به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی، با نصب 10 ایستگاه شتاب نگاری در امتداد گسل شمال تبریز، فعالیت لرزه‌ای این گسل بسیار مهم و لرزه‌زا که در تاریخ زمین‌لرزه‌های ایران، زمین‌لرزه‌های مخرب و ویرانگری را در پهنه لرزه‌خیز تبریز موجب شده است، تحت پوشش آنلاین ثبت جنبش لرزه‌ای قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، این اقدام از دیدگاه زلزله‌شناسی و زلزله‌شناسی مهندسی و مدیریت بحران زلزله می‌تواند دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای برای کشور و به خصوص کلانشهر تبریز داشته باشد.
پوشش آنلاین شتابنگاری گسل شمال تبریز در کنار کار مهم تعیین حریم گسل‌های کلانشهر تبریز که به طور موفقیت آمیز با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دفتر سازمان زمین شناسی در تبریز، مراکز دانشگاهی تبریز، شهرداری، نظام مهندسی ساختمان و همکاری کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی انجام یافت، اقدامی مهم در امر کاهش ریسک لرزه‌ای کلانشهر تبریز است که برای اولین بار در تاریخ کشور صورت گرفته است.
ایستگاه‌هایی مانند ایستگاه شتابنگاری بستان‌آباد در امتداد گسل شمال تبریز، ایستگاه باسمنج در جنوب شرقی تبریز و در امتداد گسل شمال تبریز، ایستگاه شتابنگاری عینال زینال در نزدیکترین نقطه به گسل شمال تبریز (در امتداد ارتفاعات کوه سرخاب تبریز که در واقع پای این ارتفاعات مشرف به شهر تبریز مسیر عبوری گسل امتداد لغز شمال تبریز است) را می‌توان از جمله ایستگاه‌های پوششی گسل لرزه‌زای تبریز برشمرد.
گسل شمال تبریز بخشی از یک سامانه بزرگی است که از سرحدات شمال‌غربی تا منتها الیه ارتفاعات 'بزقوش' در شمال میانه به طول تقریبی ۲۵۰ کیلومتر گسترده است.
این سامانه دارای سگمنت‌های 'گیلاتو'، 'چالدران' 'خوی'، 'قطعات شمال و جنوب میشو' و قطعات شمالی و جنوبی 'بزقوش' است که تمامی این قطعات از نظر لرزه‌ای فعال هستند.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.