زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی خمینی

متولد:
1364-01-21
خلاصه مطلب:

سیدعلی خمینی نوه حضرت امام خمینی (س) و کوچکترین فرزند مرحوم حاج احمد خمینی است، که در حال حاضر در نجف زندگی می کند. 

 

سیدعلی خمینی امام خمینی

توضیحات :

سیدعلی خمینی در تاریخ 21 فروردین ماه سال 1365 در تهران متولد شده است، او نوه حضرت امام (س) و سومین فرزند مرحوم حاج احمد خمینی است. همسر وی نوه آیت الله سیستانی و دختر آیت الله سیدجواد شهرستانی است، که عقد ازدواج ایشان توسط آیت الله سیستانی و در جوار حرم مطهر امام علی علیه السلام خوانده شده است، حاصل این ازدواج دو پسر به نام های محمدعلی و محمد حسین است.

علی خمینی تا چند سال پیش در قم اقامت داشت و در سال 1397 به کشور عراق و شهر نجف هجرت کرد، و در حال حاضر در حوزه مبارکه نجف اشرف به تدریس می پردازد. 

ایشان نیز مانند برادران بزرگتر خود سیدحسن خمینی و سیدیاسر خمینی تحصیلات حوزوی داشته و پس از پایان تحصیلات به تدریس مشغول شده اند، به طور مثال در سال تحصیلی 87-88 در مدرسه رضویه قم کتاب منطق مظفر را تدریس می کردند، و مدتی بعد از اساتید سطوح عالیه حوزه علمیه قم محسوب می شدند، و مکاسب شیخ انصاری را تدریس می کردند. 

از علاقه حضرت امام (س) به ایشان در خاطرات بسیار یاد شده است، و تصاویری از وی در روزهای پایانی حیات امام خیمنی (س) به ثبت رسیده است که شهرت یافته است، مثلا در سال 1367 حضرت امام صحیفه سجادیه ای به ایشان هدیه کرده اند، در بخشی از نوشتار حضرت امام آمده است: «و من این کتاب بزرگ را به فرزند عزیزم که در جبهۀ او نور و نورٌ عَلی نُور می بینم و‏‎ ‎‏آن عزیز که یادگار احمد‏ و از سلالۀ پاک ائمۀ اطهار ـ علیهم سلام الله ـ و پروردۀ دامن‏‎ ‎‏پاک مادر عزیزش که سلالۀ پاک ائمۀ اطهار و از طباطبایی ها که افتخار فرزندی حسنین را‏‎ ‎‏دارند اهدا کردم و امیدوارم او از علمای برجسته و فقهای متعهد و از عرفای مجاهد فی‏‎ ‎‏سبیل الله در دو جبهۀ ظاهر و باطن شود و از این کتاب مقدس به طور شایسته بهره مند‏‎ ‎‏گردد و پدر پیر خود، خمینی را که عمری با هوای نفس و عصیان و ناسپاسی گذرانده و‏‎ ‎‏اکنون با روی سیاه و کوله باری از معصیت بدون هیچ امید ـ مگر به فضل خدای رحمان ـ‏‎ ‎‏از این دار و دیار به دار و دیار دیگر می رود از طلب رحمت و دعایی و بخشش گناهان بر‏‎ ‎‏او منت نهد.» (صحیفه امام، جلد 21، صفحه 210

 

تصویری کمتر دیده شده از سیدعلی خمینی در کنار حضرت امام (س)

امام خمینی سیدعلی خمینی

 

 

تصویری کمتر دیده شده از سیدعلی خمینی در کنار شهید سردار قاسم سلیمانی

سید+علی+خمینی

تصاویری از وداع ایشان با پیکر شهید سردار سلیمانی را اینجا مشاهده کنید.

مقالات

  • هنوز سید علی آقا طفلی خردسال بود و هیچ از خوب و بد دنیا نمی دانست. نوشتن و خواندن بلد نبود. اما امام در جبهه او نور و نورٌ علی نور می دید. بسیار دوستش می داشت و هدیه ای به او داد که بسیار گرانبها بود.