جی پلاس/ ۴۱ سال پیش در چنین روزی؛

روزی که آیت الله خامنه ای امام جمعه تهران شد

در بیست و چهارم دی ماه سال ۵۸، امام خمینی در حکمی آیت الله سید علی خامنه ای را به امامت جمعه تهران منصوب کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی در بیست و چهارم دی ماه سال ۵۸ مطابق با بیست و پنجم صفر سال ۱۴۰۰، آیت الله سید علی خامنه ای را به عنوان سومین امام جمعه تهران منصوب کردند.

 

آیت الله خامنه ای چگونه امام جمعه تهران شد؟

اولین نماز جمعه تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در پنجم مرداد ماه سال ۵۸ به امامت مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی اقامه شد اما این فقیه عالیقدر چندی بعد یعنی در نوزدهم شهریور ماه همان سال به دیار باقی شتافت و از آن پس مسئولیت اقامه نماز جمعه تهران بر عهده مرحوم آیت الله حسینعلی منتظری قرار گرفت. اما از آنجایی که وجود ایشان در قم بیشتر مورد نیاز بود، وی اندک زمانی بعد از این مقام استعفا کرد و به قم رفت و امام خمینی در بیست و چهارم دی ماه سال ۵۸، یعنی چهل و یک سال پیش در چنین روزی، آیت الله سید علی خامنه ای را که آن زمان، مسئولیت اجرایی بر عهده نداشت، به امامت جمعه تهران منصوب کردند. متن حکم امام به شرح زیر است:

 

 

"بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و حجت‌ الاسلام آقای حاج سید علی خامنه‌ ای ـ دامت افاضاته

چون حضور جناب مستطاب حجت‌ الاسلام و المسلمین آقای منتظری ـ دامت افاضاته ـ در حوزۀ مقدسۀ قم لازم بود و ایشان انصراف خودشان را از امامت جمعۀ تهران اعلام نمودند، جناب عالی که بحمداللّه‌ به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید به امامت جمعۀ تهران منصوب می‌ باشید. از خداوند متعال، توفیق جناب عالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم. والسلام علیکم و رحمة‌ اللّه‌.

 

25 صفر 1400 / 24 دی ماه 58

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

 

صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۱۶

 

به دنبال این حکم امام، اولین نماز جمعه به امامت آیت الله خامنه ای در بیست و هشتم دی ماه یعنی چند روزی پس از صدور حکم، در دانشگاه تهران برگزار شد.

 

بخشی از سخنان آیت الله خامنه ای در اقامه اولین نماز جمعه 

آیت الله خامنه ای خطبه های خود را اینگونه آغاز کرد:

 

... و سپاس از امام امت، از اینکه سخنگوی این جمعیت عظیم را و امام جماعت این جمع را آن کسی قرار داده است که به ضعف و عجز خود معترف است. اللّهم إنّ هذا مقام اولیائک و احبّائک، این مسند اولیای بزرگ خداست، این مسند صالحان و شایستگان است. در جمع خودِ ما این مسند عالم بزرگ و راحل عظیمی است که ملت ایران هنوز داغ فقدان او را در دل می‌ پروراند، این مسند مرحوم آیت‌ اللَّه طالقانی است، آن انسان زجرکشیده و کوشش کرده و پایمردی کرده‌ ای که در آخرین لحظات زندگی‌ اش، در آخرین نفس‌هایش هم، راه دیرین خود را گم نکرد، از مجاهدت دست نکشید، و آن گاه این مسند فقیهی همچون حضرت آیت‌الله منتظری است، استاد بزرگوار ما و استاد بزرگوار حوزه‌ علمیه، لکن اکنون چنین شده است...

 

ایشان در خطبه اول به جایگاه نماز جمعه اشاره کرد و گفت: نماز جمعه یک سمبل است، رمز است، نشان‌ دهنده‌ ابعاد گوناگون است. اوّلاً نماز است؛ یعنی ذکر خداست...و من این حکم را با هیچ چیز عوض نمی‌ کنم.

دیدگاه تان را بنویسید