زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر محمدی لائینی

خلاصه مطلب:

محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه نکا است، او سابقه تدریس در حوزه و دانشگاه را داراست. 

توضیحات :

محمدباقر محمدی لائینی در سال 1332 در خانواده ای روحانی در نجف متولد شد، پدرش آیت الله حسین محمدی لائینی از روحانیون برجسته مازندران بود که سابقه نمایندگی مجلس خبرگان و امامت جمعه نکا را داراست. 

محمدباقر لائینی تا سال 1338 به همراه پدر در نجف زندگی می کرد، و پس از آن راهی ایران شده و در منطقه کوهستانی مشغول به تحصیل علوم حوزی شد، سپس در سال 1344 برای فراگیری علوم دینی راهی حوزه علمیه قم شد. 

از کتاب صمدیه به بعد را در حوزه علمیه قم آموخت، در سال 1352 سطح را به پایان رساند، دوره خارج اصول را نزد حضرات آیات سید ابوالفضل موسوی تبریزی، دوزدوزانیف صلواتی، ستوده، اعتمادی، سلطانی و فاضل لنکرانی فراگرفت. او تابستان ها را نزد پدرش به تحصیل مشغول بود و نحو، مطول، بخشی از شرح لمعه، قسمتی از مکاسب، و بخشی از کفایه را نزد ایشان آموخت. 

مدت 9 سال یک دوره خارج اصول را نزد آیت الله میرزا هاشم آملی آموخت، همچنین یک دوره خارج معاملات فقه را نیز نزد ایشان فراگرفت، یک دوره خارج اصول را به مدت 8 سال نزد آیت الله شیخ جواد تبریزی فراگرفت، همچنین قسمت هایی از خارج طهارت و صلوه را نیز نزد ایشان آموخت. 

او از سال 1360 به موسسه در راه حق با مسئولیت آیت الله مصباح یزدی رفته و مدت 6 سال را در برنامه های آموزشی آن شرکت کرد. او کتاب های فلسفتنا و اقتصادنا، مکتب های فلسفی غرب، معارف قرآن، فلسفه اخلاق، نهایه الحکمه، برهان شفا، جلدهای 8 و 9 اسفار، دروس فلسفه و بعضی از برنامه های آموزشی دیگر را در این موسسه نزد آیت الله مصباح، دکتر احمد احمدی، فیاضی و... پشت سر گذاشت. 

شروح منظومه سبزواری را در محضر آیت الله صالحی مازندرانی، جلدهای 1 و 16 اسفار و خارج اجاره و ولایت فقیه، و بخش هایی از تفسیر قرآن را نزد آیت الله جوادی آملی، اشارات بوعلی و درس هیات را نزد علامه حسن زاده آملی، شرح باب هادی عشر را خدمت آقای صلواتی و شرح تجدید مرحوم خواجه را نزد آقای حقی آموخت. یک سلسله بحث‌های فلسفی را هم خدمت استاد شهید مطهری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خواند.

با اوجگیری نهضت مردم به رهبری امام خمینی بر علیه رژیم پهلوی او در راهپیمایی قم و نکا شرکت می کرد، همچنین در تهیه و توزیع اعلامیه های امام خمینی و سازماندهی اعتراضات مردم فعالیت می کرد. 

 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال های دفاع مقدس همواره در مناطق عملیاتی پاوه، سردشت، قصر شیرین، سرپل ذهاب، پیرانشهر، اهواز و فاو حضور داشت.

در سال 1361 بعد از بازگشایی دانشگاه ها همزمان با ادامه تحصیل در حوزه علمیه قم، در دانشگاه های تهران، صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تدریس معارف اسلامی و اخلاق و تاریخ اسلام می پرداخت، در فاصله سال های 1375 تا 1382 نیز به عنوان مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت می کرد. 

پس از وفات پدرش در سال 1372 برای اداره مسجد و حوزه به نکا رفته و به حل و فصل امور می پرداخت، و در مهر ماه سال 1375  با حکم مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه شهرستان نکا منصوب شد. او در سال 1377 به عنوان امام جمعه ممتاز و در سال 1380 امام جمعه نمونه کشوری شد. 

از دیگر سوابق او می توان به ریاست هیئت نظارت و بازرسی انتخابات در استان، تالیف کتب و رساله هایی از جمله نگرشی به تصوف، معیارها و عوامل تمدن از نظر قرآن کریم، مادی و مجرد و کتاب استعدادهای زن اشاره کرد.