دغدغه‌ها و نگرانی های امام خمینی-۳۷

تذکر پدرانه امام به اعضای شورای نگهبان

امام خمینی در هشتم دی ماه سال ۶۷، در پیامی خطاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام، تذکری پدرانه نیز به شورای نگهبان دادند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، نهضت امام خمینی و به دنبال آن پیروزی انقلاب اسلامی در سایه توکل و حمایت الهی، رهبری حکیمانه امام و وحدت و همدلی مردم کشور روی داد، انقلابی که می توان آن را معجزه نامید چرا که با هیچ یک از انقلاب های مردمی قابل مقایسه نبوده و نیست. مسلما پس از پیروزی در همه انقلاب ها دغدغه هایی وجود دارد که این در حکومت های دینی دوچندان شده و برای شخصیت بزرگی مانند پیر جماران که از درایت و تیزبینی خاصی برخوردار بودند، به مراتب بیشتر و بیشتر. ایشان در سخنرانی ها و پیام های مختلف به این نگرانی های خود اشاره کرده اند که به تناوب بخش هایی از این دغدغه ها را در اختیار مخاطبان قرار می دهیم.

 

امام خمینی (س) در پیامی به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ هشتم دی ماه سال ۶۷ مطابق با نوزدهم جمادی الاول سال ۱۴۰۹ ضمن مشخص کردن حدود اختیارات مجمع، تذکری نیز به شورای نگهبان دادند. متن تذکر امام در ادامه آمده است:

 

تذکری پدرانه به اعضای عزیز شورای نگهبان می دهم که خودشان قبل از این گیرها،‌‎ ‎‌مصلحت نظام را در نظر بگیرند، چرا که یکی از مسائل بسیار مهم در دنیای پرآشوب‌‎ ‎‌کنونی نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیم گیریها است. حکومتْ فلسفۀ عملیِ ‎‌برخورد با شرک و کفر و معضلات داخلی و خارجی را تعیین می کند. و این بحث های‌‎ ‎‌طلبگی مدارس، که در چهارچوب تئوریهاست، نه تنها قابل حل نیست، که ما را به‌‎ ‎‌بن بستهایی می کشاند که منجر به نقض ظاهری قانون اساسی می گردد. شما در عین اینکه‌‎ ‎‌باید تمام توان خودتان را بگذارید که خلاف شرعی صورت نگیرد ـ و خدا آن روز را‌‎ ‎‌نیاورد ـ باید تمام سعی خودتان را بنمایید که خدای ناکرده اسلام در پیچ و خم های‌‎ ‎‌اقتصادی، نظامی، اجتماعی و سیاسی، متهم به عدم قدرت ادارۀ جهان نگردد.

 

صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۲۱۷-۲۱۸

دیدگاه تان را بنویسید