به گزارش ایرنا غلامحسین شافعی روز پنجشنبه در همایش صادرات غیرنفتی کشور در تبریز، بیان کرد: باید برای صادرات برنامه داشته باشیم، آنچه از دید دنیا برای بخش صادرات مورد توجه است در سه دسته توسعه درون‌گرا، برون‌گرا و مختلط تقسیم می‌شوند.
وی افزود: الگوی تکیه بر امکانات داخلی و راهبرد جایگزینی واردات در اقتصاد کشور همان الگوی درون‌گرا بوده و مدام این موضوع را تکرار کردیم.
شافعی بیان کرد: اما از این سیاست در عرصه جهانی نه تنها نفعی نبردیم بلکه زیان قابل توجهی نیز دیدیم.
وی ادامه داد: تکیه به الگوی اقتصاد آزاد، مالکیت خصوصی و نقش حداکثری و پیوند با اقتصاد جهانی نیز نتیجه بخش نبوده است.
وی بیان کرد: برای صادرات قدرتمند باید یک تولید خوب داشته باشیم تا در صادرات عمل کنیم.
شافعی با بیان اینکه در سه الگوی مطرح شده بین زمین و آسمان مانده‌ایم، اضافه کرد: همه این مشکلات این است که ما برنامه‌ای نداریم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین گفت: در 10 سال گذشته سهم مانده تسهیلات نظام بانکی برای صادرات غیرنفتی از یک درصد به 2.2 درصد رسیده است.
وی افزود: سهم ایران از بازار صادرات جهانی 24 صدم درصد بوده که بسیار سهم ناچیزی است در حالی که به لحاظ ظرفیت‌ها دارای منابع بی‌بدیل هستیم.
شافعی همچنین با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با هیات دولت در شهریورماه تاکید کردند که به نظر اتاق بازرگانی توجه شود، گفت: چون توجه به نظرات بخش خصوصی در اقتصاد کشور لازم است.
نماینده بخش خصوصی آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: استان های شمال غرب کشور ظرفیت 800 میلیارد دلار درآمد برای کشور را دارند اما در مجموع سرمایه های بخش خصوصی کشور در یکسال گذشته حدود یک سوم کاهش یافته است.
یونس ژائله بیان کرد: برای توسعه صادرات همگی باید به صورت حرفه ای تلاش کنیم و برای این کار عزم همگانی لازم است.
وی همچنین گفت: شفافیت ارزی، ارز تک نرخی، بزرگ شدن بخش خصوصی، جراحی اقتصاد کشور که مانع خروج میلیون ها دلار و سرمایه از کشور شود، از جمله خواست های بخش خصوصی است.
بیست و چهارمین همایش توسعه صادرات غیر نفتی کشور امروز پنجشنبه با تجلیل از 30 صادرکننده و تولیدکننده برتر به کار خود پایان داد.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.