گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

محمد مقدم: از مردم بخواهند در قرنطینه برای امام حسین(ع) عزاداری کنند/ باید از هر چیزی که موجب ضرر به جان خود و دیگری است دوری کنیم

در مباحث دینی این مسأله ای کاملا روشن است که هر چیزی موجب ضرر به جان خود و دیگری باشد، باید از آن دوری کرد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مقدم، مسئول کمیته بین الملل ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)

عضو مجمع روحانیون مبارز در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری مراسم عزاداری محرم در شرایط شیوع کرونا گفت: امروز افراد و دست اندرکاران فضای فکری و فرهنگی جامعه باید این مسأله را روشن و واضح برای مردم توضیح دهند. باید بخواهند مردم برای عزاداری در گوشه خانه خود بنشینند و در قرنطینه برای امام حسین(ع) عزاداری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مقدم در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره ضرورت برگزاری مراسم ویژه محرم در ایام کرونا گفت: تعجبم از این است که چرا باید مسأله ای به این روشنی و سادگی موجب چالش در فضای فرهنگی کشور شود؟! وقتی در جامعه ای یک بیماری واگیردار مانند کرونا آمده که همه اطباء و دست اندرکاران پزشکی می گویند این بیماری مسری است، یعنی باید برای حفظ خود ماسک بزنیم، فاصله های اجتماعی را رعایت کنیم و از جمعیت های موجود فاصله بگیریم.

وی افزود: آن وقت می آییم مسأله ای را که با جان و حیات انسان و جامعه سروکار دارد را در مقابل مسأله ای که اصلش مستحب است و بر مبنایش «هرکس می تواند برای اهل بیت عزاداری کند»، قرار می دهیم. متأسفانه برخی دوستان و بزرگان به این مسأله توجه ندارند که در مباحث دینی این مسأله ای کاملا روشن است که هر چیزی موجب ضرر به جان خود و دیگری باشد، باید از آن دوری کرد.

مقدم ادامه داد: ما می گوییم روزه واجب است ولی اگر همین روزه موجب ضرر به جان انسان شود، نه تنها واجب نیست بلکه چنانچه اگر کسی بیمار است و روزه بگیرد، روزه اش علاوه بر باطل بودن، موجب گناه هم است.

وی با بیان اینکه مسأله کاملا روشن است، گفت: امروز افراد و دست اندرکاران فضای فکری و فرهنگی جامعه باید این مسأله را روشن و واضح برای مردم توضیح دهند. باید بخواهند مردم برای عزاداری در گوشه خانه خود بنشینند و در قرنطینه برای امام حسین(ع) عزاداری کنند.

او بیان کرد: باید جامعه را آگاه کنیم تا خدای ناکرده به نام دین و امام حسین(ع) یا ارزش های فرهنگی اجتماعاتی به وجود نیاید که لانه رشد این بیماری محسوب شود. چنین مسأله ای در فضای دینی حرام است و در فضای پزشکی که همه بر رعایت پروتکل ها تاکید دارند، خلاف عقل و وجدان سالم انسان ها است.

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: آقایان باید توضیح دهند و مردم را از برگزاری چنین مراسم هایی نهی کنند نه اینکه خود مشوق باشند. اگر این مسأله صدماتی به جامعه وارد کند، چه پاسخی خواهیم داشت؟ نباید از دین و ایمان و ارزش های معنوی جامعه برای مسأله ای که می دانیم، خطر ایجاد می کند، مایه بگیریم.

مقدم در پایان گفت: مشابه همان دوره اول، باید بگذاریم که متخصصین پزشکی اظهارنظر کنند و همه از آنها تبعیت کنند. امروز باید اصول پزشکی و بهداشتی و فاصله گذاری از اجتماعات را رعایت کنیم، تا چرخه کرونا را بشکنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.