به گزارش ایرنا، صنعت هنر هفتم در سال های گذشته به علت از دست دادن جذابیت خود، عدم تولید و اکران فیلم های فاخر، در نظر نگرفتن سلایق علاقه مندان و پشت کردن تماشاگران به آن دچار رکود و آسیب شده بود و رو به افول می رفت؛ اتفاقی که دلسردی دست اندرکاران این صنعت و روی آوردن علاقه مندان به دیدن فیلم ها در سینمای خانگی و فضای مجازی را به دنبال داشت.
جمعی از مسوولان فرهنگی و فعالان عرصه سینمای آذربایجان شرقی معتقدند که در سال های اخیر، سینما با اکران فیلم های با کیفیت و تماشاگر پسند و ارتقای کیفیت سالن های سینما مخاطبان را دوباره به سوی خود جذب کرده و صندلی های خالی سینماها دیگر کمتر به چشم می خورد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با ابراز خوشحالی از جان گرفتن دوباره صنعت هفتم می گوید: سینماهای استان در سال های اخیر به دلیل فرسودگی ساختمانی و سیستم های فنی و امکانات رفاهی تعطیل شده و روند نزولی ظرفیت صندلی به حدی بود که شاخص برخورداری از فضا‌های سینمایی استان به حد خیلی پایین رسیده بود.
محمد محمدپور می افزاید: برای رفع این مشکل و دغدغه، از اعتبارهای استانی 6 میلیارد ریال جذب و برای بازسازی و بهسازی سینماهای استان هزینه شد.
وی اظهار می دارد: با راه اندازی سالن ها و افزایش ظرفیت صندلی های سینمایی آذربایجان شرقی، روند نزولی سالن ها و ظرفیت صندلی سینماهای استان به سیر صعودی تبدیل شد.
محمدپور ادامه می دهد: در سایر شهرستان‌های فاقد سینمای استان با جذب اعتبارات استانی و با کمک دستگاه های دولتی و بخش خصوصی فضا‌های سینمایی راه اندازی می شود.
رییس انجمن سینمای جوان آذربایجان شرقی نیز عامل رونق سینماها در سال های اخیر را ارتقای کیفیت فیلم ها و سینماها اعلام می کند و می گوید: با وجود اینکه کیفیت سینماهای کشور در مقایسه با استانداردهای جهانی پایین است، ولی این وضعیت با راه اندازی پردیس های سینمایی نسبت به سالیان گذشته بهبود یافته است.
حسن وحدانی با بیان اینکه راه اندازی پردیس های سینمایی در مجتمع های تجاری و رفاهی نیز موجب جذب خانواده ها به این سالن ها و تماشای فیلم ها شده است، می افزاید: در صورت افزایش تنوع فیلم ها و اکران فیلم های خارجی در سالن های سینما مخاطب بیشتری جذب آن ها می شود.
وی اظهار می دارد: در دهه 1360 تنوع فیلم ها زیاد بود و فیلم های مختلف پلیسی، جنگی و خانوادگی اکران می شد ولی به علت نامناسب بودن فضای سینماها خانواده ها رغبت زیادی به رفتن به سینما و تماشای این فیلم ها نداشتند.
رییس انجمن سینمای جوان آذربایجان شرقی یادآوری می کند: در زمان کنونی بیشتر در سینماها فیلم های فارسی با موضوعات اجتماعی در قالب طنز و ملودرام های اجتماعی و خانوادگی اکران و از سوی مخاطبان استقبال می شود.
وحدانی ادامه می دهد: برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان و ایجاد جذابیت در این عرصه نیاز است بخشی از سالن های سینما به سینمای هنر و تجربه و اکران فیلم های خارجی برای ایجاد رقابت در تولیدکنندگان اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه براساس آمار سال گذشته 40 درصد از فیلم های ایرانی فرصت اکران در سینماها را به دست نیاوردند، اظهار می دارد: با افزایش سالن های پردیس سینمایی این فرصت برای اکران این فیلم ها نیز فراهم می شود.
وحدانی تشریح می کند: استفاده از فناوری های پیشرفته در سینماها، حمایت بخش خصوصی از تولید کنندگان فیلم ها و اکران فیلم ها در مجتمع های تجاری و رفاهی از دیگر عوامل رونق سینماها در سال های اخیر است.
پیشکسوت مدیریت سینما در آذربایجان شرقی نیز که از سال 1367 در این عرصه فعال است، می گوید: سیاست گذاری مثبت و حمایت دولت از عرصه فیلم و سینما و تسری آن به سایر بخش های این صنعت موجب رونق هنر هفتم شده است.
موسی عباسی، ارتقای کیفیت فیلم ها و سالن های سینمایی را از دیگر عوامل رونق سینماها در سال های اخیر اعلام و اضافه می کند: با تامین سلایق مختلف تماشاگران و ایجاد فضای مناسب برای حضور خانواده ها در سینماها تماشاگران بیشتری در سینماها حضور می یابند.
وی می گوید: عدم پخش فیلم های مخاطب پسند، نبود تبلیغات و اطلاع رسانی از سوی رسانه ها و نبود فضای مناسب موجب رکود سینما در سالیان گذشته شده بود.
معاون فرهنگی و سینمایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز معتقد است رونق سینماها از سال 1394 تاکنون در سایه توجه دولت به زیرساخت های این حوزه و ارتقای تولیدات سینمایی روی داده است.
علی محرمی اضافه می کند: با حمایت دولت تدبیر و امید در سال 1394 برای اولین بار 6 سالن سینمایی در شهرهای مراغه، میانه، مرند، شبستر، بناب و اهر و 10 سالن سینما نیز پارسال در شهرهای تبریز، ملکان و عجبشیر مجهز به سیستم پخش دیجیتال شد.
وی اظهار می دارد: با توجه به اهمیت صنعت سینما، مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای ایجاد زیرساخت های فرهنگی، هنری و سینمایی در مجتمع های تجاری و رفاهی با بخش خصوصی وارد مذاکره و با حمایت از آن ها پردیس های سینمایی برای جذب مخاطب در این مکان ها راه اندازی شد.
معاون فرهنگی و سینمایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به راه اندازی سینمای سیار در شهرهای هشترود، چاراویماق و جلفا یادآوری می کند: روند روبه رشد ایجاد زیرساخت های سینمایی ادامه دارد و هم اکنون 7 هزار و 967 صندلی و 23 سالن سینما در سطح استان وجود دارد.
محرمی ادامه می دهد: اقدام ها و سرمایه گذاری های اولیه و تایید کمیسیون بند 5برای راه اندازی سینما در شهرهای سراب، بستان آباد، هریس و ورزقان نیز انجام شده و در آینده نزدیک با تامین اعتبار مورد نیاز در این شهرها نیز سالن های سینمایی راه اندازی می شود.
وی برگزاری جشنواره های متعدد فرهنگی، هنری و سینمایی در سطح استان را از دیگر عوامل رونق سینما اعلام کرده و می گوید: برگزاری جشنواره های مختلف مانند سینما حقیقت، فیلم فجر، اولین دوره فیلم تبریز در جذب مخاطب به سالن های سینما موثر بوده است.
وی مناسب سازی سالن های فرسوده سینما، ارتقای کیفیت فیلم ها، پخش فیلم های جدید همزمان با مرکز کشور در استان ها و تولید فیلم های فاخر و مورد پسند مردم را از دیگر عوامل رونق سینماها اعلام می کند.
گزارش از: پرویز بابائی
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.