرح، بازار صنایع دستی از دست دلالان خارج و این اتحادیه به صورت مستقیم با تاجران خارجی وارد معامله می شود.
وی افزود: متاسفانه در 25 سال اخیر کمترین توجه به صنایع دستی استان شده اما با مدیریت جدید در تلاش برای رفع موانع این حوزه و جوان گرایی در آن هستیم.
شهبازیان اضافه کرد: همکاری و تعامل بخشداری ها و دهیاران فعال برای شناسایی و معرفی صنایع دستی در روستاها می تواند کمک بزرگی به این حوزه کند.
وی ادامه داد: برای ارتقا صنایع دستی استان می توانیم از ظرفیت های بهزیستی و کمیته امداد نیز استفاده کنیم.
وی افزود: می توان در تمامی روستاهای شهرستان محل دائمی برای عرضه محصولات صنایع دستی روستائیان ایجاد کرد تا هم کمکی به اقتصاد خانواده ها باشد و هم به رونق اقتصادی روستاها از طریق رونق بخش گردشگری منجر شود.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه گفت: ایجاد شهرک صنایع دستی با توجه به پتانسیل ها و بسترهای مناسب ضروری است و در برنامه ریزی ها باید در نظر گرفته شود.
حمید شکری جذب گردشگر و افزایش میزان رونق اقتصادی در فروش محصولات صنایع دستی را از اهداف راه اندازی شهرک صنایع دستی و گردشگری در مراغه عنوان کرد.
وی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های فعالان این حوزه و تشویق علاقه مندان و همچنین بررسی راهکارهای عملیاتی در این پروژه از اهمیت خاصی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.
شکری افزود: در حال حاضر، آماده استقبال و همکاری با تولید کنندگان صنایع دستی برای برگزاری نمایشگاه موقت در سالن بین المللی نمایشگاه های مراغه هستیم.
وی اضافه کرد: ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی زودبازده بوده و این شهرستان نیز ظرفیت و پتانسیل فعالیت در این حوزه را دارد و ما از توسعه فعالیت های صنایع دستی حمایت می کنیم.
شکری ایجاد اشتغال و رفع بیکاری را یکی از برنامه های اصلی دولت دانست و گفت: در سطح شهرستان نیز این موضوع با جدیت در دستور کار قرار گرفته است و دستگاه های اجرایی باید به این موضوع ورود کنند.
وی توجه به بازاریابی و فروش صنایع دستی را مهم دانست و گفت: پیدا کردن بازارهای فروش متعدد به رفع دغدغه هنرمندان صنایع دستی و سودآوری و تامین معیشت آنان کمک می کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه، عملکرد صنایع دستی مراغه را منحصر به فرد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر چهار آموزشگاه صنایع دستی و چهار فروشگاه صنایع دستی در شهرستان فعال است.
یعقوب طالبی گفت: هنرمندان مراغه موفق به دریافت 16 نشان مرغوبیت صنایع دستی ملی در رشته های مختلف شدند.
و بیش از 500 هنرمند به صورت انفرادی در حوزه صنایع دستی در شهرستان شناسایی شده است.
وی ادامه داد: در 10 روستای شهرستان آموزش و کارگاه صنایع دستی فعال داریم و 50 پروانه تولید کارگاهی برای صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی مراغه صادر شده است.
وی افزود: رشته های فعال صنایع دستی در مراغه شامل نقاشی روی سفال، گلیم بافی و ورنی بافی، طراحی سنتی، منبت چوب، معرق چوب، قلم زنی ، جواهر سازی، حکاکی روی نقره و نگارگری است.
طالبی اضافه کرد: اعتبار مصوب برای صنایع دستی شهرستان در سال 97، 32 میلیون تومان است.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراغه گفت: هشت تعاونی صنایع دستی در شهرستان وجواد دارد که از این تعداد 5 تعاونی غیرفعال هستند.
ناصر مظهریان گفت: به صورت انفرادی و در بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی فعالیت خوبی وجود دارد.
وی اضافه کرد: تولیدات خوبی در شهرستان از سوی هنرمندان صنایع دستی داریم که متاسفانه در زمینه بازاریابی و فروش این محصولات با مشکل مواجه هستیم.
وی افزود: صنایع دستی شهرستان که تنوع گسترده ای در سطوح ملی دارد، با چالش ها و موانع مهمی برای فروش، عرضه و بازاریابی روبروست.
مظهریان گفت: با وجود اینکه کیفیت کالاهای تولیدی در حد مناسبی است اما ضعف در درآمد زایی و سود آوری بیانگیر وجود مشکل در زمینه بازاریابی صنایع دستی در داخل و خارج کشور است.
شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/9880
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.