زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای

متولد:
1335-07-06
خلاصه مطلب:

غلامحسین محسنی اژه ای در سال 1400 توسط مقام معظم رهبری به عنوان رئیس قوه قضاییه پس از آیت الله رئیسی منصوب شد، او پیش از این علاوه بر فعالیت در سطوح عالی مدیریتی قوه قضاییه همچون معاون اول و سخنگوی دستگاه قضا، سابقه فعالیت در وزارت اطلاعات و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود داشته است. 

توضیحات :

غلامحسین محسنی اژه ای در تاریخ 7 مهر ماه سال 1335 در روستای اژیه که در بخش جلگه از توابع اصفهان قرار دارد متولد شد، پس از پیروزی انقلاب روستای محل تولد وی به شهر تبدیل شده است. او 4 خواهر و دو برادر دارد، و در خانواده ای مذهبی متولد شده و پرورش یافته است. مادر وی خانمی خانه دار، و پدرش که به شیخ اسماعیل شهرت داشت، علاوه بر کشاورزی با علوم اسلامی آشنا بود و اهل مطالعه و حضور در مجالس مذهبی بود، و در محافل و مجالس دینی به سخنرانی می پرداخت.

او به تشویق پدر و توصیه امام جمعه موقت اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن بهشتی نژاد راهی حوزه علمیه اصفهان شد و تحصیلات دینی را آغاز کرد.

اژه ای پس از مدتی راهی قم شد، و در مدرسه حقانی به فراگیری علوم دینی مشغول شد، از آنجا که مدرسه حقانی از مراکز مهم مبارزه با رژیم پهلوی بود او در مدت حضورش در این مدرسه با چهره های شاخص قضایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچون شهید قدوسی آشنا شد. 

در جریان حمله به مدرسه فیضیه در سال 1354 او نیز در آنجا حضور داشت، و شاهد جنایت رژیم ستمشاهی بود، در همان سال نیز یک بار توسط عوامل رژیم دستگیر شد. 

او علاوه بر ادامه تحصیلات حوزوی تا سطح خارج فقه در حوزه علمیه قم، مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین المللی خصوصی نیز دریافت کرده است. 

 

تصویری از دوران جوانی حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای

محسنی اژه ای

 

محسنی اژه ای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مقلد حضرت امام خمینی (س) بود، و پس از آن در سال های جنگ در جبهه ها حضور یافت. اواخر سال 1358 نیز او به دعوت شهید قدوسی راهی تهران شده و در دادگاه انقلاب مشغول به فعالیت می شود. او در سال 1363 مسئول گزینش وزارت اطلاعات شد، و  در سال 1364 او به عنوان نماینده قوه قضاییه در وزارت اطلاعات معرفی شد، جایگاهی که از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است.

 

غلامحسین محسنی اژه ای

 

محسنی اژه ای در پرونده های پیچیده ای از صاحب منصبان همچون مهدی هاشمی، فاضل خداد و غلامحسین کرباسچی فعالیت کرده است. 

در روند فعالیت‌های قضایی، غلامحسین محسنی اژه‌ای پرونده‌های سنگین و پیچیده‌ای از صاحب منصبان و دانه درشت‌ها را پیگیری کرده که از آن جمله می‌توان به پرونده فاضل خداد، غلامحسین کرباسچی و مهدی هاشمی اشاره کرد. 

 

محسنی اژه ای

 

در دولت نهم به ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد محسنی اژه ای در تاریخ 23 مرداد سال 1384 به عنوان وزیر اطلاعات از مجلس رای اعتماد گرفت، و پس از مدتی با رئیس جمهور دچار اختلاف شد و در تاریخ 3 مرداد سال 1388 از سمت خود برکنار شد. پس از آن بود که در همان سال به عنوان دادستان کل کشور منصوب شد، و تا سال 1393 در این جایگاه باقی ماند. 

پس از ریاست صادق آملی لاریجانی در قوه قضاییه، از تاریخ 1 شهریور ماه سال 1393 محسنی اژه ای به عنوان معاون اول قوه قضاییه فعالیت خود را آغاز کرد که این امر با حضور آیت الله رئیسی نیز ادامه یافت. 

او در تاریخ 10 تیر ماه سال 1400 پس از انتخاب آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور توسط مقام معظم رهبری به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد. 

 

OIP

 

فهرست سایر مسئولیت ها:

  • مسئول دادسرای اموراقتصادی تهران
  • مسئول مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت
  • دادستان کل ویژه روحانیت
  • دادسات کل کشور
  • سخنگوی دستگاه قضا 
  • عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال 1385

شایان ذکر است که ایشان سال ها به عنوان دادستان کل کشور و نیز وزیر اطلاعات فعالیت کرده اند، که هردو سمت نیازمند مجتهد بودن هستند. 

 

زندگی خانوادگی

اژه ای در سال 1355 و در سن 20 سالگی زمانی که دوران طلبگی را طی می کرد با دختری از خانواده ای روحانی ازدواج کرد، که حاصل این ازدواج 1 دختر و 3 پسر است. 

مقالات