به گزارش ایرنا، داود بهبودی روز شنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان‎شرقی تا سال گذشته 200 میلیون دلار بوده است.
وی همچنین با بیان اینکه تبریز از گذشته به عنوان مرکز تجاری کشور و دروازه اتصال ایران به اروپا مطرح بوده است، افزود: بازار تبریز به عنوان بزرگترین سازه آجری مسقف دنیا از گذشته سرآمد تجارت دنیا بوده و همواره نقشی فراملی و فرامنطقه‎ای داشته است.
بهبودی ادامه داد: در دهه‎های 1340 و 1350 شمسی همزمان با شکل‌گیری صنعت، تبریز به عنوان یکی از قطب‎های صنعتی کشور مطرح شد و کارخانه هایی مثل ماشین‎سازی، تراکتورسازی و ایدم در قالب یک زنجیره شکل گرفتند و هسته اولیه صنعت کشور را در تبریز تشکیل دادند.
وی بیان کرد: سرمایه‎گذاری مشترک با برندهای خارجی از گذشته تاکنون موجب شده صنایع تبریز جزو صنایع بنام کشور باشد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی همچنین به توضیح بافت گردشگری، عشایری و روستایی استان پرداخت و از روستای کندوان به عنوان تنها روستای صخره‎ای زنده جهان یاد کرد.
بهبودی همچنین در خصوص تاثیر یا عدم تاثیر تحریم ها در اقتصاد آذربایجان شرقی بیان داشت: اقتصاد ما از گذشته تجربه‎های متعددی برای دور زدن و مقابله با تحریم‎ها اندوخته است و بسترهای نداشتن وابستگی به کشورهای دیگر را به وجود آورده است.
وی افزود: در سال گذشته 2 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از آذربایجان شرقی داشتیم که این میزان بیش از سهم اقتصادی استان بود؛ تجار ما افراد قابل و خودساخته‎ای هستند و در صنایع غذایی، لوازم خانگی، کفش، فرش و سایر صنایع برندهای معروفی داریم.
این اقتصاددان به مجاورت استان با کشورهایی مثل ترکیه، آذربایجان، عراق و ارمنستان اشاره و اضافه کرد: آذربایجان شرقی می‎تواند از طریق فعالان اقتصادی و همراهی با همسایگان خود تحریم‎ها را راحت‎تر دور بزند.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.