گزارش جی پلاس؛

چه کسی درباره مازوت دروغ می گوید؟/ جان مردم قربانی اظهارات ضد و نقیض درباره مصرف مازوت/ شهرداری تهران کجا است؟

در پرونده آلودگی هوا متهمان زیادی از جمله خودروهای بی کیفیت، ناوگان شهرداری تهران، موتورسیکلت ها، سوخت بدون کیفیت و ... را خود جای داده است و اکنون یک سر این کلاف به مازوت رسیده است تا نام این ماده را به یکی دیگر از کلیدواژه هایی که مردم بر خلاف میل خود در زندگی روزمره‌شان به کار می گیرند، رایج شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: آلودگی هوای تهران در سال های گذشته تا کنون به یک معضل تبدیل شده و امروزه به همراه کرونا زندگی را برای شهروندان سخت تر کرد است. رییس اورژانش کشور از افزایش 18 برابری تماس ها در خصوص حمله تنفسی به شهروندان تهرانی خبر داده و کاربران شبکه های اجتماعی نیز در خصوص آسیب های جسمانی ناشی از آلودگی هوا مطالبی را منتشر می کنند. در پرونده آلودگی هوا متهمان زیادی  از جمله خودروهای بی کیفیت، ناوگان شهرداری تهران، موتورسیکلت ها، سوخت بدون کیفیت و ... را خود جای داده است و اکنون یک سر این کلاف به مازوت رسیده است تا نام این ماده را به یکی دیگر از کلیدواژه هایی  که مردم بر خلاف میل خود در زندگی روزمره‌شان به کار می گیرند، رایج شود.

 

در کنار مضرات آلودگی هوا، خاموشی های مکرر در معابر تهران نیز معضلی است که در سال جاری رخ  داده و گفته شده است که علت آن به سوخت مور نیاز نیروگاه ها یعنی گاز بر می گردد. سوختی که اکنون عده ای می گویند در اختیار نیروگاه ها قرار داده نمی شود و به جای ان مصرف مازوت موجب خاموشی ها و تشدید آلودگی هوا در تهران شده است.

 

مازوت چیست؟

نفت کوره یا مازوت یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل تصفیه نفت خام پس از اتر و بنزین و نفت چراغ بدست می‌آید و چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها و موتورهای دیزل و برخی نیروگاه‌ها است.

 

مازوت یا نفت کوره، از سوی سازمان محیط زیست ایران به عنوان یک ماده سرطانزا و مضر برای سلامتی شهروندان معررفی شده است.

 

رییس سازمان محیط زیست: مشکل آلودگی؛ ناشی از مازوت اضافه ای است که باید مصرف شود!

 

عیسی کلانتری امروز در گفت وگو با روزنامه همدلی گفته است: پالایشگاههای ما مازوت تولید می‌کنند. آن طوری که گزارشها به من رسیده است، پالایشگاه‌های ما بالای 25درصد مازوت تولید می‌کنند. روزی 400 یا 500 هزار بشکه مازوت تولید می‌شود. این مازوت تولیدی یا باید صادر یا باید مصرف شود، چون اگر انبارها پر شود یا باید پالایشگاه تعطیل شود یا باید آن را مثلا در بیابانی یا جایی بریزند چون نمی‌توانند پالایشگاه را تعطیل کنند؛ چون مردم بنزین می‌خواهند. این که من قبول ندارم که می‌گویند ما کمبود گاز داریم، به این علت است که مازوت باید جایی مصرف شود که آن را به صنایع سنگین می‌دهند و این آلایندگی‌ها را ایجاد می‌کند.

وی هم چنین افزوده است: ما تقاضا کردیم که حداقل در کلانشهرها در نیروگاه‌هایی که در مسیر باد قرار دارند، مازوت استفاده نشود که ستاد کرونا هم این را تصویب کرد که مازوت در نیروگاه منتظرالقائم استفاده نشود. همین طور نیروگاه شهید رجایی هم باید با محدودیت مازوت مصرف کند. ولی در بقیه نیروگاه‌ها تا جایی که ما اطلاع داریم مازوت مصرف می‌شود.

 

پیش کشیدن نقش مازوت در آلودگی این روزهای تهران به عنوان مقصر اصلی یک طرف ماجرای آلودگی است چراکه عده ای معتقد هستند خودروسازان در وارونه جلوه دادن آلودگی ها نقش بارزی ایفا می کنند تا خود از مظان اتهام دور شوند.

برای بررسی این دیدگاه باید دید ادعاها درباره عدم تحویل گاز به نیروگاه ها به بهانه افزایش مصرف مردم و استفاده مازاد از تولید مازوت تا چه میزان درست است.

 

شرکت گاز: در تهران ازمازوت استفاده نمی شود

 

محمد عسگری مدیر روابط عمومی شرکت گاز درخصوص مباحث مطرح شده درباره کاهش میزان گاز مصرفی نیروگاه ها گفت: ما نه تنها کاهش تولیدی در گاز نداشته ایم بلکه در یکی دوسال اخیر اضافه تولید نیز داشته ایم.

وی افزود: وزارت نفت یک تفاهم نامه با نیروگاه ها دارند که در سال سوخت آنها را تامین کند و در مقاطعی تا 45 روز به آن‌ها سوخت دوم تحویل دهد که آن هم گازوییل است نه مازوت.

 

عسگری هم چنین افزود: بسیاری از مسئولین ناظر آمده اند از ما بازرسی کرده اند و همه تایید کرده اند که در نیروگاه ها مخصوصا درتهران و اصفهان مازوت مصرف نمی شود.

وی با تاکید بر تکذیب استفاده از مازوت به عنوان سوخت جایگزین در نیروگاه های تهران گفت: مازوت سوخت بدی نیست و کل دنیا در حال استفاده از آن است اما هر شرکتی یک وظیفه ای دارد که وظیفه شرکت گاز نیز توسعه گاز رسانی داشته است و کوتاهی نکرده است.

 

نیروگاه های تهران: به هیچ وجه مازوت مصرف نمی کنیم!

 

ازسوی دیگر پس از پیگیری های خبرنگار جی پلاس، نیروگاه های تولید برق تهران نیز اعلام کردند که به هیچ وجه از سوخت مازوت استفاده نمی کنند.

برخی مسئولین فنی نیروگاه های طرشت، پرند،  بعثت، ری، رودشور و دماوند در گفت و گوهایی جداگانه با خبرنگارجی پلاس ازاستفاده این نیروگاه ها از سوخت گاز خبر دادند.

 

معاون نیرگاه طرشت همچنین با تاکید بر اینکه از سال 92 تا کنون هیچ وقت از مازوت استفاده نشده است، گفت: اگر کسی این موضوع را گفته اشتباه گفته است.

وی همچنین افزود: محیط زیست هم حضورا بازدید کرده است و می داند که از مازوت استفاده نمی کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات رییس سازمان محیط زیست گفت: اگر جایی می شناسند که ازمازوت استفاده می شوند بگویند تا خود ما یقه آنها را بگیریم!

یکی از مسئولین نیروگاه رودشور نیز با رد استفاده از مازوت به جی پلاس گفت: تنها در تابستان ها از گازوییل به عنوان سوخت دوم در این نیروگاه استفاده می شود.

 

مازوت اکنون به عنوان بزرگترین متهم آلودگی هوای تهران در حالی معرفی می شود که دست کم بنابر اظهارات مسئولین صنایعی که زیر ذره بین قرار دارند می گویند آنطور که در افکار عمومی مطرح شده است، علت اصلی آلودگی هوا نیست اما اظهارات عیسی کلانتری درباره حجم بزرگی از مازوت تولید شده در کشور که باید یا در بیایان ها ریخته شود یا مصرف شود، یکی از مهم ترین سوالاتی است که مسئولین وزارت نفت باید به آن پاسخ دهند اما تا زمان اتمام این گزارش پیگیری ها در خصوص این سوال نتیجه ای در بر نداشت و این وزارت خانه ترجیح داد تا در این زمینه سکوت کند.

 

خاموشی ها در تهران به چه علت است؟

 

وزارت نیرو یکی دیگر از اضلاع نارضایتی اخیر این روزهای شهروندان تهرانی است که با توجه به اظهارات مسئولین توانیر می توان گفت که علت خاموشی ها نه به خاطر قطع سوخت نیروگاه ها بلکه به دلیل آنچه که صرفه جویی خوانده شده رخ داده است.

 سخنگوی این صنعت درباره علل قطع برق معابر تهران گفته است: باتوجه به محدودیت شبانه تردد در شهرهای نارنجی و قرمز، روشن بودن تابلوهای بانک‌ها یا بیلبوردهای تبلیغاتی غیرضروری است و نتیجه‌ای جز هدررفت سرمایه ملی ندارد بنابراین صنعت برق اقدام به صرفه‌جویی را از هفته پیش آغاز کرده و با یکی‌درمیان کردن روشنایی معابر و حذف روشنایی غیرضروری در جاده‌ها حداقل به‌میزان ۵۰۰ مگاوات صرفه‌جویی ایجاد کرده است.

وی  با بیان این که افزایش مصرف انرژی برق و گاز در بخش خانگی کشور فشار مضاعفی به صنعت برق وارد کرده است افزوده است: مشترکان برق باید برای تداوم خدمت‌رسانی این صنعت در کشور، در مصرف گاز و برق صرفه‌جویی کنند.

 

شهرداری کجا است؟

سکوت شهرداری تهران در خصوص مباحث مربوط به آلودگی هوا در نوع خود جالب است چرا که یکی از متهمان سنتی  این مشکل، ناوگان حمل و نقل شهری این ارگان است که در مقاطعی حواشی بسیاری در زمینه عدم استفاده از فیلتر دوده در چند هزار دستگاه اتوبوس خود ایجاد کرده بود.

البته زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران در این خصوص تقصیر را به گردن مازوت انداخته است و در خصوص علت آلودگی هوا گفته است: سهم منابع سابق به ویژه مصرف سوخت مازوت و گازوئیل را به حدود ۶۰٪ رسانده شده است.

نژاد بهرام  نه تنها  اطلاعات خاصی از سوی شورای شهر و یا شهرداری را ارائه نکرده است بلکه یکی از دلایل واکنش خود را به مصاحبه عیسی کلانتری ارجاع داده تا همچنان نتوانیم از موضع دقیق و مشخص مدیریت شهری تهران به اطلاعات دقیقی دست پیدا کنیم.

از سوی دیگر آلودگی شدید تهران در دی و بهمن ماه هر سال، موضوع جدیدی نیست و مطرح شدن بحث مازوت به عنوان متهم اصلی  آلودگی در حالیکه شهرداری برای کنترل آن، طرح های درآمدزایی مانند طرح ترافیک را اجرا می کرده است به سوالات درباره علل واقعی خفه شدن تهران می افزاید.

واضح ترین موضوعی که می توان از خلال مباحث مختلف استنتاج کرد، اختلاف نظر 180 درجه ای مسئولین دولتی درباره علت آلودگی هوا است که روز به روز به نارضایتی بیشتر شهروندان می انجامد.

بایستی دید که مازوت کلیدواژه ای است برای وارونه جلوه دادن مشکل دیرینه آلودگی هوا یا صنعت نفت برای مصرف یکی از تولیدات خود، با سلامت مردم بازی می کند؟

 

 

دیدگاه تان را بنویسید