به گزارش ایرنا، مسوولان و فعالان حوزه تولید می گویند با تامین کالاهای مصرفی مردم و ثبات اقتصادی می توان بر جو روانی حاصل از افزایش نرخ ارز و کمبود کالاهای مصرفی فائق آمد و در جامعه آرامش ایجاد کرد.
از این منظر، نرخ ارز، نقش کلیدی در اقتصاد کشور دارد و نوسانات آن در ماه های اخیر همراه با جو روانی ایجاد شده توسط سودجویان، تاثیر مستقیمی بر بازار و قدرت خرید مردم و تولیدکنندگان گذاشته است.
در این میان نگرانی مردم از کمبود کالاهای اساسی، جوی روانی در جامعه ایجاد کرده و موجب نگرانی تولید کننده و مصرف کننده از وضع موجود شده است.
این اتفاق در شرایطی رخ داده است که دولت تدبیر و امید با تمام قوا برای برون رفت از وضعیت موجود می کوشد و فعالان عرصه تولید نقش اساسی در تحقق سیاست های کنترل بازار دارند.
با این نگاه، چهل و سومین نشست «شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی» آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز، به فرصتی برای هم اندیشی دولتمردان و فعالان بخش خصوصی استان در خصوص علل و عوامل بروز وضعیت موجود و ارایه راهکارهای لازم برای کمک به بهبود آن تبدیل شد.
استاندار آذربایجان شرقی در این نشست گفت: در مقطع کنونی که تحریم های سنگینی علیه کشور وضع شده است، باید شاهد فراوانی کالاها در بازار مصرف باشیم تا مردم نگرانی از بابت تامین اقلام مصرفی شان نداشته باشند.
مجید خدابخش افزود: در این راستا باید از ظرفیت های مناطق آزاد نیز برای تامین کالاهای مصرفی مردم و نیازهای کشور استفاده شود.
وی با بیان اینکه به اندازه ای که به صادرات توجه می شود باید به واردات نیز توجه شود، اظهار داشت: با این اقدام می توان مشکل کمبود کالا در بازار مصرف را رفع کرد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: ثبات اقتصادی مهمترین چیزی است که مردم و فعالان اقتصادی از دولت انتظار دارند و دولت باید پاسخ مناسبی به این خواسته به حق آنان بدهد.
محمدحسین فرهنگی افزود: در شرایط خاص اقتصادی کشور همه باید با هم همکاری و برای حل مشکلات کشور راه حل ارایه کنیم.
وی یادآوری کرد: بسیاری از موانع بخش تولید، داخلی است و مشکلات بی دلیلی برای تولیدکنندگان ایجاد می شود.
فرهنگی با بیان اینکه به ستاد پیگیری های اقتصادی اختیارات بی سابقه ای داده شده است، اظهار داشت: این ستاد می تواند با تصمیمات درست وضعیت موجود کشور را اصلاح و بهبود ببخشد و دولت باید از اختیاراتش در این ستاد در این راستا استفاده کند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز با بیان اینکه دولت ثبات تصمیم گیری ندارد، گفت: دولت در چند ماه اخیر 30 بخشنامه در حوزه ارزی صادر کرده و با این اقدام موجب بی ثباتی بیشتر بازار ارز شده است.
صمد حسن زاده با انتقاد از وضعیت بازار ارز و تاثیر مخرب آن بر بخش تولید، افزود: مجلس باید نظارت کافی بر تصمیم ها و عملکرد دولت داشته، مانع اجرای تصمیم های نادرست دولت شود و به فکر رفع نگرانی مردم و تولید کنندگان باشد.
وی با بیان اینکه دولت 80 درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد، یادآوری کرد: بخش خصوصی تاوان تصمیم های نادرست دولت در اقتصاد کشور را پرداخت می کند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با بیان اینکه دولت نباید با اقدام های نسنجیده تولید کنندگان و صنعتگران را دلسرد کند، اظهار داشت: نظم اقتصادی کشور به هم خورده است و نباید شرایطی ایجاد شود که اعتماد مردم به دولت از بین برود.
حسن زاده ادامه داد: برای رفع مشکلات اقتصادی کشور باید همه تلاش کنند و با کمک به دولت با ایجاد ثبات اقتصادی و تامین کالاهای مصرفی مردم از دغدغه ها و نگرانی های مردم بکاهند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز با ابراز نگرانی از ادامه مشکلات ارزی واحدهای تولیدی استان گفت: شرایط کشور به سمت ثبات و آرامش حرکت می کرد ولی در مدت کمی چنین شرایطی بر کشور حاکم شد.
میراحد حسینی با بیان اینکه با تک نرخی شدن ارز از بروز فساد اقتصادی در کشور جلوگیری می شود، افزود: کشور ما با داشتن امکانات و استعدادهای زیاد نباید دچار چنین مشکلاتی شود.
وی با بیان اینکه شرایط کنونی اقتصادی کشور در دل تولیدکنندگان برای ادامه کار شبهه ایجاد کرده است، اظهار داشت: همه قوا باید دست به دست هم دهند و با تغییر شرایط اقتصاد کشور در بازار ثبات ایجاد کنند.
حسینی ادامه داد: در شرایط کنونی اقتصاد کشور ارتباط با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه بسیار مهم بوده و شرایط را می تواند بهبود بخشد.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.