زندگینامه محمدباقر ذوالقدر

خلاصه مطلب:

محمدباقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است، که سوابقی همچون فرماندهی در سپاه پاسداران، معاونت راهبردی و حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در کارنامه او به چشم می خورد. 

توضیحات :

محمدباقر ذوالقدر در سال 1333 در فسا متولد شده است. او در دوران نوجوانی فعالیت های مذهبی و سیاسی اش را آغاز کرد، و علیه رژیم پهلوی به مبارزه پرداخت. مدرک کارشناسی اقتصاد را از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دریافت کرده است. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت دولتی و از همان دانشگاه دریافت کرد، و پس از آن دوره دکترای مدیریت راهبردی را در دانشگاه عالی دفاع ملی پشت سر گذاشته است. 

ذوالقدر فعالیت هایش را پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در کمیته انقلاب اسلامی آغاز کرد، و پس از آن به سپاه پاسداران پیوست. او در دوران دفاع مقدس مسئول آموزش سپاه بود، و سپس فرماندهی قرارگاه جنگ های نامنظم را برعهده گرفت. 

وی پس از سال های جنگ و در دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی فرمانده ستاد مشترک سپاه پاسداران بود، و بعد از آن به مدت 8 سال جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

او در دولت نهم محمود احمدی نژاد، در سال 1384 به عنوان معاون وزارت کشور و معاون امنیتی انتظامی این وزارتخانه منصوب شد. 

ذوالقدر در تاریخ 28 شهریور ماه سال 1400 پس از استعفای محسن رضایی، با حکم آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان دبیر این مجمع منصوب شد. 

 

زندگی خانوادگی

محمدباقر ذوالقدر با خانم صدیقه بیگم حجازی ازدواج کرده است. همسر وی از ابتدای سال 1386 به عنوان مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعالیت می کند.