به گزارش ایرنا میرمحسن حسینی قمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کارشناسان محیط طبیعی و ماموران اجرایی یگان حفاظت با مشارکت جمعی از علاقمندان به محیط زیست، شکارچیان قانونی، همکاران بازنشسته و هنرمندان آذربایجان شرقی سرشماری از حیات وحش این منطقه را بر عهده دارند.
وی با اشاره به ضرورت سرشماری حیات وحش برای انجام تحلیل‌های کیفی و کمی وضعیت زیستگاه‌های استان گفت: مقایسه متوسط جمعیت حیات وحش مورد نظر در دوره‌های بلندمدت و کوتاه مدت، کارشناسان محیط زیست را از چالش‌ها و ظرفیت های زیستگاه‌های حیات وحش آگاه می‌کند.
قمی اضافه کرد: برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای بکارگیری در سیاست گذاری و مدیریت وحوش شاخص منطقه کیامکی از جمله قوچ، میش، کل و بز از اهداف اصلی اجرای این طرح است.
قمی افزود: 15 گروه عملیاتی شامل یک کارشناس و 2 محیط‌بان و یک نفر از بخش غیر دولتی و علاقمند به محیط زیست در محورهای پناهگاه حیات وحش کیامکی نسبت گونه‌های مورد نظر را سرشماری می کنند.
وی ادامه داد: گونه های جانوری پستاندار مثل پلنگ، خرس، گرگ، روباه، گربه وحشی، شغال و خرگوش در منطقه کیامکی سرشماری می شوند.
معاون حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، روش سرشماری را پیمایشی و با استفاده از دستگاه GPS در مسیرهای تثبیت شده اعلام کرد و گفت: آمار هر مسیر با آمار مسیر سال‌های قبل مقایسه شده و علل و عوامل تغییرات جمعیتی در هر مسیر تحلیل می‌شود.
وی افزود: پناهگاه حیات وحش کیامکی به خاطر تنوع اقلیمی زیستگاه پستاندارانی همچون کل و بز، قوچ و میش ارمنی، خرس، پلنگ قفقازی و سیاهگوش و پرندگانی مانند کبک دری، کبوتر، عقاب طلایی است و در این سرشماری فقط پستانداران آمارگیری می شوند.
پناهگاه حیات وحش کیامکی با 96 هزار و 952 هکتار وسعت از سال 1352 به تصویب رسیده است که اکنون مجموعه زیستگاهی مذکور در قالب سه منطقه پارک ملی کنتال، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده علمدار داغی مدیریت می شود.
وجود بیش از 700 گونه گیاهی، بیش از 257 گونه جانوری شامل 39 گونه پستاندار و بیش از 154 گونه پرنده و 43 گونه خزنده و چهار گونه دوزیست و 17 گونه ماهی از مشخصه های اصلی این منطقه به شمار می رود.
این منطقه در امتداد رودخانه مرزی ارس در شهرستان جلفا قرار گرفته و به خاطر وجود جلوه های خاص گردشگری با آبشارهای فصلی متعدد و چشم اندازهای زیبای کوهستانی همچون آبشار ماهاران و آسیاب تاریخی مورد توجه طبیعت گردان و گردشگرانی از اقصی نقاط کشور قرار گرفته است.
شهرستان جلفا با 56 هزار نفر جمعیت در 146 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از راه رودخانه ارس با جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز مشترک دارد.
3093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.