به گزارش ایرنا، اختراع مخترع تبریزی با عنوان «پالدی سیستم» بعد از طی فرآیند ثبت ملی و جهانی، دوم دی ماه جاری با حضور نمایندگان فدراسیون فوتبال در مجموعه ورزشی 70 هزار نفری «یادگار امام» تبریز با موفقیت آزمایش شد و مورد تایید مراجعه ذیصلاح قرار گرفت.
سیروس پالدی، پژوهشگر، ایده پرداز و مخترع جوان تبریزی، دارنده 2 مدال طلای جهانی در مسابقات اختراعات 'اینوا 2016' و 'ام.تی.ای 2017'، عضو بنیاد ملی نخبگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
پالدی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دارنده رتبه اول جشنواره اختراعات ایران سال 1393 و نویسنده چهار جلد کتاب ابتکاری دو زبانه تحت عنوان '505' است.
پالدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به این سوال که جرقه ایجاد این سیستم و ایده اولیه آن از کجا شروع شد و فرایند ثبت و شکوفایی آن چه مراحلی را گذراند، گفت: بازی فوتبال بین تیم های نفت تهران و تراکتور سازی تبریز در سال های گذشته و حاشیه های داوری که در این بازی به وقوع پیوست، انگیزه اولیه برای ایجاد ' سیستم هوشمند داوری مسابقات ورزشی 'با نام اختصاری ' پالدی سیستم ' را به من داد.
وی افزود: برای بهبود کیفیت داوری مسابقات ورزشی مخصوصا فوتبال، این سیستم مکانیزمی دارد که به یاری داوران این رشته مهیج ورزشی می آید.
مخترع تبریزی اضافه کرد: وقتی طرح را به فدراسیون فوتبال کشورمان ارائه کردیم، دپارتمان داوری با صحه ای که بر لزوم استفاده از این فناوری گذاشت، رییس فدراسیون فوتبال را برانگیخت تا از این تکنولوژی در استادیوم های ورزشی کشور استفاده کند.
وی یادآوری کرد: در حین فرایند ثبت این اختراع در اداره ثبت مالکیت معنوی، به مسابقات جهانی 'I Can' کانادا رفتیم و به فینال این مسابقات راه یافتیم و برای کسب مدال طلا می بایست جزئیات طرح را در اختیار مجری مسابقات قرار می دادیم، ولی از آنجایی که هنوز ثبت نکرده بودیم‌ و بیم آن را داشتیم که افراد مغرض آن را به نام کشور دیگری ثبت کنند، لذا از ارایه جزییات طرح امتناع کردیم و از کسب مدال طلای ان مسابقات به قیمت اعتلای نام میهمن مان گذشتیم.
وی گفت: در جشنواره اختراعات سال 2016 در سطح 54 کشور جهان که مجری ان انجمن مخترعین اروپا بود،مدال طلای اختراعات ورزشی را برای «پالدی سیستم» و در سال2017 نیز در مالزی، یک مدال طلای دیگر برای این اختراع کسب کردیم.
پالدی افزود: در این راه، پیشنهادات خوبی از کشورهای اروپایی دریافت کردیم تا برای تجاری سازی این اختراع بتوانیم به نفع کشورمان از این پیشنهادات استفاده کنیم؛ البته همزمان با این فعل و انفعالات، در راستای ارتقای نرم افزار این اختراع نیز کار کردیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره استقبال بخش خصوصی داخلی و خارجی از این اختراع و سرمایه گذاری در خصوص تجاری سازی اختراع خود نیز اظهار داشت: بعداز جستجو در میان شرکت های فعال داخلی و خارجی، اکنون یک قرار داد 20 ساله با یک شرکت آلمانی منعقد کرده ایم که به صورت یک طرفه می توانیم آن را لغو کنیم؛ برای اینکه «پالدی سیستم» به جهانیان ارائه شود،بسیار مشتاق هستیم که با نام ایران به تولید انبوه رسیده و در استادیوم های ورزشی سراسر جهان استفاده شود.
وی ادامه داد: ما در برهه ای از تاریخ مجبور به دفاع از کشورمان شدیم و اکنون وظیفه جوانانی چون بنده است تا نام کشورمان را در زمینه ای دیگر بر سر زبان ها بیاندازیم.
مخترع تبریز اضافه کرد: از بخش دولتی و بویژه وزارت ورزش و جوانان انتظار مساعدت و یاری داریم. تجاری سازی این تفناوری به نام ایران در عرصه فناوری و مهندسی ورزشی، ما را در موضع قدرت قرار می دهد و می توانیم امتیازات ویژه ای از فیفا به نفع فوتبال خودمان بگیریم.
وی در مورد مکانیزم عمل سامانه «پالدی سیستم» نیز گفت: اختراع شامل بخش هایی است که همگی در اختیار داور است تا یک بازی خوب و بدون حاشیه ارا سوت بزند؛ مچ بند، توپ، خطوط طولی و عرضی بازی و سانتی متر به سانتی متر زمین بازی توسط این تکنولوژی رصد می شود.
وی تشریح کرد: با استفاده از این تکنولوژی، زمان ازدست رفته بازی به حداقل خود می رسد و همچنین در ضربات ایستگاهی، فاصله توپ و دیوار دفاعی به صورت خودکار اندازه گیری و مشخص می شود؛ لیزری که با استفاده از آن محل ضربات ایستگاهی و خطاهای حین بازی فوتبال،مشخص می شود 20 سال گارانتی دارد و امکان از کارافتادن آن حین بازی تقریبا به صفر میل می کند.
پالدی اظهار داشت: این اختراع کاملا با استانداردهای زیست محیطی همخوانی داشته و هیچ آلایندگی برای محیط و انسان ندارد؛ با استفاده ازاین تکنولوژی، هنگام گل شدن توپ، رنگ توپ تغییر می یابد که داوری بازی های فوتبال را آسان تر می کند.
وی افزود: از وزارت ورزش و جوانان درخواست می کنم یک نگاه ویژه به این پروژه ملی داشته باشد و برای تجهیز استادیوم های فوتبال به این تکنولوژی و اجتناب از ناداوری های فوتبال، حمایت ویژه ای به عمل بیاورد.
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.