به گزارش ایرنا شهید حسن درویش (درویشی) متولد سال 1341 روستای جعفرآباد شهرستان شوش با شروع جنگ تحمیلی در جاده شوش از کنار رودخانه کرخه تا شرق دجله سدی مقابل مزدوران بعثی ایجاد کرد.
آنگاه که لشکر خصم تا کنار رودخانه کرخه به قصد تصرف شوش و جاده استراتژیک اهواز - اندیمشک پیش روی کرده بود، حسن درویش با چند نیروی جان‌برکف که تنها یک قبضه آر.پی.جی. در اختیار داشتند به جنگ تیپ 57 پیاده مکانیزه عراق رفت و با اقدام به موقع مانع تلاش دشمن برای زدن پل بر روی رودخانه کرخه و تصرف شهر شوش شد.
شهید حسن درویش مهارتش در استفاده از آر.پی.جی‌7 بی‌نظیر بود وی با قایق‌های محلی به آن سوی رودخانه کرخه و قلب نیروهای دشمن می‌رفت و تانک‌های ارتش بعث را شکار می کرد.
سرلشگر شهید حسن درویش اوایل جنگ مسوولیت جبهه شوش را بر عهده داشت
و ضمن آموزش نیروها در 25 فروردین ماه 1360 در عملیاتی با رمز یا مهدی ادرکنی به قلب دشمن زد. در این عملیات ظفرمند که تحت فرماندهی وی انجام شد، قسمتی از تپه‌های استراتژیک منطقه شوش آزاد و تعدادی تانک و نفربر عراقی منهدم و تعدادی از نیروهای دشمن اسیر و به پشت جبهه تخلیه شدند.
با گسترده شدن جبهه شوش و نیاز به بکارگیری سلاح‌های سنگین وی به ارتش مامور شد و ظرف مدت کوتاهی استفاده از سلاح‌های سنگین را فرا گرفت و سپس به آموزش نیروهای بسیجی و سپاهی پرداخت و در عملیات فتح‌المبین نقش جاودانه‌ای از خود به یادگار گذاشت.
چند روز بعد از عملیات فتح‌المبین به دستور فرمانده وقت کل سپاه سردار محسن رضایی، ماموریت تشکیل و فرماندهی تیپ 17 قم به شهید درویش واگذار شد. وی ظرف مدت 20 روز تیپ 17 قم را تشکیل داد و این تیپ یکی از بهترین یگان‌های عمل کننده در عملیات رمضان تبدیل شد.
تشکیل تیپ 15 امام حسن (ع) از دیگر ماموریت های محول شده به شهید حسن درویش در سالهای آغازین دوران دفاع مقدس بود که این یگان نیز با تلاش شبانه‌روزی تشکیل و سازماندهی شد و بعدها به نام تیپ مستقل 15 تکاور دریایی معروف شد که نقش مهمی در عملیات‌های بزرگ و خطوط پدافندی داشت.
سرلشکر درویش مدتی بعد به لبنان اعزام شد و پس از بازگشت در لشکر 17 علی بن ابیطالب (ع) مشغول به خدمت شد و در ادامه به تیپ امام حسن (ع) بازگشت و در عملیات‌های مختلف شرکت کرد.
این فرمانده دلاور دوران دفاع مقدس سرانجام در 21 اسفند ماه سال 1363 در عملیات بدر پس از انهدام چندین پاسگاه دریایی دشمن، از ناحیه سر مورد اصابت تیر خصم قرار گرفت و جاودانه شد.
یادواره سردار شهید حسن درویش و نیز سرداران و 600 شهید شهرستان شوش روز دوشنبه با حضور جمعی از فرماندهان ارشد نظامی کشور و نیز خانواده معظم شهدا همچنین پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس در سالن یادگار امام شوش برگزار شد.
7280/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.