خبر خوب و مهم برای بورس: نرخ سود بین بانکی به 17 درصد رسید/ واکنش بورس به کاهش نرخ سود بین بانکی چه خواهد بود؟

نرخ سود بین بانکی به 17 درصد رسیده و این در حالی است که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند نقش مهمی در حرکت نقدینگی از بانک به بازار سرمایه داشته باشد و سبب رونق بازار سرمایه گردد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ سیر نزولی کاهش نرخ سود بین بانکی که از ماه‌های قبل آغاز شده درحالی ادامه دارد که طبق تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی وارد کانال ۱۷ درصدی شده است.

جدول تغییرات نرخ سود بین بانکی نشان میدهد که نرخ سود در این بازار از 19.76 درصد در اردیبهشت ماه امسال به 17.95 درصد در 17 تیرماه کاهش یافته است.

هفته قبل نرخ سود بین بانکی در دامنه 18.12 درصدی در نوسان بود ولی گزارش جدید بانک مرکزی از عملکرد بازار بین بانکی، نشان میدهد که به مانند ماه‌های قبل نرخ سود بین بانکی روند کاهشی را طی می کند و برهمین اساس نیز وارد کانال 17 درصدی شده است.

نرخ سود بین بانکی از خردادماه به زیر 19 درصد رسیده و در کانال 18 درصدی در نوسان بود ولی در نهایت با ادامه مسیر نزولی این نرخ در 17 تیرماه وارد کانال 17 درصدی شد.

 

14000419121058758231720210

 

گفتنی است، نرخ سود بین بانکی براساس عرضه و تقاضاست و ثابت نیست این نرخ نوسان دارد به گونه ای که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بین بانکی و از سوی دیگر عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود بالاتر می‌رود و برعکس.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند: کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند نقش مهمی در حرکت نقدینگی از بانک به بازار سرمایه داشته باشد و سبب رونق بازار سرمایه گردد.

پیش از این هم البته رئیس کل وقت بانک مرکزی یکی از اهداف این بانک را برای کنترل تورم و مهار رشد نقدینگی، کاهش نرخ سود بین بانکی اعلام کرده بود. 

 

بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول محسوب می‌شود

 

این در حالی است که گروه دیگری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ بهره بین بانکی نباید کاهش یابد زیرا، اثرات تورمی شدیدی دارد و اگر نرخ بهره بین بانکی خیلی کاهش پیدا کند، موجب کاهش سود سپرده‌های بانکی می‌شود.

بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول محسوب می‌شود که در آن بانک‌ها و مؤسسات اعتباری جهت تأمین مالی کوتاه مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود، با یکدیگر معامله می‌کنند.

وجود چنین بازاری موجب می‌شود که بانک‌ها برای تأمین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند؛ ضمن اینکه تغییرات نرخ سود بین بانکی می‌تواند در افزایش و کاهش نرخ سود بانکی مؤثر باشد.

دیدگاه تان را بنویسید