شب گذشته مناظره ای با موضوع شورای نگهبان با حضور سیدمصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح طلب و جلیل محبی، دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر برگزار شد.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: شب گذشته مناظره ای با موضوع شورای نگهبان با حضور سیدمصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح طلب و جلیل محبی، دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر برگزار شد. 

این مناظره که قرار بود در کانون فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شود، به دلایلی نامعلوم ساعاتی پیش از برگزاری لغو شد. اما اراده برگزارکنندگان برنامه باعث شد تا این مناظره در محل دیگری برگزار شود. 

به گزارش جماران ، در این جلسه علاوه بر موضوع اعلام شده از سوی برگزار کنندگان، در زمینه های دیگری هم سخن به میان آمد که به علت خروج از موضوع اصلی اعلامی و جلوگیری از طولانی شدن خبر از درج سایر موارد صرف نظر شد.

جلیل محبی در این مناظره گفت: آقای تاجزاده باید پاسخگو باشد زیرا ایشان تنها 8 سال در دولت نبوده، بلکه از روز اول پس از پیروزی انقلاب با دوستانشان حاکمیت دولت را در دوره های آقایان میرحسین موسوی، هاشمی، خاتمی و روحانی در اختیار داشتند. اما امروز آنها به جای اینکه پاسخگوی عملکرد 40 ساله خود در خصوص وضعیت معیشتی و... باشند، همه تقصیرها را گردن شورای نگهبان می اندازند.

دبیر ستاد امربه معرف و نهی از منکر افزود: البته این موضوع دیگر خیلی نخ نما شده و مردم فهمیده‌اند که اگر در انتخابات‌ها، کاندیداهای مورد حمایت آقای تاجزاده و دوستان‌شان اقبال مردمی داشتند، آقای عارف را کنار نمی کشیدند و از یک اصولگرای راستی تندرو که ابتدای انقلاب مدعی بود باید ارتشی‌ها را  جلو نمازجمعه اعدام کرد، حمایت نمی‌کردند. همین مسأله نشان می‌دهد که دیگر پایگاه مردمی برای جریان اصلاحات وجود ندارد.

وی ادامه داد: این اتفاق در سال 84 هم افتاد و امروز دیگر هیچ نقش و نگاری از آقای معین نمی‌بینیم. مشاهده کردید آقای معین که در مناظرات انتخاباتی تندترین حرف ها را زد بازهم رای نیاورد. در انتخابات شوراها نیز همین طور. دیدیم که امروز با اینکه لیست امید در تهران رای آورده اما نتوانسته ریاست مجلس را در اختیار بگیرد. با این حال، امیدی ها حرف های اصلاح طلبانه خود را مطرح می کنند اما زمانی که می‌خواهند به یک عضو شورای نگهبان رای دهند تا او را وارد آنجا کنند، به محمد دهقان یعنی یک اصولگرای دوآتشه انقلابی رای می دهند.

 

مناظره تاجزاده و محبی

 

محبی: شما خودتان شورای نگهبان را تشکیل می‌دهید

وی در ادامه خطاب به تاجزاده گفت: شما خودتان شورای نگهبان را تشکیل می‌دهید. اگر قبول ندارید خب چرا به آنها رای می‌دهید؟ چرا لیست امید به فردی چون محمد دهقان رای می‌دهد؟ چرا از 250 نماینده حاضر در مجلس 240 نفر به آقای دهقان رای دادند؟ بنابراین شورای نگهبان همان شورای نگهبانی است که شما به آن رای داده‌اید. سه سال و نیم پیش سه نفر دیگر در این شورا وارد شدند که بازهم نمایندگان اصلاح طلب مجلس به آنها رای دادند. این نشان می‌دهد فرار به جلویی که آقای تاجزاده انجام می‌دهد مسأله ای نیست که مردم بپذیرند.

محبی گفت: آقای تاجزاده فردی بوده که ابتدای انقلاب حزب‌ اللهی دو آتشه بوده و روی کارت عروسیش عکس امام بوده، آن زمان نیز آقای صافی دبیرشورای نگهبان بوده است. چرا آقای صافی وقتی نامه زد به وزیر کشور و گفت فلانی صلاحیت ندارد و از همان اول هم صلاحیت نداشته، اعتراضی نبود؟ چرا آن موقع آقای تاجزاده دیگران را به راحتی منتسب به ضدولایت بودن می‌کرد؟ این می‌شود همان یک بام و دوهوا، یعنی هر وقت قدرت در دست ما بود و هر آنکه ما می‌خواستیم مسئول بود من حزب الهی دوآتشه هستم و اگر آن کسی که می‌خواستیم نبود جلو نظام می ایستم.

وی افزود: در مورد انتخابات‌ها نیز همین طور است. شما ممکن است در یک انتخابات در زندان باشید و بیایید رای دهید. همان افراد الان تایید صلاحیت شدند. مگر لیست امید فرقی کرده است؟ تعداد اصلاح طلبانی که در این دوره تایید صلاحیت شدند از مجلس گذشته بیشتر است. امروز 130 نفر اصلاح طلب تایید صلاحیت شدند و لیست‌شان نیز در حال بسته شدن است. سر لیست آنها نیز مشخص شده و آنها قرار است در انتخابات مشارکت کنند. لذا این کشمکشی سیاسی است البته من به اینجا آمدم تا در مورد مباحث علمی صحبت کنم. بنده یک شخصیت علمی هستم و جایگاهم جایگاه کارشناسی علمی بوده و 15 سال در یک مرکز مهم قانون گذاری کار کرده‌ام. تیم آقای تاجزاده وقتی که در مجلس بودند. در همین مجلس ششم این همه شعار حقوق بشر داده شد. اما تنها یک قانون یک پاراگرافی حقوق شهروندی تصویب شد که بدون ضمانت اجرا بود.

محبی اظهار داشت: وقتی اختیار دست شما بود آن کارهایی که باید انجام می دادید انجام ندادید. نکته دوم اینکه، قانون اساسی ما در سال 1357 توسط یکسری از حقوق دان ها که همفکر آقای تاجزاده بودند نوشته شد. این قانون ترجمه ای از قانون اساسی فرانسه است و بسیاری از اصول آن ترجمه صرف است و این طور نیست که از نو نوشته شده باشد. تنها چند نهاد به این قانون اساسی اضافه شده و در سال 68 نیز تغییراتی که کرده، تغییراتی جزئی بوده است. یکی از مهم ترین نهادهایی که در قانون اساسی ما وجود دارد نهاد شورای نگهبان است. این نهاد در اصل 56 قانون اساسی فرانسه ذکر شده و برای اولین بار از آنجا اتخاذ شده است. تنها تفاوت شورای نگهبان در قانون اساسی فرانسه با قانون اساسی ما در این است که در آنجا نهاد شرع وجود ندارد و نظارت بر قوانین بر اساس قانون اساسی انجام می شود.

وی بیان کرد: تفاوت‌های مختصر دیگری میان شورای نگهبان ما و شورای نگهبان فرانسه وجود دارد ولی آنچه مهم است در فرانسه نیز شورای نگهبان یک نهاد انتصابی است. اینکه آقای تاجزاده توئیت می کند که 6 نفر فقیه شورای نگهبان را رهبر منصوب کرده و 6 حقوقدان آن شورا نیز توسط رئیس قوه قضائیه منصوب رهبری انتخاب می‌شوند، درست نیست. اولا 6 حقوقدان این شورا از مجلس رای آوردند در حالی که در فرانسه این افراد به رای مجلس گذاشته نمی شوند بلکه رئیس مجلس سنا سه نفر، رئیس مجلس نمایندگان سه نفر و رئیس جمهور نیز سه نفر را برای شورای نگهبان منصوب می کنند. یعنی این گونه نیست که شما فکر کنید شورای نگهبان در کشورهای دیگر توسط مردم انتخاب می شود. کجای دنیا توسط مردم انتخاب می شوند؟ اصلا اینطور نیست. ثانیا به این 6 نفر حقوقدان شورای نگهبان چه کسانی رای دادند؟ نمایندگان اصلاح طلب بودند. اگر مخالفید به دوستان خود بگویید چرا اکثریت لیست امید به محمد دهقان رای دادند؟

محبی ادامه داد: چرا لیست امید به آقای کدخدایی رای داد؟ ایشان 205 رای آورد و آقای عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید به آقای کدخدایی رای داد. خب رای نمی داد. در اصل 4 قانون اساسی آمده؛ فقهای شورای نگهبان مستقل هستند. اینکه شما می گویید رهبری منصوب کرده تا طبق فرمایشات ایشان عمل کنند این طور نیست. این طور نیست که یک جنگ رسانه ای راه بیندازیم و از واژه انتصابات استفاده کنیم و بگوییم انتخابات تبدیل به انتصابات شده است. هر وقت شما رای داشته باشید از واژه انتخابات استفاده می کنید و می گویید مردم بیایند پای صندوق رای و قهر نکنند و حتی اگر در زندان هم باشید می روید رای می دهید. هر وقت هم که به نظرسنجی ها رجوع می کنید و می بینید که آقای روحانی، رئیس جمهور منتخب شما، محبوبیتش به 10 درصد رسیده و می‌بینید که لیست تان رای نمی آورد، آن موقع انتخابات تبدیل به انتصابات می شود.

وی گفت: همه متوجه این جنگ روانی هستند و می‌فهمند که میان انتخابات مجلس یازدهم و مجلس دهم هیچ تفاوت معنایی آنچنانی وجود ندارد. همین رد صلاحیت ها بر اساس قانون در مجلس قبلی هم بوده، شما در آن مقطع لیست امید را ارائه کردید و رای آوردید. با اینکه کل لیست تان وارد مجلس شده مگر اتفاق ویژه ای افتاده است؟ کدام یکی از افرادی که در لیست شما بودند امروز ردصلاحیت شدند؟ عمده آنها تایید صلاحیت شدند. برخی از آنها به دلیل مشکلات اقتصادی که داشتند رد صلاحیت شدند و این امری طبیعی است.

نکته دیگر اینکه شورای نگهبان جز در انتخابات ریاست جمهوری که طبق اصل 110 قانون اساسی موظف است به شرایط انتخاب شوندگان ورود کند. در انتخابات مجلس به جز قسم نمایندگی که در قانون اساسی آمده، مانند قانون فرانسه گفته شرایط انتخاب شوندگان را قانون تعیین می کند. این شرایط انتخاب شوندگانی که در قانون انتخابات مجلس آمده را چه کسی نوشته و چه کسی تصویب کرده است؟ این را یک بار آقای میرحسین نوشته، آقای هاشمی تصویب کرده است. اصلاحاتش نیز توسط دولت آقایان هاشمی و خاتمی انجام شده است. عبارت التزام عملی به اسلام را چه کسی نوشته است؟ دولت آقای احمدی نژاد نوشته؟  دولت 8 ساله احمدی نژاد در مورد قانون انتخابات هیچ متنی ارائه نکرده است. مجلس هفتم دست آقای حداد بوده اما درباره این موضوع قانونی تصویب نکرده است. بنابراین شما امروز باید پاسخ دهید که چرا این موارد را در ماده 28 قانون انتخابات نوشته‌اید؟ مگر شما معاون سیاسی وزیر کشور نبوده اید؟ چرا افراد را رد می کردید؟ به استناد همین موارد ردصلاحیت می کردید. شما که در وزارت کشور افراد را ردصلاحیت می کردید مگر از جایی غیر این قانون بوده که نظر می دادید؟ عملکرد شورای نگهبان در این چهل سال گذشته مشخص است. شما هم در این کشور منصب داشتید و با آن کار کردید. چرا شورای نگهبان افرادی نظیر آقایان تابش و مجید انصاری را تایید می کند؟ مگر آنها حرف های اصلاح طلبانه نمی زنند؟

 

photo_2020-02-05_14-04-06

 

به گزارش جماران ، سیدمصطفی تاجزاده نیز در این مناظره گفت: بالاترین استدلال ایشان این بود که مردم ما اصلاح طلبان را شناخته اند و میزان رای‌مان نیز زیر 10 درصد رسیده و جامعه دیگر نمی‌خواهد به ما رای دهد. بسیار خب. همه این‌ها را می‌پذیریم. سوال اینجاست اگر یک جریان سیاسی بی اعتبار شده باشد، عقل سلیم به رقیبش حکم می‌کند که افراد آن جریان را تایید صلاحیت کند تا توسط مردم بی اعتبار شوند؟ یا آنکه ردصلاحیت‌شان می‌کند تا نتوانند در انتخابات شرکت کنند؟ اگر اعتباری نداریم بگذارید مردم در انتخابات به ما رای ندهند تا بی اعتبار شویم.

وی افزود: هنوز هم ته ذهنتان این است که می‌گویید شما اصلاح طلبان مهره مار دارید و همین که بتوانید وارد عرصه شوید اکثریت مردم به شما رای می‌دهند. می فرمایید که چرا به شورای نگهبان درون قانون اساسی فرانسه کسی اعتراض نمی‌کند؟ برای اینکه من و شما یکبار هم نشنیدیم که شورای نگهبان در قانون اساسی فرانسه احزاب مخالفش را ردصلاحیت کند. اصلا در آنجا با پدیده ای به نام ردصلاحیت مواجه نیستیم. همه احزاب هستند و مردم به هرکس که خواستند رای می دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: اینجا فقهایی تعیین شده‌اند که همگی از یک جناح هستند. شما اگر در کل حوزه های قم بگردید تصور نمی کنم که تندروتر از آقای جنتی پیدا کنید. آن وقت او را گذاشتید داور مسابقه. کافیست وقتی استقلال و پرسپولیس باهم مسابقه دارند داور را طرفدار یکی از آنها انتخاب کنید. خب معلوم است که بازی بهم می خورد. چرا موضوع ردصلاحیت در فرانسه مطرح نمی شود؟ برای آنکه آنجا دخالت نمی کنند. می گویید فقها منصوب هستند اما حقوقدانان غیرمنصوب هستند خب به آنها رای دهید. خوب است بدانید که در مجلس ششم قوه قضاییه چند حقوقدان معرفی کرد اما مجلسی ها رای ندادند. مجمع تشخیص تصویب کرد که هر تعدادی که آنها رای آوردند به عضویت شورای نگهبان درآیند. فکر می کنم یک نفر آنها با 20 الی 30 رای عضو شورای نگهبان شد.

وی گفت: بله زمان بنیانگذار نظام هم شورای نگهبان منصوب بود. اما اولا در تعیین حقوقدانان آن دخالت نمی شد، ثانیا فقهایش از جناح های مختلف انتخاب می شدند. خود شما به این اشاره کردید که آن زمان دبیر شورای نگهبان با ما مخالف بود. یعنی دولت دست مهندس موسوی بود ولی دبیر شورای نگهبان از جناح دیگری بود. در شورای نگهبان آن زمان فقهای مختلفی بودند که کسی نمی توانست یک تنه کاری انجام دهد. به همین دلیل هم بود که ما در دهه اول انقلاب اصلا با مشکل ردصلاحیت مواجه نبودیم. این پدیده برای سال 70 و پس از درگذشت بنیانگذار نظام است.

تاجزاده خطاب به محبی گفت: می فرمایید ما این دفعه بیشتر از دور قبل تایید صلاحیت شدیم. همین الان شما فرمودید 130 نفر تایید شدید. این اسامی را منتشر کنید تا مردم بفهمند با اینکه اصلاح طلبان 130 نامزد شاخص دارند،  ولی نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند. آقای محبی ما 290 کرسی در مجلس داریم. بر فرض اینکه 130 اصلاح طلب هم تایید شده باشد که همین هم دروغ است، بازهم اگر آن 130 نفر رای بیاورند در اقلیت قرار می‌گیرند.

محبی در اظهاراتی گفت: منظور من 130 نامزد شاخص اصلاح طلب در تهران است.

تاجزاده در واکنش به این ادعا بیان کرد: خواهش ما این است اسامی هر تعدادی از اصلاح طلبان که تایید صلاحیت شده‌اند را منتشر کرده و ما را افشا کنید. چون الان اصلاح طلبان از استان ها یکی پس از دیگری اطلاع می دهند که نامزدی برای معرفی در انتخابات وجود ندارد. احزاب نیز می گویند اعضایشان در سراسر کشور رد صلاحیت شده است. حتی تمام استانداران دوره آقای خاتمی غیر از یک مورد ردصلاحیت شده‌اند. شما بیا از اصل رقابتی بودن انتخابات دفاع کن و بگو انتخابات باید رقابتی باشد و تبدیل انتخابات به انتصابات فاجعه بوده و خلاف جمهوریت است.

وی ادامه داد: برخلاف تصور شما بسیاری از احزاب اصلاح طلب در این دوره لیست نمی دهند. اشاره کردید که من در طول جمهوری اسلامی مناصب داشتم بنابراین مسئول هستم. بنده در دو دولت سمت داشتم در دولت مهندس موسوی معاون وزیر ارشاد بودم و در دولت آقای خاتمی نیز معاون وزیر کشور، همیشه گفته‌ام و با افتخار می‌گویم؛ این دو دولت، دولت هایی پاکدست و خدمتگزار بودند که توانستند رضایت عمومی را جلب کنند. امروز هم به این دولت‌ها مفتخریم. در سه دولت آقایان هاشمی، احمدی‌نژاد و روحانی نبوده ام. البته در ایران دولت و حتی دیگر مجلس هم اختیارات محدودی دارند.

تاجزاده گفت: در اصل 91 قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان مشخص شده است. به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان تشکیل می شود. وظیفه اصلی شورای نگهبان بررسی قوانین مجلس و تطابق آن با اسلام و قانون اساسی است. اصل 99 این قانون می گوید نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را شورای نگهبان برعهده دارد.

چرا این مسأله در وظیفه اصلی آن شورا قید نشده؟ برای اینکه از اول قرار نبود شورای نگهبان این کارها را کند. شورای نگهبان تشکیل شد تا نسبت به مصوبات مجلس اعمال نظر کند. اتفاقا ما در این زمینه چندان دعوایی با شورای نگهبان نداریم. عمده دعوای ما به مسأله انتخابات برمی گردد. علت اینکه این مسئولیت را روی دوش شورای نگهبان انداختند این بود که کسانی که جزو خبرگان قانون اساسی بودند به شدت نگران بازگشت استبداد و سوءاستفاده دولت ها از موقعیت خود بودند. از این رو باور داشتند جایی باید برای نظارت بر انتخابات‌ها وجود داشته باشد که اگر دولت ها مخالفان خود را حذف کردند، کاندیداهای ردشده به آن مرجع شکایت کنند و با تایید صلاحیت‌شان جلو استبداد گرفته شود. یعنی شورای نگهبان مرجع رسیدگی به شکایاتی بود که جلو فرمایشی شدن انتخابات را می گرفت.

وی ادامه داد: آقای محبی می گوید قانون اساسی ما برگرفته از فرانسه است. این گونه نیست آن قانون اساسی مشروطه بود که از روی قانون فرانسه کپی برداری شده بود. بسیاری از اصول قانون فعلی از ابداعات مجتهدین است. طبق این قانون اساسی که 80 فقیه بزرگ اول انقلاب آن را تایید کردند و امام خمینی نیز گفت هیچ انحرافی در آن نمی بیند و عینا تاییدش کرد، نظارت بر انتخابات شوراها را به شورای نگهبان ندادند و به مجلس دادند. معنایش آن است که این گونه نیست اگر شورای نگهبان نباشد یک جای کار بلنگد. چون اگر این‌گونه بود می‌گفتند حتما در انتخابات شوراهای شهر و روستا هم باید نظارت شورای نگهبان وجود داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: طبق همین قانون اساسی تنها جایی که اعلام شده صلاحیت کاندیداهایش باید به تایید شورای نگهبان برسد، ریاست جمهوری است. یعنی ما در شوراها چنین مساله‌ای نداریم. در انتخابات مجلس نیز اصل 62 قانون اساسی می گوید کیفیت انتخابات بر عهده خود مجلس است. برای مجلس خبرگان نیز اصل 108 می گوید کیفیتش بر عهده خود مجلس خبرگان است. تنها جایی که قانون اساسی می گوید شورای نگهبان وظیفه رسیدگی به تایید صلاحیت ها را دارد، انتخابات ریاست جمهوری است. بنابراین از نگاه تدوین کنندگان قانون اساسی انتخابات و نظارت بر آن یک مساله و رسیدگی به صلاحیت ها مسأله ای دیگر است. البته بعدها شورای نگهبان با تفسیر نظارت استصوابی هرکس را که مخالف بود، حذف کرد.

وی بیان کرد: ما در همین دوره در فراکسیون امید کسانی را داشتیم که غیر از فعالیت های جانبی مجلس که همه انجام می‌دهند با صدای رسا از حقوق ملت دفاع می کردند. یکی از آنها خانم سلحشوری بود که خودش نیامد. یکی دیگر آقای علی مطهری، فرزند شهیدمطهری و نائب رئیس مجلس است که حتی به تصریح آقایان پاکدست است. ایشان را رد صلاحیت کردند. چرا؟ آقای شورای نگهبان او را صدا کرده و گفته که چرا در مورد 9دی جملاتی را به کار نبرده که رهبری استفاده کرده است؟! یکی دیگر آقای محمود صادقی است که تابه حال نشنیدم بگویند دزد است. چون اگر دزد بود به خاطر مسائل سیاسی احضارش نمی کردند بلکه به دلیل دزدی بازداشتش می کردند. او نیز ردصلاحیت شده، به این دلیل که از حقوق ملت دفاع می کرد. دیگری غلامرضا حیدری است که رسما به او گفته اند به خاطر نطقش ردصلاحیت شده است. همچنین آقای میرزایی نیکو نماینده دماوند که از نمایندگان حامی حقوق شهروندی بوده، ردصلاحیت شده است.

تاجزاده گفت: یک کلام آقای محبی نمی‌گوید اگر انتخاباتی بخواهد پرشور باشد مگر جز با یک رقابت پرشور ممکن است؟ وقتی شما همه را ردصلاحیت کنید معلوم است که فضای انتخاباتی سرد می شود. معلوم است آبروی کشور می رود. آقای محبی نه تنها اعتراضی نمی‌کند بلکه می گوید شما 130 نفر کاندیدا دارید. متاسفانه هر کسی که دم از پاسخگویی نهادها در کشور زده ردصلاحیت شده است. ایشان می گوید شما به دلیل اینکه مردم به اصلاح طلبان رای نمی دهند سروصدا راه انداختید. حداقل این ها را تایید می‌کردید و می گفتید به اندازه سال 94 شما را تایید کرده ایم. آن وقت اگر نمی آمدیم می توانستید بگویید بهانه می گیریم.

تاجزاده گفت:

همه افراد شاخص را در سراسر ایران ردصلاحیت کرده‌اند و فکر می کنند مردم چشم و گوش ندارند. مردم اسامی را می‌بینند. طی 2 هفته، 2هزار نفر دیگر را تایید صلاحیت کردند که عموما از افراد غیرسیاسی هستند. سوال اینجاست که صلاحیت چند نفر را در روز بررسی کردید تا توانستید این تعداد را عرض این مدت کوتاه تایید کنید؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در آمریکایی که ما بر آن مرگ می فرستیم، یک خانم محجبه مسلمان می تواند عضو پارلمان شود. آن وقت در اینجا آقای باهنر می گوید جوانی که از 13 سالگی جبهه رفته، 8 سال اسیر بوده و 50 درصد جانبازی دارد با عنوان «عدم التزام به اسلام» ردصلاحیت شده است. این درد را کجا باید ببریم؟ چرا ساکتید؟ هی فحش به رئیس جمهور می دهید که اول انقلاب این گونه بوده و ... سوابق ما کاملا روشن است. به همین جهت است که به شعور ملی احترام می گذاریم و همانطور که 20 سال پیش گفتیم اصلاح طلبیم، امروز هم همین را می گوییم. خجالت هم نمی‌کشیم و قبول داریم که ضعف و قوت هایی داشته ایم. اگر هم زندان رفتیم بخاطر دفاع از حقوق ملت بوده و خدای ناکرده به این دلیل نبوده که در جایی به اموال عمومی دست درازی کرده ایم. نمی شود یک نفری که معلوم نیست چه سابقه ای دارد به زمین و زمان تهمت بزند و در آخر هم بگوید می خواهد بحث علمی کند.

تاجزاده در قسمت دیگری از اظهاراتش گفت: نمی‌شود به جامعه دروغ گفت. باید با دروغ جنگید. دروغ اساس این جامعه را برهم می زند. می‌خواهید از هر طریقی که شده قدرت را در دست بگیرید خب مانند حزب بعث عراق یا کمونیست ها در کشورهای شرقی اعلام کنید و بگویید همین یک کیلو گلابی را بیشتر نداریم اگر می خواهید به همان رای دهید. به قول آقای روحانی همین که می‌گوییم چرا ردصلاحیت کردید می گویید 2000 نفر هستند. خب، 2000 کیلو گلابی یا 1کیلو گلابی باز یک نوع میوه است.  تنوع یعنی اینکه در کنار آن میوه های دیگری هم باشد نه اینکه از یک نوع 2000 کیلو باشد.

تنوع را به رسمیت بشناسید و از آن دفاع کنید. در یک رقابت آزاد به صحنه بیایید اگر ما باختیم مشکلی ندارد. مردم بدانند که من در طول این 40 سال تنها در یک انتخابات کاندیدا شدم، آنهم دور دوم شورای شهر تهران بود که در آن رای هم نیاوردم و عضو علی البدل شدم و همیشه اعتراف کردم که آزادترین انتخابات غیر از مجلس اول، انتخابات شوراهای دور دوم بود. لذا این گونه نیست که ما در هر انتخاباتی که رای نیاوریم بازی را بهم بزنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
76 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.