اگر نمی توانید عدالت را عادلانه اجرا کنید اصلا اجرا نکنید. اگر جلوی «زید» را می گیرند که تخلف کرده باید جلوی «عمر» را هم بگیرند. عدالتی که بر اساس آن یک قانون فقط وقتی به کسی می رسد که با من بد است اجرا شود یا برای کسی اجرا می شود که می خواهم از او نقطه ضعف بگیرم، از هر ظلمی بدتر است.

یادگار امام  گفت: اگر قانون هست باید برای همه باشد؛ عدالت را باید عادلانه اجرا کرد، در غیر این صورت اصلا اجرا نکنید.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی عصر امروز در مراسم تجدید میثاق مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر تهران با آرمان های امام راحل که به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حرم امام برگزار شد، گفت: عبدالله بن مسعود می گوید آیه احسان(آیه 90 سوره نحل) جامع ترین آیه قرآن است. البته در اینکه کدام آیات قرآن جامع تر است بین مفسرین اختلاف نظر وجود دارد، اما این آیه از آن رو اهمیت دارد که عدالت، احسان و رسیدگی به نزدیکان را امر و فحشا، منکر و بغی را نهی کرده است.

یادگار امام افزود: در رابطه با اینکه عدالت چیست، خیلی بین عارفان اختلاف است. یک تعریف معروف ارسطویی است که می گوید، «به هر صاحب حقی حقش را بدهید و هر چیزی را جای خودش بگذارید». اما این عدالت در حوزه اجرا است که قانونی مشخص است تا مطابق آن عمل کنیم. این تعریف مخالفینی هم دارد ولی می توان گفت که قابل عمل است.

وی ادامه داد: تعریفی بعدها وارد شده که بر مبنای آن، «عدالت به مثابه انصاف است». رد پای این تعریف در همه متون انسانی هست. یعنی از آراء بودا تا کلمات مسیح(ع) و بیانات امیرالمؤمنین(ع) وجود دارد و کسانی که دین ندارند نیز بر اساس فطرت به این قاعده باور دارند.

 

اگر عدالت را عادلانه اجرا نکنید به شدت نارضایتی به همراه می آورد

 

سید حسن خمینی تأکید کرد: کسانی که به تقنین می رسند باید بتوانند این مسأله را رعایت کنند که بگویند از این قانونی که تصویب می کنند اگر نفع نمی بردند و یا ضرر می کردند، چگونه در خصوص آن رأی می دادند. ما بعضا از خداوند می خواهیم که با «ما» به فضل برخورد کند؛ اما باید از او بخواهیم که با «همه ما» چنین کند.

وی افزود: اگر عدالت را عادلانه اجرا نکنید، نه تنها رضایت به ارمغان نمی آورد، بلکه به شدت نارضایتی به همراه می آورد. این طور نباشد که اگر کسی با ما است با او با  فضل برخورد کنیم؛ اگر قانون هست باید برای همه باشد. عدالت را باید عادلانه اجرا کرد. نمی شود با دیدن یک پرونده جیغ زد و با پرونده ای دیگر از روی تفضّل برخورد کرد!

 

اگر نمی توانید عدالت را عادلانه اجرا کنید اصلا آن را اجرا نکنید

 

یادگار امام اظهار داشت: اگر نمی توانید عدالت را عادلانه اجرا کنید اصلا آن را اجرا نکنید. اگر جلوی «زید» را می گیرند که تخلف کرده باید جلوی «عمر» را هم بگیرند. عدالتی که بر اساس آن یک قانون فقط وقتی به کسی می رسد که با من بد است اجرا شود یا برای کسی اجرا می شود که می خواهم از او نقطه ضعف بگیرم، از هر ظلمی بدتر است.

وی تأکید کرد: مبداء بی اخلاقی توهم است‌‌. یعنی فکر کنم که نزدیکان من مهم هستند و هرکس به من نزدیک نیست، مهم نیست. در دوره حاصر علت اهمیت کرونا این است که بی عدالت، غنی و فقیر را یکسان زمین می زند. اگر کرونا درمان گرانی داشت و پولدارها می توانستند آن را تهیه کنند، هیچ جایی تعطیل نمی شد.

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه توهم منشأ بی اخلاقی و خیال منشأ اخلاق است، تصریح کرد: وجود رمان، کارتون و فیلم به شما اجازه می دهد قوه تخیل را قوی کنید و جای فرد دیگری بنشینید. هرچه یک جامعه خیال انگیزتر باشد اخلاقی تر زندگی می کند. عدالت به مثابه انصاف، یعنی بتوانیم جای دیگران بنشینیم.

 

قهرمانان بزرگ تر کسانی هستند که جلوی فاجعه را می گیرند

 

وی با بیان اینکه انصاف در حوزه سیاست هم می آید، اظهار داشت: یکی از عیب های تاریخ این است که در تاریخ قهرمان کسی است که فاجعه ها را پایان می دهد، اما کسانی که نمی گذارند فاجعه اتفاق بیفتد قهرمان نیستند. اگر به اندازه کسانی که فاجعه را به پایان می رسانند، کسانی هم که جلوی این فاجعه را می گیرند محترم و مورد ستایش بودند، خیلی وضع ما بهتر بود.

یادگار امام یادآور شد: هیچ کس نمی گوید در این کشور می توانست صدها فاجعه اتفاق بیفتد و کسانی آمدند و بی هیچ نام و نشانی جلوی آن را گرفتند. در همین چند سال می توانست جنگ هایی بر سر کشور ما بیاید و کسانی مانع شدند. قهرمانان بزرگ تر کسانی هستند که جلوی فاجعه را می گیرند؛ اما گمنام هستند.

حجم ویدیو: 11.53M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
22 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.