گزارش جی پلاس از تفاوت عجیب فوتبال ایران و جهان در دوران کرونا

خبری از کاهش دستمزد فوتبالیست ها در ایران نیست/ پولی برای بخشیدن وجود ندارد!

کاهش دستمزد بازیکنان در ماه های اخیر توسط باشگاه ها و تیم های ملی به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است؛ در این بین برخی به دلخواه و برخی به اجبار تن به این خواسته می دهند چرا که وضعیت مالی تیم ها مناسب نیست. با این وجود ,وضعیت کاهش دستمزد در ایران متفاوت است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ در روزها و ماه های گذشته اخبار متعددی درباره کاهش دستمزد بازیکنان و مربیان فوتبال جهان منتشر شده است. نخستین گام ها برای تحقق این اتفاق در ایتالیا برداشته شد. تیم های ایتالیایی و متمول از جمله یوونتوس، اینتر و ... برای جبران خسارت های مالی ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی رقابت ها، اقدام به اجرای این موضوع کردند. در ادامه، فدراسیون فوتبال ایتالیا طرحی را برای کاهش دستمزد بازیکنان اجرا کرد که به صورت الزامی توسط همه تیم ها رعایت می شود.

کاهش دستمزد فوتبالیست بعد از تعطیلی رقابت ها صورت گرفت چرا که نه باشگاه ها در آمدی داشتند و نه بازیکنان در ماه های اخیر روی زمین چمن پا به توپ شده اند و برخی از آن ها این موضوع را عادلانه می دانند. در نتیجه در ماه هایی که فوتبال تعطیل است، بازیکنان پول اندکی به دست می آورند و باشگاه ها هم در نبود درآمد، کمتر از ذخایر مالی خود استفاده می کنند. حداقل این وضعیت تا زمان از سر گیری مسابقات و افزایش درآمد تیم ها ادامه خواهد داشت.

اپیدمی کاهش دستمزدها در ایتالیا رفته رفته به تمام نقاط دنیا سرایت کرد و در ادامه در لیگ اسپانیا، بارسلونا و اتلتیکو مادرید جزو اولین تیم هایی بودند که برخلاف مخالفت برخی از بازیکنان سرشناس خود، در برابر فشارهای مالی، دستمزد فوتبالیست ها را کاهش دادند.

این اتفاقات، فیفا را با یک نگرانی در اداره فوتبال رو به رو کرده و از ماه ها قبل در حال مذاکره با کشورهای عضو خود است تا به یک دستورالعمل مشترک برای همه دست یابد و صدای اعتراضی هیچ یک از طرفین بلند نشود اما فعلا خبری از این راهکار واحد نیست تا تیم ها تقریبا به صورت دلخواه این طرح را اجرا کنند.

در این بین برخی از تیم های متمول و دارای منابع مالی هنگفت، فعلا از اجرای طرح کاهش دستمزد بازیکنان خودداری کردند که در برخی از موارد ریشه در مخالفت بازیکنان دارد و باشگاه ها هم نمی خواهند با این اقدام باعث اعتراض فوتبالیست های خود شوند.

*ماجرای کاهش دستمزد بازیکنان در ایران

به اعتقاد برخی از کارشناسان، شیوع کرونا تاثیری بر درآمدزایی باشگاه های ایران در دوران اپیدمی این بیماری نداشته است. در گزارش «چرا تیم های لیگ برتری ایران از کرونا قوی تر هستند؟»  منتشر شده در جی پلاس ، مشخص شد که برخلاف تیم های اروپایی که میلیون ها دلار به خاطر تعطیلی مسابقات ضرر کرده اند، در ایران تیم ها به خاطر رعایت نشدن قوانین بین المللی ضرر چندان هنگفتی را متحمل نشده اند!

براساس اظهارات یکی از مدیران شاغل در تیم های صنعتی فوتبال ایران، فوتبال تا قبل از این درآمد خاصی نداشت که اکنون به صفر برسد. استقلال و پرسپولیس دو تیم پرطرفدار دولتی هستند که از این پس هم دولت به آن ها پول می دهد چرا که نمی تواند مقابل هواداران میلیونی آن بایستد. تیم های صنعتی هم از طریق شرکت های بالادستی هزینه های خود را تامین می کنند. در این بین فقط تیم های واقعا خصوصی متضرر می شوند که به علت کاهش درآمد مالکان این تیم ها از کسب و کار خود، قطعا تیم ها هم ضرر می کنند.

با این وجود، هنوز بحث هایی پیرامون کاهش دستمزد بازیکنان در ایران شندیده می شود. فدراسیون فوتبال به خواست باشگاه ها، مکاتباتی با فیفا داشته و فدراسیون جهانی نیز راهکارهایی برای حل این موضوع فرستاده که هنوز اجرایی و تایید نشده است.

شهرخودرو

*چرا فوتبالیست های ایرانی مخالف کاهش دستمزد هستند؟

کاهش دستمزد بازیکنان در ایران مخالفان زیادی دارد که اکثر آن ها فوتبالیست ها هستند. به اعتقاد آن ها، باشگاه ها در طول فصل جاری و فصول گذشته دستمزد آن ها را پرداخت نکردند که الان فوتبالیست ها دستمزد خود را کاهش دهند. به اعتقاد فوتبالیست های ایرانی، کاهش دستمزد برای زمانی است که باشگاه ها از چندین ماه قبل بدهکار نباشند و پول بازیکنان را تا زمان تعطیلی لیگ تسویه کرده باشند که این اتفاق در ایران رخ نداده است.

تاکنون باشگاه ها پاسخی به اعتراض بازیکنان خود ندادند چرا که این موضوع صحت دارد و باشگاه ها اگر دستمزد فوتبالیست ها را هم کاهش دهند، باز هم قادر به پرداخت باقی مانده قرارداد آن ها نیستند.

ضمن اینکه فدراسیون فوتبال در حالی با چنین درخواستی از سوی تیم ها رو به رو شده که خودش به مربیان تیم های ملی بدهکار است و تاکنون حرفی از کاهش دستمزد آن ها نزده است!

*پاسخ فیفا به فدراسیون برای کاهش دستمزد بازیکنان

در نتیجه این اتفاقات، باشگاه ها از فدراسیون فوتبال درخواست کردند قانونی را به تصویب برساند که بازیکنان را ملزم به کاهش دستمزد کند اما این اتفاق هنوز در فیفا و فدراسیون های قاره ای هم اجرا نشده و فیفا به فدراسیون اعلام کرده کاهش دستمزد بازیکنان را از طریق مذاکره مطرح کند؛ نه اجبار.

به خاطر همین تناقض های موجود در فوتبال ایران در مقایسه یا سایر کشورها است که ضررو زیان های ناشی از کرونا به فوتبال ایران نرسیده و از طرفی خبری هم از کاهش دستمزد فوتبالیست ها و مربیان نیست.

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ با این وجود به نظر می رسد اگر ادامه فصل جاری از خردادماه پیگیری شود، کاهش دستمزد بازیکنان اجرا نمی شود؛ چرا که فوتبالیست ها در ایران طبق عرف جهانی و به صورت هفتگی حقوق نمی گیرند و برای یک فصل فوتبال بازی کردن، پول می گیرند.

 

چرا تیم های لیگ برتری ایران از کرونا قوی تر هستند؟

چرا تیم های ایرانی دستمزد فوتبالیست ها را کم نمی کنند؟

مسی کاهش دستمزد بارسایی ها را تایید کرد

کاهش دستمزد بازیکنان از سوی AFC

باشگاه‌های سری آ برای کاهش دستمزد مربیان و بازیکنان توافق کردند

دیدگاه تان را بنویسید