گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آیت الله مسعودی خمینی: می توانیم سوگواری چند روزه را رها کنیم/ اهمّ رعایت حال مردم است تا جان شان به خطر نیفتد

سوگواری را می توانیم بعدا جبران کنیم اما دیگر نمی توانیم خلاء وجود افرادی را که گرفتار بیماری می شوند و از بین می روند جبران کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری مراسم عزاداری محرم در شرایط شیوع کرونا 

 آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی در گفت و گو با جماران، درباره ضرورت برگزاری مراسم عزای محرم در شرایط کرونا گفت: در مورد مراسم ها و برنامه هایی که برای ایام محرم در پیش داریم و یا مراسم هایی که برای برخی افراد گرفته می شود، اسلام می گوید باید به اهم و مهم توجه شود و دیگر اینکه باید وجود مردم و روحیات آنها را از لحاظ زنده ماندن و مرگ و میر در نظر گرفت.

وی افزود: اگر هر کاری انجام دهیم که احتمال این رود به موجبش انسانی از بین می رود و یا مشکلاتی برای او به وجود می آید، باید تا می توانیم رعایت اهم و مهم را انجام دهیم. مرگ و میری که در میان مردم رایج شده که خدای متعال انشاءالله عاقبتش را به خیر کند، مهم است و برای ما اهم از سوگواری چندروزه است.

آیت الله مسعودی خمینی گفت: می توانیم سوگواری چند روزه را رها کنیم و اگر احتمال دهیم که عده ای از این سوگواری ها گرفتار می شوند و احیانا از دنیا می روند، اسلام، قرآن و خود امام حسین(ع) این را به ما می فهماند که اهم، رعایت حال مردم است تا جان شان به خطر نیفتد.

او ادامه داد: سوگواری را می توانیم بعدا جبران کنیم اما دیگر نمی توانیم خلاء وجود افرادی را که گرفتار بیماری می شوند و از بین می روند جبران کنیم. اسلام و قرآن این اهم و مهم را برای ما تشریح کرده است. باید اهم را بگیریم و مهم را رها کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: با اینکه سوگواری خیلی واجب است و باید رعایت شود و ما همواره معتقدیم «سوگواری است که اسلام را زنده نگه داشته است»، اما در اینجا اهم، جان مردم است و خطراتی که برای بزرگسالان و اطفال و مردم پیدا می شود، بیشتر است.

آیت الله مسعودی خمینی ادامه داد: تقاضای من از آقایان و بزرگان این است که ببینیم اهم کدام است و مهم چیست؟ و اهم را رعایت و مهم را رها کنیم تا انشاءالله خدای متعال این گرفتاری که معتقدم به دست خودمان نازل شده، از روی سر مردم بردارد.

وی در پایان گفت: آنقدر نافرمانی خدا را کردیم که ممکن است صبر خدا تمام شده و این گرفتاری به وجود آمده باشد. این بلایی است که به خاطر گناهان ما نازل شده است و امیدوارم خداوند متعال همه ما را قدردان زحمات کسانی قرار دهد که با این بیماری مقابله می کنند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.