جی پلاس؛

مژده قرآن به شهید خبری چه بود؟

عبدالحسین (شهید خبری) کم سن و سال بود و نوجوان و تازه باید با کتاب و دفترهایش سرگرم می شد اما خصلت نوجوانان آن روزها طور دیگری بود، بیشترشان احساس وظیفه می کردند که باید جامه جهاد بپوشند و عبدالحسین هم یکی از همان ها بود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس - منصوره جاسبی: با اینکه عبدالحسین (شهید خبری) (۱) نوجوان بود اما مدام می گفت: «دوست دارم شهید بشم و از دنیا و گناهاش راحت بشم. انسان به دنیا اومده که بره پیش خدا، اما دوست ندارم به مرگ طبیعی از دنیا برم». و این صحبت ها از نوجوان سیزده چهارده سال کمی بعید به نظر می رسید هر چند که جنگ از آنها مردانی استوار ساخته بود.

 

چند وقتی بود که مدام از رفتن به جبهه می گفت و اصرارها هم روی تصمیمش اثری نداشت که نداشت و هر چه سعی می کردند تا او را با پی گیری مسائل مهم دیگر سرگرم کنند فایده ای نداشت. بالاخره قبول کرد تا با قران مشورتی بکند و هر چه نظر قران بود، عمل کند.

همه اطرافیان دعا می کردند که پاسخ قرآن خوب نباشد اما از آنجایی که شهادت در سرنوشتش رقم خورده بود، وقتی شهید خبری قرآن را باز کرد، چنین پاسخ گرفت:

 

باز هم بخوانید:

۲۱ رمضان؛ آغاز و پایانی بر زندگی سید علی

قربانی ای که در عملیات رمضان پذیرفته شد

شهیدی که در غدیر آمد و در رمضان رفت

چه کسانی در ۲۳ فروردین در استان ایلام به شهادت رسیدند؟

چرا شهید مصطفایی حاضر نشد برای تبلیغ به شمال برود؟

استخوان هایی که میان سیم های خاردار گیر افتاده بودند

 

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا: در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌ اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند. 

 

عبدالحسین قرآن را بست و بوسید و با چشمانی که از خوشحالی برق می زدند، گفت: قرآن مرا به بهشت بشارت داده است. من هم می روم و دیگر بر نمی گردم. 

 

هشتم مرداد سال ۶۱ و عملیات رمضان (۲) بود که عبدالحسین در شانزده سالگی احرام خون بست.

 

تنها چند ماه از شهادتش گذشت که عبدالحمید، برادر عبدالحسین هم در عملیات والفجر مقدماتی به او پیوست بی آنکه نشانی از او یافت شود.

 

و اینها همه از آنجایی بود که پدر و مادر آنها را با عشق به امام حسین علیه السلام تربیت کرده بودند.

 

شهید عبدالحسین خبری در بخشی از وصیت نامه اش اینگونه نوشته است:

"برادرم و خواهرم نماز را سبک نشمارید و آن را به وقت بخوانید، عمر به تمام و آخر می‌ رسد، چه بهتر که برای خدا باشد.

امیدوارم شیعه علی علیه‌السلام باشید. شیعه علی و گناه؟! 

از گناه دوری کنید تا شهیدان را درک کنید دنیا عبث نیست. سرگرم نشوید با دنیای ناپایدار که اگر شیعه علی شدید ان‌ شاء الله علی علیه‌ السلام انتظار شما را می‌ کشد.

 

۱. شهید عبدالحسین خبری (متولد ۱۳۴۵) در عملیات رمضان و در سن شانزده سالگی به شهادت رسید.

۲. عملیات رمضان در بیست و دوم تیر ماه سال ۶۱ شروع و هفتم مرداد ماه همان سال و در پنج مرحله به پایان رسید؛ این عملیات با رمز «یا صاحب‌‌ الزمان ادرکنی» در محور شرق بصره به صورت گسترده در زمینی مسطح و به وسعت حدود هزار و پانصد کیلومتر انجام گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید