جی پلاس، صنعت توریست و گردشگری به صنعتی گفته می‌شود که در آن مسافران با اهداف اوقات فراغت، اجتماعی یا تجاری به کشورهای دیگر و یا حتی داخل کشور سفر می‌کنند. به عبارت دیگر صنعت توریست و گردشگری به کلیه فعالیت‌های مربوط به سفر کوتاه مدت افراد به مکان‌هایی دور از محل زندگی آنها اشاره دارد. این صنعت یکی از بزرگترین صنایع جهان است و اقتصاد بسیاری از کشورها تا حدود زیادی توسط تجارت در این صنعت هدایت می‌شود.

صنعت توریست و گردشگری دارای دامنه وسیعی است که شامل هتل‌داری، حمل و نقل و تعدادی از صنایع یا بخش‌های اضافی می‌باشد. درک این نکته مهم است که صنعت توریست نه تنها بر اساس اوقات فراغت برنامه‌ریزی می‌شود بلکه با هدف تجارت و برخی از انگیزه‌های مسافرتی، با سفر در مکان‌های مختلف مرتبط است. برخی از توریست ها برای مشاهده جاذبه های دیدنی یک کشور سفر می کنند ولی به قدری جذب آن کشور می شوند که برای تحصیل به آن کشور می روند.

برخی برای تحصیل در آمریکا و تحصیل در کانادا و اخذ ویزای تحصیلی کانادا ابتدا از طریق ویزای توریستی اقدام کردند ولی بعد از مشاهده امکانات آنجا، برای تحصیل و استفاده از منابع اطلاعاتی بروز تر رفته و سپس به ایران بازگذشته و شرکت های معتبری را تاسیس کرده اند و باعث اشتغال تعداد کثیری از هموطنان خود شده اند.

تعریف توریست

به زبان ساده گردشگر یا توریست به شخصی گفته می‌شود که به دلایل تجاری، تفریحی یا اجتماعی به مکانی دیگر و دور از محیط اجتماعی معمول خود سفر می‌کند. طبق تعاریفی که وجود دارد، برای طبقه بندی یک فرد به عنوان یک توریست فرد باید بیش از 24 ساعت و کمتر از یک سال در مکان مورد نظر اقامت داشته باشد.

مزایای صنعت گردشگری

گردشگری و توریسم علاوه بر هزینه مسافران برای اقامت خود، به مشاغل مربوط به این حوزه نیز مربوط می‌شود که برای آن هزینه پرداخت می‌کنند. صنعت توریسم تعداد زیادی شغل برای افرادی که در صنعت حمل و نقل و مهمان‌داری فعالیت می‌کنند، فراهم کرده است.

علاوه بر این گردشگری توانایی بهبود روابط بین‌المللی بین دولت‌های ملی، ایجاد فرصت‌هایی برای سرگرمی و تفریح گردشگران و همچنین بهبود ارزش پول را دارد و همچنین می‌تواند فرصت‌های تبادل فرهنگی را ایجاد نماید.

کشور مان ایران می تواند یکی از قطب های صنعت گردشگری باشد.اگر دولت یک برنامه بلند مدت در این زمینه داشته باشد و سعی در تسهیل و برداشتن قوانین دست و پا گیر برای گردشگران را در دستور کار خود داشته باشد بی شک می توانیم در صنعت گردشگری حرفی برای گفتن داشته باشیم. در سایت Tripadvisor می توانید سفرنامه هایی از گردشگران خارجی را مشاهده کنید.

بخش‌های مختلف صنعت گردشگری

صنعت توریسم شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که به این حوزه مربوط است که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. حمل و نقل

بخش حمل و نقل در این صنعت به دنبال کمک به مسافران و گردشگردان است که از طریق تامین حمل و نقل به مکان مورد نظر خود برسند. استفاده از این بخش از ابتدای سفر آغاز می‌شود و ممکن است حتی هنگام رسیدن به مقصد مورد نظر نیز ادامه داشته باشد. به عنوان مثال یک مسافر برای سفر با هواپیما به مقصد مورد نظر می‌رسد و در آنجا از ناوگان عمومی مثل مترو، اتوبوس و یا تاکسی و یا حتی در سفرهای دریایی از قایق و کشتی استفاده کند.

  1. محل اقامت

بخش اقامت در صنعت مسافرتی و توریستی بسیار مهم است زیرا افرادی که به مناطق مختلف سفر می‌کنند برای اقامت، استراحت، خوابیدن و آرامش نیاز به یک مکان مناسب دارند.

در این بخش چندین مولفه مختلف نظیر هتل ها، کمپینگ، هاستل و سفرهای دریایی وجود دارد که هر کدام کاربردهای متفاوتی برای گردشگران دارد.

  1. رستوران‌ها

بخش غذا و نوشیدنی و رستوران‌ها نقش مهمی در صنعت گردشگری دارد زیرا گردشگران در تمام مراحل سفر، هنگام گذراندن وقت در محل اقامت خود یا هنگامی که خارج از محل اقامت خود هستند، برای وعده‌های غذایی نیاز به استفاده از رستوران‌ها دارند.

  1. تفریح و سرگرمی

برخی از گردشگران به دنبال سرگرمی و تفریح به مکان‌هایی مسافرت می‌کنند که این امکانات تفریحی در محل زندگی آنها در دسترس نیست. جاذبه‌های تفریحی گاهی اوقات اصلی‌ترین معیاری است که مسافران را به یک مکان خاص گردشگری می‌کشاند.

در صنعت گردشگری و مهمان‌داری مدرن، اطلاعات گردشگران به صورت آنلاین و آفلاین وجود دارد. در برنامه‌های آنلاین اطلاعاتی مربوط به توریست و سایت‌های اطلاعاتی است که جاذبه‌های گردشگری و امکانات تفریحی را نشان می‌دهد.

  1. صنایع وابسته

تعدادی از صنایع نیز وجود دارند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با صنعت توریست و گردشگری در ارتباط هستند. این‌ها شامل صنایعی هستند که مبتنی بر ارتباط واقعی مشتریان با خدمات مسافرتی و گردشگری است و اطلاعاتی را در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌دهد که در سفر به آنها کمک می‌کند.

برخی از مشهورترین این صنایع شامل موارد زیر می‌شود:

- خدمات مالی

خدمات مالی شاخه‌های متفاوتی دارد که می‌توان آن را با صنعت گردشگری مرتبط دانست. بارزترین و مهم‌ترین این خدمات، محصولات بیمه است که در شرایط اضطراری یا در مواردی که نیاز به درمان پزشکی مسافران، آنها را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. علاوه بر این مراجعه به صرافی و بانک‌ها نیز جزء این خدمات محسوب می‌شود.

- آژانس‌های مسافرتی

این آژانس‌ها محصولات مربوط به سفر و گردشگری را از طرف اسپانسرها به مشتریان می‌فروشند. آنها معمولا از اسپانسرها کمسیون دریافت می‌کنند و به مسافران در مورد بهترین خدمات و محصولات مسافرتی متناسب با نیاز آنها مشاوره می‌دهند.

- مجریان تور

این افراد چندین خدمات و محصول مسافرتی را با هم ترکیب می‌کنند تا در قالب یک پکیج به فروش برسانند. به عنوان مثال یک پکیج مسافرتی ممکن است شامل هزینه‌های مربوط خرید بلیط هواپیما، ترانسفر فرودگاهی، اقامت در هتل و خدمات راهنمای گردشگری برای مسافران و گردشگران باشد.

تاریخچه جهانگردی

در اوایل قرن 21، جهانگردی بین‌المللی به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی جهان تبدیل شد و اثرگذاری آن در سرتاسر جهان مشاهده می‌شد. تاریخچه گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار است و تقریبا به اواخر قرن 18 باز می‌گردد.

در تاریخ غرب می‌توان سفرهای سازمان‌یافته به مقصدهای گوناگون را در یونان باستان و روم پیدا کرد که اشاره بر جهانگردی و سفر در آن زمان دارد.  همچنین مورخان برای کشف بسیاری از اطلاعات تاریخی، سفرهای بسیاری را انجام داده‌اند که نتیجه آن کشف بسیاری از جاذبه‌های گردشگری و باستانی امروزی است.

صنعت توریست و گردشگری هر روز در حال تغییر و پیشرفت است. امروزه گردشگران لزوما فقط به خاطر تفریح و مسافرت به سفر نمی‌پردازند. آنها دنبال یک تجربه جدید و یک ماجراجویی هیجان‌انگیز در سفر هستند.

در طول قرن 21 و با رایج شدن دسترسی به اینترنت مرزهای جدیدی در صنعت توریست و گردشگری گشوده شده است. در آینده نزدیک و با از بین رفتن ویروس کرونا این امید می‌رود که شاهد پیشرفت چشم‌گیری در صنعت گردشگری و توریسم باشیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.