اثرگذاری توجه به علائم گوارشی در تشخیص سریع تر کرونا

توجه به علائم گوارشی باعث تشخیص زودتر بیماری کرونا و در نتیجه ایزولاسیون زودتر بیماران و کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  برخی افراد مبتلا به کووید-۱۹ علائم گوارشی مانند حالت تهوع یا اسهال را گزارش کرده اند اگرچه این علائم نسبت به مشکلات ریوی شیوع بسیار کمتری دارند. در شرایطی که کروناویروس‌ها به نظر می‌رسد از طریق ریه‌ها راحت‌تر وارد بدن می‌شوند، امکان ورود آن‌ها به روده‌ها نیز وجود دارد. در گذشته، ویروس‌های مسبب سارس و مرس در نمونه‌های بافت روده و مدفوع تشخیص داده شده بودند.

دو مطالعه جدید که یکی در New England Journal of Medicine و دیگری در medRxiv منتشر شدند نیز نشان داده اند که نمونه‌های مدفوع برخی افراد مبتلا به کووید-۱۹ حاوی ویروس بوده است. این بیماری ممکن است چندین ماه طول بکشد. امیدواریم ضمن رعایت موارد بهداشتی توسط مردم، رفتار ویروس در تابستان طوری باشد که با گرمای هوا از بین برود.  این بیماری ممکن است علائم گوارشی نیز داشته باشد؛ به طوریکه این ویروس وارد روده شده و جذب سلول‌ها شود و تکثیر یابد. ولی در مجموع علائم شدید گوارشی زیر ۵ درصد است.

 با بیان اینکه ۸۰ درصد افراد دارای علائم خفیفی بوده و به راحتی بیماری را رد می‌کنند، باید به نکاتی توجه کرد. افرادی که دارای تب بالای ۳۸ و ۳۹ درجه، تنگی نفس و یا سنگینی سینه هستند و مخصوصا سن بالای ۶۰ سال دارند، به محض داشتن این علائم به پزشک مراجعه کنند. 

مصرف میوه و سبزیجات برای همه بیماری‌ها مفید است، سعی کنیم از غذا‌های مفید و سالم و حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنیم. همه کار‌هایی که در این خصوص انجام می‌شود در مراحل تحقیقاتی و اولیه هستند. در مصرف دارو‌ها باید دقت کنیم که دارو‌ها شناخته شده باشند تا خدای نکرده بعد از مدتی دچار عوارض آن‌ها نشویم.

یافته‌ها نشان داده که مدت زمانی طولانی تری برای شروع علائم بیماری در بیماران کرونایی مبتلا به علائم گوارشی نسبت به سایر بیماران وجود دارد؛ بنابراین افراد باید بدانند علائم گوارشی بدون علت قبلی، می‌تواند نشانه‌ای برای ابتلا به بیماری کرونا باشد؛ حتی اگر هنوز علائم تنفسی ظاهر نشده باشند.

اگر پزشکان فقط علائم تنفسی را برای تشخیص COVID-۱۹ کنترل کنند، ممکن است مواردی را که در ابتدا با علائم گوارشی شروع می‌شود را از دست بدهند و یا اینکه بیماری دیرتر و هنگام بروز علائم شدید تنفسی تشخیص داده شود. توجه به علائم گوارشی باعث تشخیص زودتر بیماری و در نتیجه ایزولاسیون زودتر بیماران و کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس خواهد شد.

مطلب مرتبط: عطسه و سرفه اصلی ترین راه های انتقال نیستند

 

دیدگاه تان را بنویسید