مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی دستیابی به جامعه اسلامی را از دیگر برکات وحدت بین حوزه و دانشگاه دانست و گفت: اگر حوزه و دانشگاه با هم‌افزایی در کنار هم حرکت کنند به منابع علوم انسانی اسلامی دسترسی خواهیم داشت که به تبع اسلامی شدن علوم انسانی، دانشگاه‌ها نیز اسلامی می‌شوند.
حجت الاسلام جلیل جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، ضمن گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه و یاد و خاطره‌ی شهید مفتح، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران در سایه وحدت حوزه و دانشگاه اتفاق افتاد، چرا که سنگ بنای این انقلاب در نتیجه هماهنگی حوزه و دانشگاه، گذاشته شد.
وی با تشریح ابعاد وحدت حوزه و دانشگاه و هدف از این وحدت، اظهار کرد: گاهی در رابطه با وحدت بین حوزه و دانشگاه، تعاریف نادرستی لحاظ می‌شود، این‌که دو مجموعه ادغام شده یا روش‌ها و تخصص‌های ارایه شده در حوزه در دانشگاه اجرا شود و یا بالعکس. یک سری برداشت‌های غلط از "وحدت حوزه و دانشگاه" است، چرا که هدف از این وحدت، بسیار فراتر از این موارد است.
وی با بیان این‌که هدف از وحدت بین حوزه و دانشگاه بسیار والاست و این وحدت ضروری است تا علم و دین در نظام اسلامی باهم و در راستای یک هدف واحد حرکت کنند، افزود: وحدت بین حوزه و دانشگاه یعنی تقسیم کار برای هم افزایی در راستای هدف واحد که در حاکمیت اسلامی "رساندن جامعه به حیات طیبه" است، از این‌رو حوزه و دانشگاه باید قدم‌های مثبتی در این رابطه دارند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان با بیان این‌که تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه الزاماتی دارد که باید در این راستا مراعات شود، افزود: ارتباط مستمر و منظم بین دو مجموعه و متناسب با نیاز حوزه و دانشگاه یکی از این الزامات بوده و باید ارتباط مستمری بین این دو مجموعه برقرار شده و ارزش‌های معنوی دینی در حوزه و دانشگاه ترویج و نهادینه شود.
وی تشکیل جلسات مشترک بین حوزه و دانشگاه را از دیگر الزامات برشمرد و گفت: برگزاری این جلسات مشترک می‌تواند وحدت آفرین باشد و همچنین همراه بودن دو مجموعه از جمله الزاماتی است که باید برای نیل به وحدت حوزه و دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.
وی در مورد برکات تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه گفت: ارایه سبک الگوی ایرانی اسلامی از جمله این برکات است، چرا که پس از 14 قرن، تمدن اسلامی جدیدی در سایه انقلاب اسلامی به وجود آمده که رقیب تمدن غربی است و لازمه‌ی به فرجام رسیدن این تمدن اسلامی، وحدت بین حوزه و دانشگاه است.
حجت‌الاسلام جلیلی با بیان این‌که روزآمدسازی حوزه‌های علمیه از دیگر برکات وحدت حوزه و دانشگاه است، افزود: در سایه وحدت بین حوزه و دانشگاه، حوزه‌های علمیه روزآمدسازی شده و متناسب با نیاز جامعه فعالیت‌های خود را بسط می‌دهند.
وی با بیان این‌که نتیجه‌ی برکات وحدت بین حوزه و دانشگاه در انسجام ملی و وحدت جامعه اسلامی نمایان می‌شود، متذکر شد: بومی‌سازی نرم‌افزارها و پیشرفت در این حوزه نیز در سایه وحدت بین حوزه و دانشگاه محقق می‌شود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان با بیان این‌که دانشگاه پیام نور بزرگترین دانشگاه غیردولتی کشور است و حدود 25 هزار دانشجو در دانشگاه پیام‌نور استان تحصیل می‌کنند، گفت: برگزاری جلسه هم اندیشی بین اساتید دانشگاه و حوزه تحت عنوان "ضرورت ها و الزامات وحدت حوزه و دانشگاه"، پذیرفته شدن دو مقاله از دانشگاه پیام‌نور در همایش علمی وحدت حوزه و دانشگاه، بازدید دانشجویان از جامعه المصطفی العالمیه واحد تبریز که محل تحصیل طلاب خارجی است و حضور در درس اخلاق، از جمله برنامه‌های ما طی این هفته است.
گفتنی است، در ۲۷ آذر سال ۱۳۵۸ آیت اللّه مفتح که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود به مقام رفیع شهادت نائل می‌آید، از این‌رو روز ۲۷ آذر در تقویم رسمی کشور به نام "روز وحدت حوزه و دانشگاه" نامگذاری شده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.