جی پلاس؛

چرا بر وداع با ماه مبارک رمضان تاکید شده است؟ استاد میرباقری پاسخ می دهد

استاد میر باقری درباره وداع با ماه مبارک رمضان فرموده است: هر چه در سی شبِ ماه رمضان نتوانستیم به دست بیاوریم، می‌توانیم در وداع با ماه رمضان در شب آخر به دست آوریم.

لینک کوتاه کپی شد

‍ به گزارش خبرنگار جی پلاس، استاد سید محمد مهدی میرباقری درباره وداع با ماه مبارک رمضان چنین فرموده اند:

 

«در وداع با ماه رمضان، انسان اول باید این ماه ضیافت را درک کرده باشد و اگر درک نکرده باشد سلام‌ و علیکی نداشته که خداحافظی داشته باشد! 

 

در همین رابطه بخوانید: 

با ماه مبارک رمضان چگونه وداع کنیم؟

اعمال شب عید فطر

 

البته همه مومنین معمولاً ورود کرده‌ اند و یک انسی گرفته‌ اند. خوب است آن دعای وداعی را که از امام سجاد(ع) است، همه بخوانند. اصلش برای شب آخر است و اگر نخواندند در روزِ آخر بخوانند. (در روایت دارد دعاها اصلش برای شب است و اگر نشد شب بخوانند، در روز بخوانند اشکال ندارد.) 

 

در شب آخر دعای وداع ماه رمضان را بخوانند و توجه به مضامینش شود که این ماه چیست و حضرت چه اوصافی برای این ماه گفتند و ما چه انس‌هایی باید در این ماه بگیریم تا خداحافظی‌ها معنی‌دار شود. اگر آن درک‌ ها و انس‌ ها نباشد آن خداحافظی‌ ها هم نیست و اگر ان انس و درک بود وداع ما وداعی خواهد بود که در آن مزدهای ماه رمضان را به دست می‌ آوریم یعنی هر چه در سی شب نتوانستیم به دست بیاوریم می‌ توانیم در وداع با ماه رمضان در شب آخر به دست آوریم.

 

باید توجه داشت که دعا را امام می‌خوانند و ما به تبعِ حال امام، به حال دعا می‌ رسیم. حضرت دعا را خواندند تا شاید ما را برسانند؛ در واقع دعای شفاعتی است و اگر کسی از حال امام سجاد علیه السلام استفاده کند و آن چه در آن دعا است با التماس به امام سجاد علیه السلام به او بدهند، همه برکات ماه را در خداحافظی با ماه به دست می‌آورد؛ ولو در ماه هیچ چیز به دست نیاورده باشد. آن وداع جانسوز موجب می‌ شود همه خیرات ماه به انسان برسد.

 

خدا کند رزق ما از ماه رمضان همین وداع خوب باشد؛ سلام‌و‌علیکی که نداشتیم، امیدواریم خداحافظی با ماه رمضان داشته باشیم که در این خداحافظی همه برکات ماه به ما برسد. گاهی بعضی‌ ها در حرم امام رضا(ع) در وداع همه چیز را می‌گیرند؛ مثلاً یک ماه آنجا بوده، اما وقتی از امامش جدا می‌ شود یک جوری جدا می‌ شود که همه برکات یک ماه را به او می‌دهند.»

 

 

منبع: کانال استاد میرباقری

 

دیدگاه تان را بنویسید