به گزارش ایرنا، تحقیقات و پژوهش در زمینه توسعه کشاورزی همواره در قالب راهبردی اساسی و علمی برای تحقق چشم اندازهای رونق و بالندگی این حوزه مهم که تاثیر بسزایی در معیشت و زندگی مردم دارد، می تواند زمینه ساز بهره گیری از شیوه های نوین برای بهبود بهره وری در این حوزه باشد.
موسسه تحقیقات دیم کشور به عنوان نهادی تحقیقاتی و پژوهشی در سال های اخیر با استفاده از ظرفیت نخبگان بخش کشاورزی زمینه های مناسبی برای توسعه کشاورزی در اراضی کم آب و خشک کشور فراهم آورده است.
اجرای طرح های پژوهشی با همکاری سازمان خوار و بار جهانی (FAO) و تحقیقات کشاورزی جهانی ایکاردا، موجب شده تا آخرین یافته های علمی در زمینه های مختلف کشاورزی دیم توسط این موسسه و با حمایت وزارت جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان و زارعانی قرار گیرد که در اندیشه بهره وری بیشتر هستند.
گردهمایی سالیانه موسسه تحقیقات دیم کشور که با حضور مسئولان و اندیشمندان و محققان حوزه کشاورزی برگزار می شود، می تواند زمینه ساز ایجاد تعامل، همکاری و تبادل تحقیقات و آرای صاحب نظران این بخش در توسعه کشاورزی باشد.
معاون امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی در بیست و چهارمین دوره از این گردهمایی پژوهشی که به میزبانی مراغه در حال برگزاری است گفت: ارائه و اجرای سازوکارهای علمی و عملی برای ایجاد سازگاری منطقه ای و نقطه ای چاره ساز توسعه بخش کشاورزی دیم کشور است.
عباس کشاورز افزود: با توجه به وجود 6 میلیون هکتار زمین در حال کشت و نیز 10 میلیون هکتار زمین مناسب برای کشت محصولات دیم، ظرفیت مناسبی برای تولید محصولات زراعی در این بخش وجود دارد.
وی ادامه داد: با توجه به کاهش منابع آبی و تغییرات جغرافیایی و اقلیمی در سال های اخیر، تنوع سازی محصولات و ارقام قابل کشت در اراضی دیم بیش از پیش ضروری بوده و احساس می شود.
وی اضافه کرد: با وجود مشکلات موجود، مشکلی در هسته های بذری در کشور وجود ندارد لیکن می توان با تولید سالانه حداقل هشت محصول و رقم جدید برخی خلاهای موجود در کشت دیم را برطرف کرد.
وی گفت: در برخی مناطق با بارندگی نسبی در اراضی دیم نیز می توان کشت ارقام و گیاهان دیگری در زمینه حبوبات و گیاهان علوفه ای از جمله نخود فرنگی را که ارزش غذایی بالایی دارند را با تحقیقات مناسب علمی و عملی توسعه داد.
کشاورز با اشاره به وضعیت مناسب تولید گندم در اراضی دیم کشور افزود: در سالجاری پیش بینی می شود چهار میلیون تن گندم دیم در کشور تولید شود که امید است این میزان به پنج میلیون تن در سال نیز افزایش پیداکند.
وی ادامه داد: در بخش تحقیقات ارقام مقاوم گندم نیز در موسسه تحقیقات دیم کشور اقدامات و طرح های مناسبی انجام شده و در این زمینه وضعیت مناسب است لیکن در بخش حبوبات نیازمند کارهای تحقیقاتی بیشتری هستیم.
وی اضافه کرد: در کنار اجرای طرح های تحقیقاتی، باید به شکنندگی موجود در بین کشاورزان اراضی دیم که از آسیب پذیرترین کشاورزان هستند، بیش از پیش پرداخته شود.
**
گسترش مناطق و اراضی دیم کشور نیازمند توسعه تحقیقات کشاورزی
رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور نیز در این گردهمایی پژوهشی گفت: با توجه به وقوع کم آبی در برخی استان های کشور، مناطق و اراضی زیرکشت دیم در این استان ها که پیش از این به کشت آبی پرداخته می شد، در حال گسترش است.
صابر گلکاری افزود: با توجه به توسعه این اراضی، کشت ارقام مناسب با این اقلیم های نیازمند توسعه تحقیقات و پژوهش ها در بخش کشاورزی دیم در این مناطق است.
وی ادامه داد: انتقال یافته ها از موسسه تحقیقات دیم به زمین های زراعی و کشاورزی باید با سرعت بیشتری انجام شود تا شاهد ایجاد بهره وری بیشتری در این زمین ها باشیم.
وی با اشاره به فعالیت های تحقیقاتی این موسسه در یک سال گذشته اضافه کرد: ایجاد واحد پایش و ارزیابی بیماری های حبوبات و معرفی هشت رقم جدید در بخش غلات و حبوبات از جمله طرح هایی بوده که به همت محققان این موسسه انجام شده است.
وی افزود: عقد 22 قرارداد واگذاری امتیاز تولید 19 رقم پرورشی توسط این موسسه به بخش خصوصی و تولید 13 هزار تن بذر توسط این موسسه انجام شده است.
**
یافته ها و طرح های تحقیقات کشاورزی به صورت عمومی گسترش یابد
مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این همایش با تاکید بر استفاده از ابزارهای ترویجی برای توسعه کشاورزی گفت: یافته ها و طرح های تحقیقات کشاورزی باید با استفاده از ظرفیت کارشناسان پهنه در روستاها و سایر مناطق به صورت عمومی گسترش یافته و اجرا شود.
اکبر فتحی افزود: با اجرای این طرح ها به صورت گسترده در مناطق مختلف، اهداف و چشم اندازهای توسعه کشاورزی در منطقه و کشور به صورت مناسب و پایدار تحقق خواهد یافت.
وی ادامه داد: استفاده و بهره گیری از تحقیقات و پژوهش هایی که توسط موسسه تحقیقات دیم کشور با همکاری سازمان ایکاردا انجام می شود، می تواند زمینه ساز تامین امنیت غذائی جامعه و رونق بخش کشاورزی در اراضی دیم کشور شود.
وی با اشاره به وضعیت خرید تضمینی گندم در استان نیز اضافه کرد: تاکنون حدود 620 هزار تن گندم از گندمکاران استان خریداری شده و تولید این محصول در سال زراعی جاری وضعیتی مناسب تر از سال گذشته دارد.
**
تحقیات کشاورزی زمینه ساز تامین امنیت غذائی جامعه است
نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه پژوهش در بخش کشاورزی گفت: تحقیات کشاورزی در تولید محصولات استراتژیک زمینه ساز تامین امنیت غذائی در جامعه خواهد بود.
علی جلیلی افزود: هم اکنون از 6 گونه گیاهی 80 درصد غذای مردم تامین می شود افزود: باید از ظرفیت تحقیقات و پژوهش در توسعه بهره وری در کشاورزی استفاده شود.
وی اضافه کرد: باتوجه به وجود چالش های پیش رو در جامعه، این کمبودها را می توان با حمایت و توسعه بخش پژوهش جبران و مشکلات موجود را از طریق راهکارهای علمی و عملی مرتفع ساخت.
به گزارش ایرنا، در این گردهمایی محققان و پژوهشگران موسسه تحقیقات دیم کشور آخرین یافته و طرح های پژوهش خود در زمینه کشاورزی دیم را ارائه کردند.
موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور وابسته به سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد و ایکاردا فعالیت‌ های تحقیقاتی خود را از سال 1371 در پنج ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل آغاز کرد.
پژوهشگران این موسسه تاکنون 54 رقم جدید دیم شامل 31 رقم غلات، 14 رقم حبوبات و 9 رقم علوفات غله ای و دانه های روغنی به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده اند.
مرکز این موسسه در شهرستان مراغه بوده که افزایش عملکرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله )، حبوبات ( نخود و عدس)، دانه های روغنی ( کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترین اهداف این موسسه است.
ایستگاه اصلی مناطق سردسیر این موسسه در مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه ‌گرمسیر گچساران، ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان شمال خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.
بخش‌های تحقیقاتی این موسسه در حال حاضر شامل بخش تحقیقات غلات، بخش تحقیقات حبوبات، بخش تحقیقات دانه‌های روغنی، بخش تحقیقات علوفه و بخش تحقیقات مدیریت منابع است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.