به گزارش ایرنا، وجود زیرساخت های حمل و نقل جاده ای عاملی اساسی در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر منطقه ای است از این رو سرمایه گذاری و اجرای طرح های عمرانی در این بخش علاوه بر فراهم کردن زمینه های توسعه در عرصه های مختلف، موجب صرفه جویی در هزینه ها و زمان می شود.
مراغه به عنوان یکی از نقاط مواصلاتی جنوب آذربایجان شرقی در مسیر حمل و نقل جاده ای غرب به مرکز کشور قرار گرفته و احداث کنارگذری متناسب با نیازهای منطقه می تواند زمینه ساز تسریع و تسهیل در عبور و مرور جاده ای و ترانزیت کالا در این مسیر باشد.
اجرای طرح بزرگ آزادراه مراغه - هشترود به عنوان یکی از شاهراه های ارتباطی این منطقه یکی از طرح های تحول آفرین در زمینه حمل و نقل جاده ای است از این رو می توان احداث کنارگذر جنوبی را در این شهر مکملی برای این طرح به شمار آورد.
این طرح براساس مطالعات جامع خود با عبور از ضلع غربی شهر مراغه علاوه بر کاهش بار ترافیکی و تسهیل و تسریع در ترانزیت کالا با اتصال آن به آزادراه در حال اجرا، توسعه صنایع و رونق اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت.
بهره گیری از ظرفیت این طرح در برخورداری صنایع و واحدهای تولیدی واقع شده در منطقه جنوب شهرستان و نیز کاهش آمار تصادفات درون شهری از جمله مزیت هایی است که می توان برای این طرح عمرانی متصور شد.
طرح احداث کنارگذر جنوبی مراغه که قدمت مطالعات آن به چند دهه پیش برمی گردد، در ماه های اخیر دوباره قوت گرفته است.
**
کنارگذر جنوبی، زمینه ساز کاهش هزینه های عمرانی و بهبود ترافیک درون شهری
شهردار مراغه با اشاره به ضرورت ایجاد کنارگذر در این شهر گفت: عدم وجود کنارگذر در سال های اخیر با توجه به افزایش تردد وسایل نقلیه از کمربندی های داخل شهری مشکلات عدیده ترافیکی را ایجاد کرده است.
محمدرضا احمدی افزود: عبور روزانه بیش از 20 هزار وسیله نقلیه که بیشتر آن را خودروهای باری و سنگین تشکیل می دهد هرساله آسیب های سنگینی به ابنیه شهری وارد می کند.
وی ادامه داد: با توجه به قدمت بالای برخی پل های مواصلاتی درون شهری که محلی برای عبور و مرور این خوردهای سنگین شده، ترافیک ایجاد شده بر روی آنها می تواند آسیب زا باشد.
وی اضافه کرد: عدم استحکام کافی پل های اصلی درون شهری که برخی از آنها در تقاطع راه آهن سراسری نیز قرار داشته، درصورت افزایش تردد خودروهای ترانزیتی و سنگین می تواند احتمال بروز حوادثی از جمله تخریب، خسارات جانی و مالی و حتی قطع شدن جریان حمل و نقل ریلی در این مسیر و شاهراه حیاتی شود.
احمدی گفت: باتوجه به وجود حداقل پنج میدان و چندین سرعت گیر در مسیر کمربندی های داخل شهری، عبور و مرور خودروهای سنگین باری از مسیر درون شهری در ماه ها و سال های اخیر موجب آسیب های جدی به آسفالت و زیرسازی های خیابان ها شده است.
وی افزود: از این رو و با توجه به اینکه وجود کنارگذر از مطالبات شهروندان و از ضرورت های حیاتی برای ترافیک و حمل و نقل شهری بوده، اجرای طرح احداث آن با همکاری و همراهی شورای اسلامی شهر در شورای ترافیک شهرستان و استان مطرح و طرح پیشنهادی شهرداری نیز به وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است.
**
اجرای طرح کنارگذر جنوبی مراغه، چشم انتظار تصویب و اعتبار
رئیس اداره مسکن و شهرسازی مراغه گفت: با توجه به عبور و مرور و ترافیک خودرویی استان های غربی، کردستان و استان های آذربایجان شرقی و غربی از طریق این شهرستان، اجرای این طرح نیاز ضروری برای منطقه است.
مقصود محرم پور افزود: براین اساس، مکاتبات و پیگیری های لازم نیز از سوی این اداره با اداره کل مسکن و شهرسازی، وزارت راه و نیز شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور انجام شده است.
وی اضافه کرد: درصورت تصویب این طرح در وزارت راه و شهرسازی و نیز تامین اعتبار مورد نیاز، طرح و نقشه های مطالعاتی این طرح آماده شده و اجرای آن آغاز خواهد شد.
**
احداث کنارگذر، مطالبه ای مردمی چشم انتظار دستگاه های متولی امر
احداث کنارگذر با توجه به ضرورت های ترافیکی از خواست های و مطالبات شهروندان و مردم این منطقه بوده که تاثیر آن را در تسهیل حمل و نقل درون و برون شهری می تواند دید.
علیزاده یکی از شهروندان در این ارتباط می گوید: عدم وجود کنارگذری مناسب برای این شهر، زمینه ساز بروز حجم بالای ترافیکی در کمربندی ها به ویژه در جنوب شهر در برخی ساعت روز می شود.
وی افزود: افزایش تصادفات و اختلال در تردد خودروها از پیامدهای عبور خودروهای سنگین باری از کمربندی های داخل شهر شده است.
علی اصغری یکی دیگر از شهروندان ساکن در شهرک امیرکبیر نیز می گوید: تردد بیش از حد کامیون های سنگین از این شهرک با توجه به نبود کنارگذر در ساعات شبانه روز، آسایش را از ساکنان این منطقه سلب کرده است.
وی افزود: تردد این خودروها در طول سالهای متمادی علاوه بر ایجاد راه بندان، ترافیک و بروز حوادث ترافیکی، به مرور ساختمان های این مسیر و منطقه را با آسیب های جدی روبرو ساخته است.
با توجه به ضرورت های ترافیکی، فنی و اجتماعی اجرای طرح احداث کنارگذر، همت مسئولان و متولیان امر می تواند موجب تحقق یکی از مطالبات مردم به عنوان زیرساختی اساسی در توسعه حمل و نقل و رونق اقتصادی شود.
شهرستان مراغه دارای 75 کیلومتر محور ارتباطی بین شهری و 930 کیلومتر راه ارتباطی آسفالته، شوسه و دسترسی روستایی در 127 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.