زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه ای

خلاصه مطلب:

سیدهادی خامنه ای برادر کوچکتر رهبر معظم انقلاب آیت الله سیدعلی خامنه ای است. او سابقه عضویت در مجلس جمهوری اسلامی را در کارنامه خود دارد. 

توضیحات :

حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه ای در سال 1326 در مشهد متولد شد، پدرش آقاسیدجواد خامنه ای و مادرش مرحوم خدیجه میردامادی بود، او از خاندان میردامادی است که در نجف آباد اصفهان ساکن بودند و از خمینی شهر اصفهان به مشهد نقل مکان کرده بودند.

او سومین پسر مرحوم آقاسیدجواد حسینی خامنه ای است. پدر گرامی ایشان بعد از فوت همسرشان با مادر سیدهادی خامنه ای ازدواج کرده است. او سه خواهر ناتنی، دو برادر بزرگتر از خود به نام های سیدمحمد و سیدعلی، یک خواهر بزرگتر به نام بدری سادات، و یک برادر کوچک تر به نام سیدحسن دارد. هر دو برادر بزرگتر سیدهادی خامنه ای از روحانیون هستند و تنها برادر کوچکتر او سیدحسن روحانی نیست. 

پدر ایشان نیز از روحانیون بود، پدربزرگ مادری او مرحوم آقاسیدهاشم نجف آبادی میردامادی از روحانیون سرشناس مشهد بوده است که امام جماعت مسجد گوهرشاد بود، و هر شب به تفسیر قرآن می پرداخت و مجموعه آن تفاسیر در کتابی به عنوان "خلاصه البیان فی تفسیر القرآن" منتشر شده است.

پدربزرگ پدری او نیز آقاسیدحسین مجتهد خامنه ای از روحانیون به نام تبریز بوده است، که از مشروطه خواهان تحصیل کرده نجف و شاگرد مرحوم میرزای نائینی بوده است.

او پیش از انقلاب از اواسط دهه 1340 به مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخت، و در این مسیر توسط نیروهای ساواک دستگیر و شکنجه شده است. همچنین وی پس از پیروزی انقلاب در سال 1365 در حمله ای که از سوی سازمان مجاهدین خلق به شرکت کنندگان در راهپیمایی 22 بهمن در مشهد انجام شد، از ناحیه پا دچار آسیب شد.

او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1356 در سن 30 سالگی ازدواج کرده است. 

پس از پیروزی انقلاب مسئولیت هایی را برعهده داشت، از جمله عضویت در هیات امنای آستان قدس رضوی، عضویت در شورای امنیت استان خراسان، و همچنین نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره های اول، دوم، سوم و ششم. 

صلاحیت ایشان در انتخابات چهارم مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان تائید نشد، او همچنین در انتخابات دور دوم مجلس خبرگان رهبری نیز از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه ای روزنامه های مختلفی منتشر کرده است، او مدیر مسئول روزنامه هایی همچون جهان اسلام و حیات نو بوده است، روزنامه جهان اسلام در اولین سال های دهه 1370 توقیف شد، و بعد از انتخابات دوم خرداد 1376 دوباره منتشر شد.

ایشان دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، و از بنیانگذاران مجمع روحانیون مبارز بوده و گرایش اصلاح طلبی دارد و در انتخابات سال 1388 از حامیان مهندس موسوی بوده است. 

مقالات

  • در گفت و گو با جماران؛

    حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه ای در گفت و گو با جماران تاکید کرد: یکی از اولویت‌های چهره‌های فعلی اصلاح طلب در سال‌های مبارزه علیه رژیم شاه مخالفت با رژیم اسرائیل بود و در سال‌های پس از انقلاب هم همیشه در همین مسیر گام برداشته‌اند و کسی نمی‌تواند دراین مهم تردید ایجاد کند. نگاه اصلاح طلبان به موضوع فلسطین ادامه نگاه بزرگانی چون آقای مطهری، آقای بهشتی، آقای طالقانی و امام موسی صدر است.