گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

محمدرضا نوراللهیان: مکتب اباعبدالله الحسین(ع) هرگز راضی به روضه خوانی به این صورت نیست/ مجالس عروسی و روضه خوانی در شرایط احتمال ابتلا به کرونا، مخالف حکم خدا است

فکر می کنم که مکتب اباعبدالله الحسین(ع) که مکتب انسانیت است، شرکت ما را در قتل و به خطر انداختن نفوس بیگناهان و انسان های دیگر حرام می داند و هرگز راضی به روضه خوانی به این صورت نیست.

یک پژوهشگر حوزه دین در خصوص برگزاری مراسم عزاداری محرم در شرایط شیوع کرونا گفت: 

محمدرضا نورالهیان در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره ضرورت برگزاری مراسم ویژه محرم در ایام کرونا گفت: همه باید بدانیم که روضه اباعبدالله الحسین(ع) و روضه خوانی و مراسم عزای سیدمظلومان، سنت دیرپای ایرانی و شرعی است و در کشور ما سنتی باشکوه به حساب می آید که برای روح و جان شیعیان و غیرشیعیان و مطرح کردن اندیشه اسلامی بسیار مفید است. تردیدی نیست که روضه از اقرب تقربات است. تقرب الی الله، طرقی دارد و یکی از بهترین آن شرکت در مجالس روضه خوانی است.

وی افزود: از امام نیز بخاطر داریم که هم در کلام هم در عمل همه را به این کار تشویق می کرد و خداوند انشاءالله روح ایشان را شاد کند. ولی روضه از روزه واجب تر نیست. روزه که واجبی است که در متن قرآن آمده، و واجب است که از شب اول ماه رمضان با دیدن هلال ماه تا شب اول ماه شوال که عید فطر است، هر مسلمانی که می تواند روزه بگیرد. ولی اگر ضرری برای بدن او وجود داشته باشد، روزه حرام می شود.

وی افزود: در فتاوای بزرگان و فتوای خود حضرت امام چنین آمده است که اگر کسی احتمال ضرر بدهد، روزه گرفتن بر او حرام است؛ در چنین حالتی «روضه» برای اباعبدالله الحسین(ع) چه حکمی پیدا می کند؟ وقتی همه تخصص و دانش درون کشورمان، از پزشکان و کادر متخصص درون بیمارستان ها می گویند احتمال ابتلا به بیماری در چنین مجالسی بسیار زیاد است، حکم مسأله مشخص می شود.

نوراللهیان گفت: هر چقدر هم که افراد تلاش کنند تا زمینه ابتلا به این ویروس مرگبار در چنین مراسم هایی به وجود نیاید، ممکن نیست. فکر می کنم که مکتب اباعبدالله الحسین(ع) که مکتب انسانیت است، شرکت ما را در قتل و به خطر انداختن نفوس بیگناهان و انسان های دیگر حرام می داند و هرگز راضی به روضه خوانی به این صورت نیست. به صراحت می گویم مجالس عروسی و روضه خوانی در شرایط احتمال ابتلا به کرونا، مخالف حکم خدا بوده و باید اصلاح شود.

رئیس سابق سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور بیان کرد: بسیاری از عزیزانی که به برگزاری مراسم های ماه محرم اصرار دارند و به برگزاری آن تاکید می کنند نوعا مسأله را سیاسی می بینند. در حالی که این موضوع سیاسی نیست و به جان انسان ها مربوط می شود.

نوراللهیان بیان کرد: هیأتی ها، مداحین محترم و وعاظ ببینند آیا امسال هم مقام رهبری که هرساله در دهه محرم مراسم برگزار می کردند، این کار را انجام می دهند؟ بدین نحو که جمعیتی مشابه هر سال را در حسینیه امام خمینی(ره) جمع کنند. پس وقتی ایشان ماسک می زنند و با دستکش و سایر موارد بهداشتی، پروتکل ها را رعایت می کنند، نشان می دهند که باید سبک دیگری برگزید.

وی در پایان گفت: به متدینین و عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) عمیقا احترام می گذارم و می گویم مواظب باشند به خاطر یک «امر مستحب و بسیار با فضیلت، خدای ناکرده مرتکب حرام «قتل نفس» نشوند. انشاءالله همه بتوانیم از طرق دیگر و از طریق فضاهای دیگری که در دسترس ما قرار دارد، از برکات معارف کربلا و عاشورا بهره مند شویم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.