خسرو ساکی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه مسابقات جهانی هندسه شاریگین در روسیه برگزار می شود، افزود: از ایران 5 دانش آموز در این مسابقات شرکت می کنند که 3 دانش آموز آنها از استان البرز هستند.
وی اظهارداشت: آرش محمدی، حامد شیخیان و یوسف علی ذوقی از دبیرستان استعدادهای درخشان سلطانی یک کرج توانستند به مسابقات جهانی هندسه شاریگین روسیه راه پیدا کنند.
ساکی تصریح کرد: 2 دانش آموز دیگر راه یافته به مسابقات جهانی از دبیرستان علامه حلی و انرژی اتمی تهران هستند .
مدیرکل آموزش و پرورش البرز اضافه کرد: مسابقات جهانی شاریگین روسیه مردادماه امسال برگزار می شود.
وی از المپیادهای علمی به عنوان مجموعه ای از رقابت های علمی در سطوح متفاوت بین دانش آموزان در دوره های تحصیلی مختلف یاد کرد و یادآور شد: این مسابقات بین المللی به صورت سالیانه برگزار می شود.
ساکی هدف از برگزاری مسابقات المپیاد را ایجاد بستری مناسب برای شناخت و پرورش دانش آموزان مستعد و نیز ایجاد خودباوری علمی در آن ها برشمرد.
وی ایجاد کارگروه های تیمی، مشارکت دانش آموزان با یکدیگر در آموزش و نیز ایجاد انگیزه پژوهش محوری در آن ها را از اهداف اصلی این مسابقات ذکر کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه المپیادهای علمی از سال 1959 در کشور رومانی با حضور 6 کشور اروپایی شرقی و با المپیاد ریاضی شروع شد،اظهارداشت: در سال‌های اخیر، المپیادهای بین‌ المللی فیزیک، رایانه،‌ نجوم و اختر فیزیک، شیمی، زیست‌ شناسی، فلسفه، جغرافیا، زبان‌ شناسی و زمین‌ شناسی نیز به آن اضافه شده است.
وی بیان داشت : علاوه‌ بر مسابقات المپیاد جهانی، مسابقات چند جانبه کشورها و تورنمنت‌های منطقه‌ای بین آن‌ها نیزهمانند مسابقات ریاضی آسیا پاسیفیک (asianpacific) بین کشورهای آسیایی یا مسابقه آی ام سی (international. mathematic. competition) بین کشورهای علاقه‌ مند و نیز مسابقات IYPT.IJSO. IPT، مسابقه جهانی هندسه شاریگین، المپیاد هندسه ایران و ... نیز مرسوم است.
وی یادآور شد: المپیادهای علمی مسیری ضروری و تخصصی را در جهت‌دهی و خوراک‌دهی علمی به دانش آموزان مستعد ترسیم می‌کنند و همچنین با تعمیق مطالب درسی و جواب‌دهی به پرسش‌های سطح‌ بالای دانش آموزان می‌توانند روحیه پژوهش را در آن‌ها احیا نمایند که این امر زمینه تولیدات دانش‌محور را در آن‌ها در دبیرستان و دانشگاه تقویت می‌کند.
وی افزایش اعتمادبه‌نفس، تقویت روحیه شجاعت، منطق‌پذیری و آینده‌نگری در دانش آموزان شرکت‌کننده در المپیادها به‌همراه تقویت تلاشگری آنان در رسیدن به نتیجه مورد نظر، می‌تواند نویدبخش آینده‌ای بهتر از لحاظ فردی، اجتماعی و علمی در مسیر زندگی آن‌ها باشد.
استان البرز 460 دانش آموز دارد که حدود 5 هزار از این جمعیت دانش آموزی در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل می کنند.
2819/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.