جی پلاس،

ایران- سوریه؛ نبرد شماره 30 رقبای سنتی در قطر

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت های آسیا به مصاف سوریه خواهد رفت که روی کاغذ حریفی ایده آلی به حساب می آید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ با پایان مرحله گروهی جام ملت های آسیا و مشخص شدن مسیر حذفی تیم ها تا فینال، تیم ملی فوتبال ایران به یک رقیب سنتی و دیرینه رسید؛ تیم ملی سوریه. شاگردان امیر قلعه نویی در گروه C مسابقات موفق شدند با سه پیروزی مقابل فلسطین، هنگ کنگ و امارات قاطعانه وارد مرحله حذفی شوند. در سوی مقابل سوریه در گروه B با تیم های استرالیا، ازبکستان و و هند هم گروه بود که با یک برد، یک تساوی و یک شکست با 4 امتیاز به عنوان یکی از تیم های برتر سوم راهی مرحله حذفی شد.

جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ تیم ملی فوتبال سوریه

سوریه لقمه چرب و نرم نیست!

شاید در نگاه نخست وقتی ایران به سوریه خورد، خیلی ها این تیم را یک لقمه چرب و نرم می دانستند به خصوص آنکه این تیم در غیاب برخی بازیکنان مطرح خود همچون عمر السومه راهی قطر شده اما نتایج روزهای گذشته مرحله یک هشتم نهایی نشان داد تیم هایی که روی کاغذ مدعی نیستند، حسابی برای مدعیان دندان تیز کرده اند و برتری تاجیکستان مقابل امارات و شکست عراق مقابل اردن مهر تاییدی بر همین حرف بود. از سوی دیگر تیم ملی ایران در مرحله گروهی اگر چه با رکورد 100 درصد پیروزی راهی یک هشتم نهایی شد اما ضعف های اساسی در برخی خطوط از جمله دفاع و هافبک که در بازی مقابل فلسطین و هنگ کنگ نمود بیشتری داشت، گویای این موضوع بود که خطر در کمین شاگردان قلعه نویی است و اگر مراقب نباشند، حتی رقیبی مانند فلسطین نیز که روی کاغذ یک گزینه مناسب برای پیروزی است می تواند یقه آن ها را بگیرد. همچنین حضور بازیکنی زهردار یعنی عمر خریبین که بارها در لیگ قهرمانان آسیا مقابل تیم های ایرانی به میدان رفته، می تواند یک تهدید جدی برای مدافعان باشد و آسیب پذیری خط دفاع ایران را بالا ببرد که باید دید شاگردان قلعه نویی در عقب زمین چه برنامه ای برای مهار این مهاجم دارند.

جام ملت های آسیا 2023 تیم ملی فوتبال ایران مهدی طارمی سردار آزمون

جدال شماره 30 در قطر

تیم های ملی ایران و سوریه پیش از این 29 بار در رقابت های مختلف مقابل یکدیگر قرار گرفته اند که 18 پیروزی سهم ایران بوده و 10 بازی هم به تساوی رسیده. تنها پیروزی سوری ها مقابل ایران به بیش از 50 سال قبل بر می گردد و ایران در طی این 29 بازی، 51 گل به رقیب زده و تنها 15 بار گل خورده که این آمار نشان از برتری مطلق ایران مقابل رقیب سنتی خود دارند. هر چند در مراحل حذفی تورنمنتی مانند جام ملت ها، مطمئنا نمی توان به این آمارها تکیه کرد و خود را از پیش برنده دانست.

علاوه بر جدال های سنتی دو تیم، سرمربیان دو تیم نیز سابقه رویارویی با تیم مقابل را دارند؛ امیر قلعه نویی پیش از این دو بار مقابل تیم ملی سوریه هدایت ایران را برعهده داشته که به یک برد و یک تساوی رسیده. هکتور کوپر مربی نامدار سوریه هم زمانی که سرمربی تیم ملی ازبکستان بود، مقابل ایران قرار گرفت که با شکست بدرقه شد.

دیدگاه تان را بنویسید