جی پلاس

چرا تیم های ایرانی دستمزد فوتبالیست ها را کم نمی کنند؟

شیوع کرونا و ضربه این ویروس به اقتصادی جهانی، موجب کاهش دستمزد تیم های مختلف و بزرگ اروپایی شده است اما در ایران خبری از این اتفاقات نیست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ ویروس کرونا که تاکنون بیش از یک میلیون نفر را در اقصی نقاط جهان آلوده کرده و جان هزاران تن را گرفته است، همچنان قربانی می گیرد و تمام نهادهای بهداشتی مردم را به ماندن در خانه ترغیب کرده اند.

علاوه بر کسانی که به طور مستقیم با این ویروس دست و پنجه نرم می کنند و به آن مبتلا شده اند، سایرین مجبورند تا جای ممکن در خانه بمانند و از کار کردن و تفریح دست بکشند. این وضعیت موجب ضربه اقتصادی بزرگی به بخش های مختلف در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ورزشی شده است و به جز تعداد معدودی، سایرین نتوانستند جان سالم از این موضوع به در برند.

*کاهش درآمد تیم ها با تعطیلی مسابقات

به همین دلیل، بخش اعظمی از درآمدهای تیم های بزرگ اروپا کاهش یافته است چرا که مسابقات به جز چند کشور کمتر شناخته شده، برگزار نمی شود و طبیعتا قراردادهای تجاری مانند حق پخش تلویزیونی، تبلیغات محیطی و اسپانسر، بلیت فروشی، بازدید از امکان و موزه های ورزشی و ... معلق شده و درآمد حاصل از این محل ها به عدد صفر رسیده است.

*کاهش دستمزد بازیکنان برای جبران زیان مالی در اروپا

در پی این اتفاقات، برخی از تیم ها و باشگاه ها به علت کاهش منابع مالی خود ورشکسته شدند و یا تعدادی از بازیکنان و مربیان خود را کنار گذاشتند تا حداقل وقتی درآمدی ندارند، هزینه های خود را کاهش دهند.

ضربه اقتصادی ناشی از کرونا به حدی سنگین بوده که تیم های بزرگ اروپا مانند یوونتوس، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، اسپانیول و ... دستمزد بازیکنان خود را تا حد بسیار زیادی کاهش دادند تا به این شکل بخشی از زیان مالی خود را با مشارکت بازیکنان و مربیان جبران کنند.

*برنامه فدراسیون های جهانی برای کم کردن حقوق فوتبالیست ها

با این وجود، برخی از بازیکنان با کاهش دستمزدهای خود موافقت نکردند تا با این اتفاقات فیفا و کنفدراسیون های زیر مجموعه آن، کاهش دستمزد بازیکنان را در دستور کار خود قرار دهند.

البته این موارد فعلا در حد طرح باقی مانده اما یکی از برنامه های مهم برای جبران زیان مالی تیم هایی است که نتوانستند از زمان شیوع کرونا درآمدی را به دست بیاورند.

به علت کاهش درآمدها تا حد بسیار زیادی حتی قانون فیرپلی مالی که در اروپا با سخت گیری بسیار زیادی اجرا می شود، در فصل آینده اجرا نخواهد شد چرا که طبق این قانون هیچ تیمی نمی تواند بیش از درآمدهای خود هزینه کنند.

*چرا در فوتبال ایران خبری از کاهش دستمزدها نیست؟

با وجود اجرای چنین برنامه هایی برای جبران زیان افتصادی تیم ها و باشگاه ها، در ایران خبری از این موارد نیست! شاید برخی از کشورهای منطقه و خارجی تصور کنند که تیم های ایرانی بسیار متمول هستند و همانند رئال مادرید و یا بایرن مونیخ قادرند با این شرایط هم دستمزد بازیکنان خود را پرداخت کنند.

اما موضوع اصلی این است که در همین شرایط هم باشگاه های ایرانی مبلغ بسیار زیادی از دستمزد بازیکنان خود را پرداخت نکردند و اگر کاهش چند درصدی دستمزدها را هم در دستور کار خود قرار دهند، باز هم بدهکار هستند و در این صورت باید باقی مانده دستمزدها را پرداخت کنند که قادر به این کار نیستند.

به همین دلیل تاکنون در ایران و به خصوص در لیگ برتر چنین اتفاقی رخ نداده است و حتی برخی از تیم ها چندین قدم عقب تر هم هستند و اصلا مدیری ندارند که بخواهند چنین برنامه هایی را بررسی و اجرا کنند.

دیدگاه تان را بنویسید