به گزارش ایرنا، علی جهانگیری روز شنبه در جلسه کارگروه اشتغال استان با تاکید بر ادامه روند رفع موانع سرمایه گذاری و اشتغال در استان افزود: هم اکنون زمان پاسخ به استعلام های مربوط به صدور مجوز سرمایه گذاری در استان کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه در اعطای تسهیلات از سوی بانک ها باید اولویت‌ها و نیازهای استان مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌ منابع مالی در کشور باید در وضعیت کنونی با اولویت بندی نیازهای استان در مسیر توسعه گام برداشت.
جهانگیری با بیان اینکه نیازهای استان باید به صورت کارشناسی اولویت بندی شود، یادآوری کرد: برای توسعه استان باید اعتبارها به درستی و براساس اولویت ها اختصاص یابد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر نیز در این جلسه با بیان اینکه سهم آذربایجان شرقی در تولید ملی از ۶ به ۴ درصد رسیده است، گفت: سخت گیری در اعطای مجوزهای سرمایه گذاری و اشتغال زایی در نهادهای دولتی موجب فرار سرمایه گذاران از استان شده است.
شهاب الدین بیمقدار با اشاره به رسته‌بندی پرداخت تسهیلات اشتغال زایی افزود: در این رسته‌ها موضوع اشتغال جایگزین در دریاچه ارومیه لحاظ نشده و تنها رسته گیاهان دارویی لحاظ شده در حالی که برخی از کارآفرینان در کشت زعفران و پسته موفق بوده‌اند.
وی اظهار داشت: در رسته‌ها باید زمینه استفاده افراد حقیقی از تسهیلات اشتغال زایی نیز فراهم شود و نباید تنها شرکت‌های حقوقی را برای اشتغال زایی به رسمیت شناخت بلکه افراد حقیقی را هم در این حوزه باید به رسمیت بشناسیم.
بیمقدار ادامه داد: نهادهای دولتی در استان به استعلام های مربوط به صدور مجوزهای سرمایه گذاری دیر جواب می‌دهند که باید در کارگروه اشتغال برای پاسخ گویی به این استعلام ها مدت 10 روز مقرر شده و در صورت پاسخ ندادن در این مدت، پاسخ استعلام مثبت تلقی شود.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: 50 درصد اعتبارهای نیمه دوم امسال به میزان حدود یک هزار و 512 میلیارد ریال در سامانه کارا برای اعطای تسهیلات روستایی ابلاغ نشده است.
میراحد حسینی افزود: امسال از طریق این سامانه 595 طرح به ارزش حدود یک هزار و 946 میلیارد ریال با اشتغالزایی 3 هزار و 500 نفر تسهیلات برای اشتغال روستایی پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه 18 طرح ملی در اشتغال روستایی در کارگروه ملی در دست بررسی است، اظهار داشت: این طرح ها از جمله در زمینه‌های فرش، کشتارگاه، پرورش بز اصیل، پرورش گاو شیری، گلخانه و روغن کشی است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی اعلام کرد: با اعطای تسهیلات به این طرح ها برای بیش از یک هزار نفر در استان اشتغال زایی ایجاد می شود.
حسینی با بیان اینکه آذربایجان شرقی 1.3 برابر سهم خود در تسهیلات اشتغال روستایی را پرداخت کرده است، ادامه داد: این استان در پرداخت تسهیلات مصوب شده بانک‌ها رتبه 16، در عقد قرارداد تسهیلات رتبه 11 و در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی رتبه 6 کشور را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: سهم استان از تسهیلات اشتغال فراگیر نیز بیش از 8 هزار و 734 میلیارد ریال است که از این میزان حدود 1.3 برابر سهمیه طرح به بانک‌ها معرفی و 51 درصد آن ها تصویب شده، 46 درصد طرح ها منجر به عقد قرار داد شده و 21 درصد از این سهمیه نیز پرداخت شده است.
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.