550 میلیارد تومان تسهیلات سفر به گردشگران داخلی اختصاص یافت

معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: با تفاهم‌نامه‌ای که با بانک گردشگری منعقد شده است به زودی 550 میلیارد تومان تسهیلات سفر به گردشگران داخلی اختصاص پیدا می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، حسین اربابی معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در نشست خبری اظهار داشت: بزرگ‌ترین ایرادی که سرمایه‌گذاران در این حوزه می‌گرفتند، عدم حمایت بود و تلاش کردیم در این حوزه اقداماتی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین حمایتی که در این مدت در حوزه سرمایه‌گذاری انجام دادیم، کاهش بروکراسی اداری بود و موانع رفتارهای اداری را در مسیر سرمایه‌گذاران برطرف کردیم.

معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: در حوزه‌های مختلف گردشگری اقدامات خوبی با تسریع و صدور مجوز و همین طور رفع موانع انجام شده و میانگین موافقت اصولی که 16 ماه زمان می‌برد در کمتر از یک ماه انجام می‌شود و امیدواریم آن را به کمتر از یک هفته برسانیم و این خبر خوش به زودی اعلام می‌شود.

اربابی خاطرنشان کرد: همکاران بنده در حوزه حقوقی در دو سال گذشته 20 هزار نامه حقوقی را پاسخ دادند و در هزاران جلسه دادگاه در خصوص جرائم میراث شرکت کردند و مسیرهای خوبی در حوزه حقوقی ریل‌گذاری کرده‌اند و امروز ما کمتر شاهد جرائم میراث هستیم و تخریب‌های میراثی نسبت به سال‌های اخیر بسیار کمتر شده است.

وی بیان داشت: در حال حاضر تخریب بناهای تاریخی در شهرهای باستانی از جمله یزد به صفر رسیده است و به دنبال اقتصادی کردن بناهای تاریخی هستیم که همین اقدام موجب می‌شود دیگر بنای تاریخی تخریب نشود و یا به حداقل برسد و در کنار آن نیز بهره اقتصادی مالک داشته باشد که این یک اتفاق بزرگ محسوب می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اظهار داشت: گرچه در حوزه‌های زیرساختی، منابع بودجه‌ای محدود است اما توانسته‌ایم با کمک‌های عمرانی و حوزه زیرساخت‌ها اتفاق‌های خوبی را رقم بزنیم و منابع را به سمت زیرساخت‌ها ببریم که در همین سال‌ها نیز به ثمر می‌نشیند.

اربابی گفت: همین زیرساخت‌ها، منافع عمومی شهر و روستا را پوشش می‌دهد و توانسته‌ایم اتفاقات خوبی را در حوزه زیرساخت‌ها و منابع گردشگری رقم بزنیم.

وی یادآور شد: سازمان‌های مردم‌نهاد همیشه همراهی خوبی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشته‌اند و وظیفه دیده‌بانی و مشاوره را به خوبی انجام داده‌اند.

معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اظهار داشت: در چند وقت اخیر 200 سمن شناسایی شده است و مدارک لازم را ارائه داده‌اند و آموزش‌های لازم نیز به این سمن‌ها داده می‌شود.

اربابی در خصوص جذب سرمایه‌گذار خاطرنشان کرد: ما دو عامل برای جذب سرمایه‌گذاری داریم که عوامل داخلی و خارجی هستند. متاسفانه در چند وقت اخیر فضای ایران‌هراسی توسط دشمنان ایجاد شده بود ولی در چند وقت اخیر اتفاقات خوبی افتاده است و استقبال سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه گردشگری یک استقبال بی‌سابقه و خوب بوده است.

وی بیان داشت: امسال رشد گردشگری 49 درصدی داشته‌ایم و شاهد توسعه هتل‌ها و مراکز بوم‌گردی در شهرها و روستاهای کشور بوده‌ایم و در دو سال گذشته ترن‌های جدیدی وارد اقتصاد کشور شده است که از جمله آن بوم‌گردی و هتل‌بوتیک است.

معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 2400 پروژه سرمایه‌گذاری گردشگری با اعتباری بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان در کشور در حال انجام است که تسهیلاتی که ما برای این پروژه‌ها دادیم به یک دهم درصد هم نمی‌رسد و بخش خصوصی بیشترین اقدامات را در این حوزه انجام داده است.

اربابی خاطرنشان کرد: در سال جاری ساخت هتل‌های پنج ستاره در کشور بیش از 400 درصد رشد داشته است و در دولت یازدهم 11 هتل پنج ستاره ساخته شده بود که در دو سال گذشته بیش از 44 هتل پنج ستاره در کشور شروع به ساخت کرده است.

وی افزود: در دو سال گذشته یک میلیارد و 800 میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری گردشگری داشته‌ایم و حتی در حوزه نرم‌افزاری نیز در بخش گردشگری ما جذب سرمایه‌گذار داشته‌ایم و سهام استارت‌آپ گردشگری را خریداری کرده‌اند.

معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تصریح کرد: سرمایه‌گذاران داخلی خیلی از اتفاقات سرمایه‌گذاری را در کشور پوشش داده‌اند.

اربابی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای تامین بودجه زیرساخت‌های کشور دارید، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ما در حوزه گردشگری باید تغییر نگرش حاکمیت و دیگر مجموعه‌ها را داشته باشیم.

وی گفت: هنوز نگاه ما به اقتصاد نفتی است، هنوز به دنبال کشاورزی هستیم، البته امنیت غذایی مهم است ولی نیازمند تغییر نگاه حاکمیتی برای حوزه گردشگری می‌باشیم.

معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اظهار داشت: باید نگاه به حوزه گردشگری مثبت شود و در این حوزه کمترین هزینه را برای ایجاد اشتغال پایدار در کشور خواهیم داشت.

اربابی اضافه کرد: در برنامه بودجه امسال حتما در حوزه‌های زیرساختی وارد عمل می‌شویم که محصولات متنوع گردشگری را به غیر از طبیعت‌گردی بتوانیم ارائه دهیم و امیدواریم مجموعه حاکمیت با همکاری همیشگی پایه و بنای این ارتقا را بگذارد و کمک کند.

وی بیان داشت: امیدواریم در بودجه سال 99 برای وزارت میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی اعتبار خوبی در نظر بگیرند؛ چراکه در حال حاضر بودجه ما نزدیک به هزار میلیارد تومان است که یک سوم از آخرین وزارتخانه نیز کمتر است.

معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تصریح کرد: مجلس حتما کمک خواهد کرد که بودجه خوبی برای این وزارتخانه اختصاص یابد؛ چراکه در حوزه زیرساخت‌ها کارهای زیادی داریم و توانسته‌ایم در حوزه گردشگری روستاها در دو سال گذشته و اوایل امسال 15 هزار طرح گردشگری روستایی را تسهیلات کم‌بهره بدهیم.

اربابی خاطرنشان کرد: در گردشگری روستایی و بوم‌گردی 1600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را داشته‌ایم که می‌طلبد به این حوزه کمک‌های بیشتری شود.

وی بیان کرد: باید جاذبه‌های گردشگری جدیدی ایجاد کنیم، البته اتکا به جاذبه‌های طبیعی خوب است ولی کافی نیست. بنابراین ایجاد جاذبه‌های گردشگری جدید ممکن است دارای ریسک نیز باشد.

معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اظهار داشت: ما در حوزه گردشگری کشاورزی نیز وارد شده‌ایم و در استان گلستان به زودی طرح رایحه‌درمانی همراه با گردشگری را راه‌اندازی می‌کنیم اما باید به موضوع تغییر نگرش توجه جدی داشته باشیم.

اربابی خاطرنشان کرد: باید تمام ظرفیت‌های حوزه گردشگری را بالفعل کنیم تا گردشگران نیز از آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: ما اصل سرمایه سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کنیم و از سوی دیگر باید نسبت به تنقیح قوانین کلی این وزارتخانه نیز اقدام کنیم و در این مسیر پیش رفته‌ایم و 30 بخشنامه و آیین‌نامه بازنگری شده‌اند و مابقی نیز در حال بازنگری هستند.

معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اضافه کرد: در حوزه بانک‌ها و ارائه تسهیلات نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است و از هیات امنای صندوق ملی توسعه 40 درصد تسهیلات تکمیلی دریافت کرده‌ایم که در حوزه‌های روستایی 30 درصد آن محقق شده است.        

اربابی یادآور شد: تعداد خانه‌های بوم‌گردی از 400 در سال 96 به 2000 تا قرار است که برسد که تاکنون 1800 تای آن ثبت شده است و در این حوزه پیشرفت 200 درصدی داشته‌ایم و پیش بینی می‌کنیم که خانه‌های بوم‌گردی به بیش از 2000 تا برسد.

وی افزود: برای تسهیل در سفر با بانک گردشگری تفاهم نامه‌ای منعقد کرده‌ایم و زیرساخت‌های آن مهیا شده است که 550 میلیارد تومان تسهیلات برای سفر مردم از سوی این بانک اختصاص پیدا می‌کند و 300 میلیارد تومان نیز تسهیلات به مراکز گردشگری پرداخت خواهد شد. با این اقدام می‌توانیم زنجیره سفر ارزان قیمت را برای گردشگران داخلی ایجاد کنیم که این طرح نیز به زودی اجرایی می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در باره بازنگری قانون میراث فرهنگی و گردشگری گفت: قوانین پراکنده، متروک و به روز نشده زیاد داریم و مجلس هم به ما تکلیف کرده است که بعد از تنقیح قوانین، به یک قانون جامعه در میراث فرهنگی برسیم و در این خصوص جلسات مشترکی برگزار شده است.

اربابی تصریح کرد: سه ماه پیش قانون حمایت از اماکن میراثی و مالکین را به تصویب رساندیم که از این به بعد هیچ شهرداری برای تعرض به حوزه میراث فرهنگی نمی‌تواند آن را با جریمه حل و فصل کند و باید حکم تخریب بدهد که این ماده قانونی با همکاری وزارت کشور و شهرداری‌ها به تصویب رسید.

وی ادامه داد: عمده بناهای میراثی در بافت فرسوده هستند که ما در حال حاضر یک میلیون سایت واجد ارزش تاریخی در کشور داریم و 34 هزار اثر ثبت میراث فرهنگی شده است و اگر برای هر اثر 10 میلیون تومان در راستای نگهداری اختصاص دهیم 340 میلیارد تومان فقط نگهداری آن هزینه دارد.

معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تصریح کرد: یکی از بهترین اقدامات این بود که بعضی از سایت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و با مجوز به آنها اجازه بهره‌برداری بدهیم.

اربابی خاطرنشان کرد: به زودی قانون جامع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تدوین و به مجلس ارسال می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید