موارد مهمی که در دیدار امام و آیت الله هاشمی در نجف مطرح شد

در ایامی که امام در تبعید بودند، انقلابیون و همراهان نهضت برای دیدار ایشان از هر راه ممکنی به عراق می رفتند، یکی از این افراد، آیت الله هاشمی بود که در خاطره ای به نکته های مطرح شده در این دیدار اشاره کرده است.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی سالها در تبعید و دور از وطن بودند و همین مسئله دسترسی طرفداران نهضت اسلامی و مبارزان را به ایشان سخت کرده بود، آنها از راه های مختلف خود را به عراق و نزد امام می رساندند. یکی از افرادی که با گذرنامه جعلی به دیدن امام رفت، مرحوم آیت الله هاشمی بود که در خاطراتش از این سفر اینگونه نقل خاطره کرده است:
 

‌‌سالها بود که امام را ندیده بودم و روابط ما تنها از طریق مکاتبه بود. (۱) سفر به صورت‌‎ ‎‌عادی و با استفاده از گذرنامه خودم هم کارخطرناکی بود، در بازگشت به ایران باید‌‎ ‎‌جواب می دادم. بنا شد با گذرنامه جعلی سفر کنم. تا حدّی نگران بودیم که در فرودگاه‌‎ ‎‌بغداد مشکلاتی پیش بیاید.

 

‌‌آخر شب، وارد نجف شدیم که برای رفتن خدمت امام وقت مناسبی نبود. بقیه شب‌‎ ‎‌را در مسافرخانه ای شبیه به مسافرخانه های قدیم گذراندیم. اما شوق زیارت مرقد مطهر‌‎ ‎‎‌حضرت علی ـ علیه السلام ـ و نیز التهاب نزدیک شدن لحظه ملاقات معشوقمان (امام)‌‎ ‎‌نگذاشت بخوابیم. سالها بود که امام را ندیده بودم. من امام را خیلی دوست می داشتم،‌‎ ‎‌واقعاً بیشتر از پدر. لحظه آن دیدار با امام را هیچ وقت فراموش نمی کنم. حال ایشان هم‌‎ ‎‌خوب بود. هر چند که در ظاهر شکسته به نظر می رسیدند. ولی احساس من این بود که‌‎ ‎‌از نظر بنیه وضع سالم و خوبی دارند. با امام حرفهای زیادی داشتیم. آنچه فعلاً از‌‎ ‎‌محتوای گفتگوها به یاد دارم، از این قرار است:‌

 

‌‌1- گفتگویی بود در مورد آقای صدر. من از خدمات ایشان گفتم و عقیده خودم را‌‎ ‎‌مطرح کردم که آقا موسی نباید طرد شوند.‌

‌‌2- مسأله دیگر منافقین بودند، که به درستیِ موضع امام در گذشته، تأکید کردم و‌‎ ‎‌گفتم برای ما روشن شده بود که حق با شما بود که از اول اینها را تأیید نکردید. به هر حال‌‎ ‎‌فعلاً پس از اعلان انشعاب، باقیمانده آنها بعد از حوادث اخیر دچار مشکل شده اند که‌‎ ‎‌ممکن است برای حل مشکلاتشان از شما کمک بخواهند و برای تأیید گرفتن از شما‌‎ ‎‌اصرار بیشتری داشته باشند که به نظر ما به هیچ وجه تأیید باقیمانده های آنها هم از طرف‌‎ ‎‌شما مصلحت نیست. اگر نیازی به کمک باشد، این کار را ما انجام خواهیم داد.‌(۲)

‌‎ 

۱. اشاره آیت الله هاشمی رفسنجانی به سالهای تبعید امام خمینی (ره) به نجف اشرف است.

۲. هاشمی رفسنجانی، اکبر؛ دوران مبارزه؛ ج 1، ص ۲۷۹-۲۸۰.

 

برشی از کتاب امام خمینی (س) به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ ص ۷-۸؛ چاپ اول (۱۳۸۵)؛ ناشر : موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی 

دیدگاه تان را بنویسید