به گزارش ایرنا، تیم 2 نفره دانش آموزان «رهارت» تبریز با طرح «مزرعه هوشمند» در بین 12 تیم ایرانی و تیم هایی از 70 کشور دیگر جهان مقام چهارم را به دست آورد.
مربی این تیم روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تیم های ایرانی از سال 2006 در این مسابقات شرکت دارند و تاکنون مقام چهارم بهترین مقام کسب شده توسط تیم های کشورمان در این مسابقات است.
سینا طاوسلی اظهار داشت: پیش از این بهترین مقام کسب شده توسط تیم های کشورمان عنوان پنجم در مسابقات رباتیک 2015 قطر بوده است.
وی افزود: در بخش آزاد این مسابقات تیم های مالزی، فیلیپین و روسیه اول تا سوم شدند و تیم ایران چهارم شد.
طاوسلی گفت: تیم «رهارت» برای راهیابی به مسابقات جهانی، در مرحله مقدماتی مسابقات کشوری رباتیک در کرمان و مرحله نهایی آن شهریور امسال در تهران، در بین 250 تیم شرکت کننده از سراسر ایران در چهار بخش «آزاد»، «فوتبال»، «رگولار» و «دانشجویی»، مقام برتر را کسب کرد.
وی در خصوص طرح مزرعه هوشمند نیز گفت: طرح «مزرعه هوشمند» تیم 2 نفره «رهارت» تبریز توسط حدود 20 ربات و حسگر مدیریت می شود و هدف از طراحی آن تامین نور مناسب کشاورزی، صرفه جویی در آب و امنیت غذایی است.
وی ادامه داد: این طرح کشاورزی پایدار رباتیک در کشورهایی که که مشکل نور خورشید یا طول روز کوتاه دارند، کاربرد دارد.
دانش آموز 9 ساله عضو تیم رباتیک «رهارت» تبریز نیز در توضیح طرح رباتیک کشاورزی پایدار به ایرنا گفت: مزرعه هوشمند طراحی شده یک در 1.5 متر ابعاد و توانایی چندگانه دارد؛ در این طرح نور مصنوعی برای تابیدن بر روی گیاهان و محصولات کشاورزی توسط یک ربات هوشمند تنظیم می شود.
آرتین اکبری افزود: این طرح در برخی از کشورها و مناطق قطبی مثل آلاسکا که نور کم است و در طول روز از سه ساعت تجاوز نمی کند، کاربرد بسیار خوبی خواهد داشت.
وی گفت: در این طرح، سامانه هوشمند کشاورزی به طور خودکار سنجش نور کرده و در زمان مناسب نور مصنوعی تابش می کند و شدت و ضعف و حتی رنگ نور را که بنفش مناسب ترین رنگ است، تنظیم می کند.
اکبری گفت: در طرح رباتیک ما آبیاری مزرعه نیز هوشمند بوده و توسط ربات دیگری پس از سنجش رطوبت و برآورد نیاز خاک، آب زمین کشاورزی تامین می شود.
وی افزود: میزان مونواکسید کربن (CO) محیط نیز خودکار تنظیم و جمع آوری محصولات کشاورزی نیز توسط ربات و سامانه پنوماتیک دیگری انجام می شود.
دانش آموز 11 ساله عضو تیم ربایتک «رهات» تبریز نیز به ایرنا گفت: ایده رباتیک کشاورزی پایدار با استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر طراحی شده است.
رها محقق افزود: طرح مزرعه هوشمند مجهز به توربین بادی و پانل های خورشیدی می باشد و انرژی مورد نیاز خود را نیز از این راه تامین می کند.
وی بیان کرد: برداشت محصول در این طرح خودکار بوده و ربات جمع آوری محصولات توانایی درجه بندی تولید را دارد.
پانزدهمین المپیاد جهانی 2018 رباتیک دانش آموزی و دانشجویی (WRO) با موضوع کشاورزی پایدار از 25 آبان امسال به مدت سه روز در «چیانگ مای» تایلند برگزار شد.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.