مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی از آغاز چهارمین طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی از 21 مهرماه خبر داد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، حافظ باباپور در نشست خبری در خصوص سوابق طرح آمارگیری، گفت: پیش از این در سال‌های 82، 87 و 92 این طرح اجرا شده بود و امسال نیز با اهداف شناخت برخی از ویژگی‌های مرتبط با مسکن در آبادی‌ها، شناخت ویژگی‌های کمی و کیفی واحدهای مسکونی روستایی و شناخت ویژگی‌های کمی و کیفی واحدهای مسکونی تحت پوشش طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در 135 دهستان، 385 روستا برای 10 هزار و 894 واحد توسط 43 مأمور آمارگیر و 10 کارشناس بازبین انجام می‌شود.
به گفته‌ی وی، با استفاده از این طرح تغییرات ایجاد شده در واحدهای مسکونی بهسازی شده را می‌توان شناسایی کرد و همچنین اطلاعات مالکانه و فنی واحدهای مسکونی نظیر مساحت، عمر ساختمان، تعداد طبقات و نوع استفاده از مصالح را جمع آوری کرد.
وی با بیان اینکه 42 درصد واحدهای مسکونی روستایی در استان مقاوم‌سازی شده است، اظهار کرد: چهره‌ی روستاها دگرگون شده و سالانه 12 هزار واحد مسکونی در استان مقاوم سازی می‌شود؛ البته نوسانات ارزی باعث شده تسهیلات ارزان قیمت بنیاد مسکن تنها بخشی از هزینه‌ی اتمام مقاوم‌سازی مساکن روستایی را تقبل کند.
باباپور تصریح کرد: در کنار اعطای تسهیلات ارزان قیمت، ضرورت دارد، فرهنگ مقاوم‌سازی مساکن در روستاها را توسعه دهیم که در این راستا ضمن بازدید، جلسه‌ای با اهالی برگزار می‌کنیم.
وی با اشاره به روز روستا، بیان کرد: اوایل انقلاب 70 درصد جمعیت کشور در روستاها و 30 درصد در شهرها ساکن بودند که اکنون 27 درصد جمعیت در روستاها و 73 درصد در شهرها ساکن هستند و معتقدم روستاها توان تحمل جمعیت بالای 27 میلیون نفر را ندارند.
وی از افتتاح پروژه‌هایی به مناسبت روز روستا خبر داد و افزود: اجرای طرح هادی در 17 روستا، صدور 827 جلد سند مالکیت روستایی، صدور 389 جلد سند مالکیت شهری، اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در 21 شهرستان و افتتاح مجتمع 162 واحدی گلریزان عجب شیر با اعتباری بالغ بر 171 میلیارد ریال در روز روستا خبر داد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تبدیل روستاها به شهر و مهاجرت روستاییان به شهرها دو عامل کاهش جمعیت روستایی کشور است، خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به روستاها داشته و به همین دلیل سالانه 4400 واحد روستایی در استان افزوده می‌شود که نشانگر مهاجرت معکوس است.
وی حاشیه نشینی در روستاهای اطراف تبریز همچون کوجوار، باغ معروف و چاوان را تهدیدی برای تبریز دانست.
وی از اجرای طرح هادی روستایی در 788 روستای بالای 20 خانوار استان خبر داد و گفت: طرح هادی در تمامی روستاهای بالای 20 خانوار استان مطالعه و تهیه شده است. 

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.