نخست وزیر هند، نارندرا مودی، برای اولین بار پس از تهاجم روسیه به اوکراین به این کشور سفر کرده تا درباره موضوعاتی از جمله قراردادهای دفاعی و تسلیحاتی گفتگو کند

به گزارش جماران،   نخست وزیر هند، نارندرا مودی، برای اولین بار پس از تهاجم روسیه به اوکراین به این کشور سفر کرده تا درباره موضوعاتی از جمله قراردادهای دفاعی و تسلیحاتی گفتگو کند. الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد: جزئیات هر گونه قرارداد تسلیحاتی جدیدی که بین دو کشور منعقد می شود هنوز مشخص نشده ، اما این درک وجود دارد که نیاز روسیه به سلاح و مهمات برای جنگ در اوکراین، محرک مذاکرات است. مودی قادر است در ازای دریافت انرژی و فناوری نظامی، حمایت صنعتی قابل توجهی از جانب هند به روسیه برای جنگ اوکراین ارائه دهد. این حمایت عملی خواهد بود اما از حمایت علنی هند از برنامه های جنگی روسیه جلوگیری می کند. این سفر به عنوان یادآوری به جهان است که روابط بین هند و روسیه - به ویژه وقتی صحبت از دفاع و تسلیحات به میان می‌آید - به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد و همچنان قوی باقی می‌ماند.

تاریخچه قراردادهای دفاعی هند و روسیه چیست؟

در دهه گذشته، هند بر تقویت مجتمع نظامی-صنعتی خود تمرکز کرده  و به پیمانکاران دفاعی بین‌المللی اعلام کرده که «ساخت هند» یک اولویت است و انتقال فناوری به شرکت‌های هندی بخش اصلی هر معامله‌ای چه با روسیه و چه با دیگران است. با این حال، نیروهای مسلح هند هنوز به شدت به لشکرهای زرهی متکی هستند و 97 درصد از 3740 تانک آن ساخت روسیه هستند. در حالی که هند سعی کرده خریدهای دفاعی خود را متنوع کند و تا حدی خود را از تسلیحات روسی دور کند، این شرکت‌های روسی هستند که به رشد سریع صنایع دفاعی هند کمک می‌کنند. یک روز قبل از عزیمت مودی به مسکو در این هفته، شرکت صادرات دولتی روسیه، Rostec، توافقنامه ای را برای ساخت گلوله های تانک پیشرفته زره پوش «مانگو» در هند برای تانک T-90 امضا کرد.

هند و روسیه قبلاً چگونه در زمینه دفاعی همکاری کرده اند؟

همکاری دفاعی دو کشور قابل توجه بوده است. به عنوان مثال، موشک ضد کشتی مافوق صوت برهموس به طور مشترک توسط مهندسان هندی و روسی برای نیروهای مسلح هند طراحی شد و اولین بار در سال 2001 آزمایش شد. این موشک سریع و قدرتمند است و می تواند یک کلاهک 300 کیلوگرمی (660 پوند) را با سرعت سه برابر صوت و با دقت کمتر از یک متر (3.3 فوت) ارسال کند.

سرمایه گذاری مشترک روسیه با هند همچنین شامل ساخت 35000 تفنگ تهاجمی کلاشینکف AK203 برای ارتش هند، تولید مجاز تانک های پیشرفته T-90 و هواپیماهای جنگنده نسل چهارم سوخو Su-30-MKI و تأسیسات تعمیر و نگهداری هواپیماهای جنگنده MiG-29  هند است. آنها همچنین در ساخت موشک هدایت شونده ضد تانک Konkurs همکاری می کنند.

مودی و پوتین چه چیز دیگری را مورد بحث قرار خواهند داد؟

نفت ارزان روسیه بیش از یک سال است که پایه اصلی اقتصاد هند بوده است. این کشور یکی از دریافت کنندگان عمده محموله های نفتی تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا بوده است.انرژی هسته ای نیز در مذاکرات مسکو مورد توجه است. بسیاری از راکتورهای هسته‌ای هند ساخت روسیه هستند و مذاکرات برای هند برای خرید هر دو راکتور هسته‌ای شناور و دریایی روسی که برای مناطق دورافتاده و همچنین برای زیردریایی‌ها و کشتی‌های دریایی بزرگ‌تر و دوربردتر مفید هستند، ادامه دارد. روسیه سلاح های مورد نیاز خود را برای جنگ در اوکراین از کجا تامین می کند؟

مسکو نگران تداوم تامین تقاضای دائمی نیروهای مسلح خود برای توپخانه و مهمات تانک از هر نوع برای جنگ خود در اوکراین، است.  نیروهای مسلح روسیه به طور محافظه کارانه 8000 گلوله در روز شلیک می کنند. روسیه با هزینه متوسط ​​هر کدام 4000 دلار، هر روز 32 میلیون دلار در تلاش برای خروج از بن بست در میدان های نبرد اوکراین هزینه می کند.

در حالی که اقتصاد روسیه از نظر فنی در شرایط جنگی قرار دارد، پوتین هنوز باید با کره شمالی و ویتنام، هر دو اپراتور توپخانه روسی، و هر دو دارای کارخانه های بزرگ مهمات داخلی، به ویژه برای گلوله 152 میلی متری مورد نیاز، معامله کند. این در حالی است که در جبهه مقابل، اوکراین از حمایت های تسلیحاتی بسیاری برخوردار است.  هر دو کشور به دنبال شرکای جدید هستند به این امید که از دیگری پیشی بگیرند و برگ برنده سنگین تری را برای تغییر وضیعت خود در میدان پیش از نشستن پشت میز مذاکره، به دست آورند.  روسیه امیدوار است که با کمک  کره شمالی و ویتنام،  هند بتواند ابزارهای مورد نیاز خود برای شکست اوکراین را فراهم کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.